Kaffe!

jarlmoden; sa:
[QUOTE
F´låt och förtydligande, jag menade inte att den var opraktisk generellt utan kanske i kombination med den grytkonstellation jag använder. Ser lite hög ut att ställa i en nonstick-kastrull som i sin tur ligger i en 2,5 l kastrull. Men mitt set är ett annat vid soloturer så kanske då... Dock saknar jag något i "allt" vad den har; en hänkel, hänkelliknande handtag för lägerelden.

Hänkel minsann, där lärde man sig ett nytt ord. Samma typ av handtag som på hinkar, har aldrig sett det på lätta campingkärl, vilka har sådana? På MSR kastrullgrytan eller vad den ska kallas kan man i alla fall vika in de två handtagsdelarna mot kärlet, de är ledade.

[/QUOTE]
Jag lärde mig från "joru" i tråden om kastrullsetet:)

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20828

så på den 1 l kastrullen finns det hänkel, liksom på den större 2,5 l varianten som väl dock inte hör till "lätta campingkärl".

MSR:s KAFFEPANNA har vad jag menar ned hänkelliknande handtag, dvs. den går att hänga. Många kaffepannor går att hänga. Din gryta saknade handtag/hänkel men går nog att ordna till;-)
 
Sudokk-tricket...

Kära Utsidan-medlemmar!
Jag skall nu dela med mig av en av mina största hemligheter till gott kokkaffe när man är ute - Sudokk-tricket. Har fått lära mig det i lumpen - men ingen kan svara varför det fungerar - vad som händer å varför kaffet blir så gott - det är bara att konstatera att så är fallet:

Gör kokkaffet på traditionellt sätt över öppen eld/på kamin m.m i en kaffepanna.
När kaffet är klart och sumpen skall sjunka - tag ett stycke träpinne med tjockleken av en tumme. Låt ena halvan ligga i elden/kaminen/m.m. ett tag så att det blir centimeterhöga lågor på denna.
Doppa den brinnande pinnen i pannan - kaffet kommer att börja koka igen, tag upp pinnen efter 15-30sekunder.
Voilá! Kaffet smakar godare nu. Fråga mig inte hur eller varför - konstatera att det gör det!

/Danne


Sen måste jag som (utflyttad) Norrbottning slå ett slag för kaffeosten. Jag trodde den var finsk först, men tydligen så är den norrbottnisk. Hemma i Tornedalen så är den ett givet inslag vid finare tillställningar till kaffet.
 
Re: Sudokk-tricket...

Fluoronauten; sa:
Sen måste jag som (utflyttad) Norrbottning slå ett slag för kaffeosten. Jag trodde den var finsk först, men tydligen så är den norrbottnisk. Hemma i Tornedalen så är den ett givet inslag vid finare tillställningar till kaffet.

Vad det beträffar kaffeosten så har jag också levt i tron att det var en finsk företelse. Trots mitt svenskklingande namn så har jag släkten på andra sidan vattnet och när man hällsat på just densamma så har man blivit bjuden på kaffeost vi tillfällen. För några år sedan så var jag i Örebro och hade några timmar att döda så jag strosade runt på stan och hittade en finsk livsmedelsbutik som sålde bland annat kaffeost. Så finns det någon Örebroare som undrar kring detta med kaffeost så kan ju ett besök där vara på sin plats.

/Jesper
 
Kaffeost på Nolia.

Ni som är i trakterna av Stora Nolia-mässan här i Umeå har möjlighet att provsmaka kaffeost. Kommer inte ihåg monternumret exakt, men i "mittenhallen" d.v.s. den hallen där de flesta matmontrar finns.
Annars kan ni komma å se/höra mig vända plattor uppe vid monter 6042.

/D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.