Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen)

Hej alla,
jag är både ny på denna hemsidan och ny på att fjällvandra (har aldrig testat). Men nu har jag och min syster pratat mycket om att göra det i sommar i Lapplandsfjällen. När jag har pratat med folk om detta har jag för det mesta mött positiva reaktioner men min mamma var inte snabb men att säga "ska ni verkligen...?" Hon är dock gammal militär och vet från erfarenhet vet hur tufft det kan vara och har väl svårt att föreställa sig oss klara av detta.
Men, någon gång är ju första gången på allt, eller?
Hur som helst, vi har inte bestämt allt ännu då det är lång tid kvar men vi funderar på att ta en vecka mellan Abisko- Nikkaluokta. Är det helt orimligt? Att två personer i åldern 23 och 25, utan tidigare erfarenhet, skulle klara av det?
Vi tänkte för övrigt övernatta i stugor.
För jag har ju också sett detta guidade turerna, men tänkte att det kanske går bra ändå utan att gått dem. Får väl erkänna att det mest kanske var snålhet p.ga de kostade nästan 8000 kr per skalle.
Vad tycker ni? Ska vi hellre köpa guidad tur, ska vi försöka gå med någon med erfarenhet eller klarar vi det själva?


Tacksam för alla svar :)
 
Roligt att det finns fler nybörjare på fjället till sommarn.

Jag och min sambo har planerat att ta samma sträcka, fast i omvänd ordning, och med tält. Nu är vi äldre än era 23 och 25, 29 och 30 kommer vi vara när det beger sig.

Tanken har ännu inte slagit oss att vi inte skulle klara det. Så jag tror absolut inte att det skulle vara några problem för er heller.
 
Det är klart ni fixar det! Se bara till att förbereda er väl och läsa på om vad ni behöver och vad ni kan förvänta er för förhållande. Även om det är relativt lättnavigerat Nikka-Abisko så skal ni ha karta och kompass och följa med vart ni är på kartan.
Genomför också ett antal turer på hemmaplan för att testa er utrustning etc.
 
Håller med föregående talare, ni klarar det absolut! Leden är tydligt markerad och stigen mycket vältrampad. Det är nästan omöjligt att gå fel och avstånden mellan stugorna är korta. Varannan stugan säljer även proviant så möjlighet finns att lätta på vikten från start.

Här kan ni läsa om de olika etapperna och även annan bra information om t ex fjällstugorna och transporter under Allmän fjällinformation.

Lantmäteriet har en bra karttjänst som kan hjälpa mycket vid planering. Det går också bra att skriva ut kartblad där ifall man har tillgång till färgskrivare.
http://kso.lantmateriet.se
Välj fjällkartan i rullgardinen uppe till höger och zooma sen in till skala 1000m. Ett klick på pilen uppe till vänster öppnar upp sökfält.
 
Bra regnställ och bekväma skodon.

Hejsan.

Håller helt och hållet med föregående att man naturligtvis klarar av att gå Kungsleden på sommaren i princip oavsett hur oerfaren man är. Man har ju hört talas om folk som gått hela sträckan släpandes på resväska och liknande....fast det kan ju i och för sig bara vara en myt :)

Den stora frågan är hur bra upplevelsen blir, inte om man klarar det. Det är ju främst det som man betalar för då man går en guidad tur, en "garanti" att man har har med sig lämplig och relevant utrustning och att man slipper den där 30 kg's ryggsäcken som lätt kan bli ett faktum om man tar med sig varenda bra-att-ha sak som man kan hitta hemma.

Nu finns det massor med utrustningslistor, så jag ska inte tröska igenom allt ännu en gång. Men det finns ett par saker som helt klart gör en vandring bra mycket trevligare. Ett bra regnställ. Hellre ett blytungt gallonställ som är helt tätt än ett gammalt slitet plagg som släpper igenom vatten. Det är inte kul att gå och frysa. En bekväm ryggsäck gör självfallet vandringen trevligare. Men det viktigaste är nog ett par bekväma skor/kängor. Då ni tänkt att gå längs led är det inte ett måste att gå i rejäla kängor, man klarar sig oftast bra till och med med ett par löparskor. Men oavsett vilket ska de vara bekväma och använda tidigare, finns få saker som kan förstöra en tur så mycket som rejäla skavsår på fötterna!

