Kaffe

Hur tillagar ni kaffet under vandringen?? vilket är bäst??

Kok-kaffe för all del men är inte risken stor att det kokar över om man kör på Trianga spritkök där man inte kan reglera värmen så bra?? frystorkat är ju riktigt tråkigt.

Funderar på en filterhållare och brygga i termos.

Vad har ni för erfarenheter med denna viktiga dryck??
 
Oj oj, här finns bränsle för en lång och infekterad tråd :)

Jag brukar faktiskt köra med snabbkaffe men även kok. Det senare är såklart att föredra smakmässigt, men då måste man ju bära med en panna förståss.. Så kok på korta turer och snabbkaffe på längre för min del :cool:
 
Oftast blir det snabbkaffe men ibland tar jag med mig kokkaffe. Desutom vill jag ha mjölk i mitt kaffe så det brukar få följa med en liten tom filmburk som man kan lägga lite torrmjölk & vatten i sedan är det bara att skaka... och njuta....
 
Både och

Brukar ha med både snabbkaffe och kokkaffe, det senare avnjutes på morgonen och kokas i vanliga Trangia-kastrullen. Använde "riktiga" kaffepannan ett år, men kaffet smakade varken bättre eller sämre för det. Ingen risk att koka över om man bara har lite koll!

Snabbkaffet (med en skvätt pulvermjölk i) plockar jag fram när jag vill ha kaffe enkelt och - snabbt. (Brukar ha termos med hett vatten i ryggsäcken.)
 
Vandring i skog: Kaffepanna, kokaffe.
Vandring i fjäll: Inget kokaffe för jag vill inte dra med mig kaffepanna. Koka i öppen kastrull är inte samma och kaffet ger en fet beläggnng i kastrullen. Diskar inte med diskmedel.

Lösningen blev snabbkaffe som smakar bark och detta har lett till att det som gäller i dag är Chai kryddat Indiskt thé.
 
Jag förstår ingenting...

Man orkar inte bära en ynklig kaffepanna och väljer att vara utan kaffe en vecka????

Själv har jag alltid kokkaffe, utom när jag är på kortkort tur och bara har termos. Fast då är det ju bara en promenad, eller i alla fall halvdagsvariant det handlar om.
 
Mezzner; sa:
Man orkar inte bära en ynklig kaffepanna och väljer att vara utan kaffe en vecka????

Alltså, känner att jag kanske var lite otydlig...det är ju inte så att jag inte orkar bära med kaffepannan.

Mera att jag sorterat bort den eftersom jag ... ehh... kokat i vanlig gryta och sedermera *host* slöat ner mig och börjat med snabbkaffe....

Ska genast skärpa mig och börja ta med en riktig kaffepanna på samtliga turer. Tack för åthutningen farbror Mezzner, den behövdes ;)


[Edit]Stavfel[Edit]
[Ändrat av öringen 2006-06-21 kl 09:07]
 
Renbogen, nej du! Jag skär bort allt kött och hänger benen i närmaste björk. På väg att bli UL alltså!
 
Roland; jag tänkte just det först när jag läste att du lämnade kaffepannan. Ett bogblad är ju riktigt trist att släpa omkring. Å andra sidan är det ett bra ställe att förvara köttet på...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.