Kaffe

Själv har jag med mig en liten enpersons kaffepress. Det blir väldigt gott och bra. :)

(sen har jag med mig en kaffekopp också...)
 
Kokkaffe

gärna med mörkrostat är en favorit ute. Men är det långtur med ryggsäck så sparar jag ofta vikt genom att ha med påsar med espressoneskaffe.

Bryggkaffe är helt OK också t ex vid paddling. Träkåsa!

Thure
 
Gevalia espresso-sticks.
Eller pressokaffe, dâ med Zoegas kaffe och gärna i riktig kopp.
Jag bär gärna de extra grammen för att fâ riktigt kaffe.
 
Bodum CoffeeMaker

Jag brukar köra en äldre variant av pressobryggare från Bodum.
Dubbelväggig för värmehållning, dricklock för att slippa spilla och av plast med hyggligt viktförhållande Fungerar bra att dricka te och vatten ur oxå.

Kolla:
http://www.bodum.com/b2c/index.asp?shpId=4&id=1505-01FM-C&famId=10&famSubId=1007

Brukar mala upp kaffebönor, tämligen grovt för att passa prezzo-metoden, ganska mörkt rostat, kvällen innan utfärd och förpacka "så lufttätt som möjligt". Syre förstör kaffe fort.
Bara lukten av det nymalda kaffet när ryggsäcken öppnas förhöjer upplevelsen.

- Har använt frystorkat, funkar men ingen "upplevelse"
- Har använt mockabryggare (aluminium, IKEA eller butik), gott men lite meckigt, tungt och opraktiskt. Effektivt på gas-/multifuelkök
- Är nybörjare på att använda kokkaffe, kan inte uttala mig. Aromen förstörs om kaffet kokas.
- Har sett lite olika "handespresso-maskiner" men känns mest "pryligt".

Generellt skall kaffe bryggas mellan 92-96 grader C och varmhållning max en halvtimme med max 80 grader C.

Lycka till, valet är ditt!
 
Ortlieb

har en läckande produkt, ett kaffefilter för bryggkaffe, mycket användbart och resultatet blir precis som hemma, ljuvligt gott! Rekommenderas!
 
På tur...

När gott kaffe är riktigt viktigt är det inte dumt att blanda 1/3 bryggmalet och 2/3 kok-kaffe, det ger en liten extra dimension. Kokat i en panna utav rostfritt stål.


valdemar
 
??

Är det för besvärligt att släpa på en såndär liten espressobryggare. En sån man fyller med vatten och kaffe och ställer på plattan, Funkar en sån ?
 
Min nybörjartur

Tog med mig kaffefilter ut. Öppna ett kaffefilter och fyll med en portion kaffe. Ställ i din kåsa. Kok ditt vatten och häll i filtret. Efter några ihällningar har du sugit ut aromen och smaken. Låt ligga en stund i kåsan innan du låter det sista rinna ut. Tryck ut det sista mot en sked. Blev bra för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.