/ Stefan
 
Hej
Klart ni klarar det!
Enda variabeln är hur jobbigt ni kommer att ha det ;) Ju bättre fysik och ju mindre vikt i ryggan ju enklare blir det självklart. I och med att ni ska bo i stugorna kan under 10 kg vara ett bra riktvärde. Tricket är inte att köpa massa dyra grejjer, utan att ta med lite. Men lägg lite vikt på att ta en belöning efter dagsetappens slut.

Btw, undvik att gå in på ställen som naturkompaniet, dom brukar pracka på folk för mycket och för tungt och dessutom för dyrt. http://www.idefixteko.se/ har det mesta ni behöver till en billigare penning.

Tänk på att det kan bli kallt även mitt i sommaren, ner runt nollan.

Ha en bra tur,

/Peter
 
Vad tycker ni? Ska vi hellre köpa guidad tur, ska vi försöka gå med någon med erfarenhet eller klarar vi det själva?

Jaja för tusan att gå Kungsleden mellan Abisko - Nikkaluokta på en vecka det klarar nästan alla. Glöm det där med guide bums.

Bra svar tidigare det är alltså inga svårigheter att gå sträckan utan en konst att njuta av det. Som sagts tidigare, bra kängor som ni går in innan, inte för tung ryggsäck som ni också testar innan med olika inställningar samt bra regnkläder. Planera att köpa lite mat i stugorna för att hålla ner vikten från start.

En veckas vandring kan ju betyda lite olika antal dagar. Men för varje dags vandring extra ni har på er desto större chans till en bra tur. Det är skönt att ta en vilodag om det är ruskväder eller man har grymme skavsår. Skulle det bli tid över så finns det dagsturer att göra från varje stuga. När jag går i "en vecka" brukar jag åka upp på fredag kväll och hem på söndag vilket ger 9 vandringsdagar. Det är lagom tid för Abisko - Nikkaluokta tycker jag.
 
Roligt att ni satsar på fjällen, men det kan ge ett livslångt beroende! Här på Utsidan är vi många som är fast och återkommer till fjällen varje år. De flesta börjar med stugturer, sen blir det tält och då är möjligheterna oändliga. Själv tycker jag att fjällturen är årets höjdpunkt.

Instämmer i att ni fått många goda råd redan. Även jag vill understryka att alla friska människor kan göra en sån här tur, det är ingen större prestation men desto större upplevelse. Jag tycker ni ska ta med sidenlakan, täcken finns i stugorna. Och det är absolut värt några extra kronor att kunna köpa mat här och där. Med detta sagt bör ryggsäckarna väga mindre än 10 kg per styck.

Närmast kroppen har man syntet eller ull och långkalsingar måste finnas med i packningen. Friluftsbyxor från idefixteko, engelson eller annan lågprisaffär. Extra regnbyxor utanpå när det blåser hårt eller regnar. Upptill fleece och en mer påkostad regnjacka, givetvis med luva. Handskar/vantar och ett par mössor. Temperaturen kan växla mellan plus 25 och noll och det är helt oförutsägbart!

Den sträcka ni valt är mycket populär och det kan ibland bli trångt i stugorna. Om ni har möjlighet så gå gärna tidigt på säsongen (efter midsommar), eller sent (första halvan av september). Högsäsongen är ungefär 15 juli - 31 augusti.

Kolla på STF:s hemsida och se om ni kan köpa ett paket med övernattningar i stugorna och dessutom betala i förväg. Jag tror det kan spara en del pengar.

