Självuppvärmande kaffe?

Har hört att det ska finnas kaffemuggar som värmer upp sig själv? Någon som vet var man kan få tag i dessa? Klättershoppar, nätet?
 
Vad är det för fel på termos eller ett litet gaskök? Rätt onödig miljöbelastning att dra med sig massa kemikalier för en värmereaktion.
 
För att inte alls svara på din fråga. Jag gick åt andra hållet och köpte en kaffepanna till mitt lilla Trangia, eller brasa, och en kaffepåse i naturgarvat renskinn. Kokkaffe är så överlägset mycket godare än snabbkaffe så det är värt det för mig. Sen är det ett litet trevligt pyssel. Är det skitväder är dock termos lite enklare.

Kaffepåse i renskinn: http://www.ateljeklea.com/ovrigt_forvaring.php Lär bli fin patina med åren. Luktar grejt redan nu!
 
Senast ändrad:
Så lite vatten som till en kopp kaffe kan du värma med Esbit eller klegg även om ett lätt gaskök är vad de flesta brukar i praktiken. Vi brygger kaffe ute, det doftar gott och smakar bättre än hemma.
Förvisso finns det kemiska blandningar som värmer mycket men eld av något slag är mest funkis.
Gör du en liten brasa eller eldar i ett vedkök sprider det hygge oxså.
Men du kanske inte kan få fyr?
Go tur
 
http://www.flickr.com/photos/mellpat/4959103051/

Håller med om att kaffet är värt sin vikt att bära!
Senaste turen var kaffepanna mitt enda kokkärl*, och gasspisen kom från Biltema. Detta var "baslägerutrustning", på lättare dagetapper bar vi Jetboil och varma koppen och chokladdryck som komplement till ännu snabbare kolhydrater.

Kaffepåse i renskinn är mycket riktigt ändamålsenligt. Påsen på bilden är några tiotal år.


*6-7 dagar med egen mat
 
vet inte var du håller till. har sett dessa (dock inte provat) på Hemköp under Åhlens i STHLM.
Kan ju finnas på andra hemköp

BZ/
 
OT:
Niklaz:
Aha, trodde det var publika bilder som inte krävde nånting... Ska se vad jag kan göra. Jag är objekt, men inte fotograf i det här fallet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.