Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ?

Hej på er
Om jag anländer Abisko vid 17 snåret, enligt tidtabell, har jag något för att trampa ut direkt, eller är det långt till första tältplats och bättre ta en natt i Abisko och börja vandringen dagen efter ? Mot Abiskojaure då..

Tack !
 
Under normal fjällvandringssäsong har du ju från många timmar till många veckor av ljus kvar på dagen, så det är bara att börja knata :) Till Nissonjohka (första tillåtna tältplatsen längs kungsleden) är det väl en halvmil ungefär. Så du är framme lagom till att fixa middag. (Om tåget höll tiden)

Åtminstone mina ben brukar vara sugna på att komma iväg en bit efter ett dygn på tåget.
 
Hej på er
Om jag anländer Abisko vid 17 snåret, enligt tidtabell, har jag något för att trampa ut direkt, eller är det långt till första tältplats och bättre ta en natt i Abisko och börja vandringen dagen efter ? Mot Abiskojaure då..

Tack !

Kollade mitt gps-spår från den etappen och det är ca 17 km från Abisko turiststation till tältplatserna vid Siellajohka. Tog mig ca 4h utan pauser inräknade.

Det är ett par km kortare till Abiskojaurestugorna om du tänkte tälta där.
 
Det finns en anvisad tältplats ca 4km vandring (som GustavOh tipsat om) utmed Kungsleden från start i Abisko. Denna bör vara lätt att nå och en skön bensträckare efter en lång tågresa. Väljer du att inte stanna där behöver du gå minst till Abiskojaurestugorna eller passera ut ur nationalparken invid Siellajohka för att kunna slå läger då det i övrigt råder tältningsförbud i Abisko Nationalpark.
 
Tältade vid Nissonjohkatältplatsen två nätter torsd-lördag 13-15/4. Välutrustat med ved eldplatser dass. Annars är det även nära till nationalparksgränsen mot SO om du vill ha avskild tältplats.

Thure
 
I skogsområdet är nationalparksgränsen röjd (Syns även på flygbilder på Min karta men bara om man vet att det är so...). Vi gick faktiskt längs nationalparksgränsen ifjol i mars när det inte gick att korsa Nissonjohkka vid skoterleden. Där är den även markerad med stolpar men jag vet inte om det är längs hela gränsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
Idd Hur långt Fjällvandring 8
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Nu får vi veta hur långt vi gått. Fjällvandring 16
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
metrotiger Inte långt kvar. Fjällvandring 13
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
asa82e Hur långt hinner man på en dag? Fjällvandring 69
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
hierro skida långt Fjällvandring 11
Nappe Hur långt räcker gasolen? Fjällvandring 12
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.