Lycka till önskar Pelle
 
8000 för en guide? Det var intressant. Jag gör det för halva priset. :p

Skämt åsido. Abisko-Nikkaluokta blir ca 10 mil. Drygt en mil per dag om man räknar på sju. Själv hade jag valt en kortare sträcka, men så är jag också lite av en livsnjutare och har mer fokus på naturskådning och fotande. Den första fjällturen bör bli en positiv upplevelse. Tänk på att det inte är prestationen som är det viktigaste!
 
Det kan vara en bra ide att öva sig och vandra hemmavid på låglandsstigar för att få en känsla för hur man orkar och vänja kroppen, så det inte blir en chock.

Etapperna på kungsleden är ju upplagda så att "vanliga" människor ska klara det, men är man otränad kan man bli förvånad hur pass schleten man blir av att gå en hel dag. Så det kan nog vara en ide av att börja gå nån mil eller två på helgerna för att vänja sig.
 
Klart att ni ska gå! Det kommer säkert att gå bra. Augusti är en bra månad att gå i. Mindre regndagar, mindre vatten och lite svalare. Ska ni gå stugled behöver ni heller inte ha med er så tung utrustning. En stugtur är ett bra sätt att introduceras till fjällen. Blir det tråkigt väder någon dag kan man stanna inne. Planera gärna in ett par extradagar så att ni slipper stressa. Då kan ni passa på och bestiga någon trevlig utsiktstopp någon gång på vägen.
 
Som du skriver ska väl någon gång vara den första och jag har svårt att tänka mig en mer upptrampad led än Kungsleden att börja på (möjligtvis Jämtlandstriangeln). Välj en lämplig tidpunkt att vandra - inte för tidigt då det är mycket vatten både i jokkar och i övrigt, och inte heller för sent då det börjar kunna finnas risk för snöoväder. Undvik också gärna myggsäsongen mitt i...

Även om ni planerar att övernatta i stugor kan det vara bra att ha med ett litet lätt tält och sovsäckar samt liggunderlag så att ni kan hålla er varma om någon skulle bli trampa snett eller om ni helt enkelt hittar en trevlig plats att övernatta på. Sovsäck och liggunderlag är också bra om alla bäddar skulle vara upptagna när ni kommer till stugan. Ett litet gasolkök är bra säkerhet och är lättare att släpa på än fyllda termosar.

Se till att ni vet hur (och att) utrustningen funkar innan ni ger er ut och lägg pengarna på bra kängor så att ni inte på grund av okunnighet eller slarv blir en belastning för andra. Karta och kompass är ett måste oavsett var man vandrar (inte någon djäkla smartfån eller gps...) och satsa på kvalitetskartor i tyvek eller något annat material som inte går i bitar av lite regn - dessutom gärna i skala 1:50 000.

http://www.kartbutiken.se/tyvek-kartor/utekartan/fk00-kebnekaiseserien-utekartan

eller

http://www.kartbutiken.se/tyvek-kartor/utekartan/fk01-kebnekaise-utekartan
http://www.kartbutiken.se/tyvek-kartor/utekartan/fk02-abisko-utekartan

Packa inte för tungt och ta inte med saker som "kan vara bra att ha". Titta på andras packlistor och väg varenda pryl du tänker stoppa ner i ryggsäcken. Tulla heller inte på säkerheten... Packa saker som har fler än ett användningområde. Använd plastflaskor för MER att ha vatten i. Tvätta strumpor och underkläder varje dag så behöver du bara ett ombyte.

Att första gången gå med någon som är rutinerad är ett bra sätt att lära sig på, men för de 16 000:- som den guidade turen skulle gå på kan du istället betala flyg-/tågbiljetten för din mamma... Antyd att hon är för gammal för att fjällvandra och inte ens som gammal militär skulle klara av det så ska du få se på aktivitet... ;)

När det gäller din mammas inställning till vad du klarar kan du visa henne nedanstående bild - hon kommer att känna igen den...

overlevnad_uthallighet1.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.