Fjällvandra med rullstol??

Hej,
Rubriken kan verka konstig men så här är läget: Min grabb, 9 år, är beroende av rullstol för att ta sig fram sträckor längre än något hundratal meter. Eftersom både jag och min fru älskar fjällen vill vi inte förneka honom den upplevelsen, därför min fråga. Finns det någon som har tips på leder=bättre stigar/sämre vägar i fjällmiljö där det är möjligt att ta sig fram med rullstol? Såg reportaget i Vildmark i TV härom veckan och försökte bilda mig en uppfattning om huruvida Rallarvägen är framkomlig med rulle, men fick ingen klar bild av "vägstandarden". Det lär visst finnas en del vägar/leder i Norge som är framkomliga med standardcyklar, och kanske därmed också med rulle. Jag är tacksam för alla tips!
Anders
 
Rallarvägen skulle vara fullt genomförbar med rullstol, om man är lite envis. Åtminstone sträckan Vassijaure-Katterat/Rombakksbotten. Jag har aldrig varit längre bort än Björkliden, men mellan Björkliden och Vassijaure är stigen bitvis ganska knölig och snårig.

Sträckan Vassijaure-Katterjåkk är väl upptrampad stig, men utan så mycket stenar. Katterjåkk-Katteratt är mestadels smal grusväg (ca en meter bred). Sista biten ner mot Katteratt/Rombakksbotten är dock stig som kan bli ganska lerig vid blött väder. Tidig höst brukar bjuda på ganska stabilt väder i området.

På några ställen kan det bli aktuellt med lyft: t ex där stenblock har rasat över stigen och när man skall passera järnvägsspåret. Men eftersom sträckan Vassijaure-Katterat går att köra med en vanlig cykel, så borde det också vara möjligt med en rullstol.

Lycka till!

Karl Flensburg
(Har bott i Narvik i två år, och vistats mycket i området. Du är välkommen att maila mig på karl_flensburg@yahoo.com om du har fler frågor)
 
vägar eller paddling

Jag kommer på rak arm bara på ett fåtal vägar (stigar antar jag är svåra att hitta med tillräcklig standard).
Icke bilvägar (bommade):
1) lappvägen från Handöl (Jämtland) på Handölans östra sida söderut. Mestadels gles björkskog tidvis vacker utsikt.
2) bommad väg österut fr Handöl parallellt med Ånnsjöns strand. Skog mest.
Bilvägar:
1) Vägen mellan Handöl och Storulvån, tidvis svagt trafikerad (fråga STF). Fina vyer från vägen.
2) "Vägen västerut", dvs vägen genom Stora sjöfallets nationalpark mot Ritsem längs med vackra sjöar och härligt fjällpanorama. Har för mig att det finns en bommad vägsnutt i anslutning.
Sveriges vackraste väg? Ganska lite trafikerad som jag minns det.

Ett infall bara, om han kan paddla finns ju ett antal fina fjällsjöar som kan nås med bil. Många tvåmanskajaker är ju förvånansvärt stabila.
 
Kunde ridning vara ett alternativ?

Ett fint sätt att kunna bege sej ut i naturen som rullstolsbunden är till häst. På en lugn välskolad ponny / häst är det relativt lätt även för en nybörjare att bege sej in i fjällvärlden.
Åtminstone på Hardangervidda är det möjligt att rida islandshäst. Om ni inte alla vill rida, borde det gå fint att vandra bredvid.

hälsn My
 
Se annan tråd ang. motorfordon för att handikappade skall kunna ta sig ut:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9034#post32353

eller

http://www.vk.se/redaktion/nyheter/sidor/01.html (2001-10-01, flyttad nog till arkiv sedan)

Att det skulle vara lika lätt att ta sig fram med rullstol som med cykel är nog inte riktigt. Hjulen på en cykel sitter ju bättre anpassade för lite stökig terräng och dessutom tar man sig fram med utväxlad benkraft. Skall ni hjälpas åt att bära, lyfta, putta rullstolen samt bära er egen packning kan det ju bli lite väl häftig semester. Men det är klart, kan man ta sig fram med standardcykel så bör det ju vara ganska bra standard. Hästalternativet låter ju också mysigt!
[Ändrat av Buda 2001-10-01 kl 20:29]
 
Vintertid går det kanske bättre med pulkan och stavar. Det var någon år sen då en finsk kille försökte att klättra Mont Blanc med pulkan och stavar/isyxor. Naturligtvis hjälpade andra karlar lite. Dom lyckades inte att nå toppen, men kom i alla fall över 4000 m. Jag tror att det kunde fungera bra i vårvinter.
 
Norska fjällen!!

Jag var i somras uppe vid Glittertind i Norge och där kan man först och främst åka bil ända upp på kalfjället och sedan går det en grusväg från parkeringen till stugan Glitterheim. Grusvägen är 6 km lång och antingen kan man gå och för din son åka den med rullstol eller så kan man nog prata med stugansvariga där och kanske få åka med bil ända fram till stugan. Väl på plats är man nedanför några av Norges högsta fjäll och Glitterheim ligger ungefär som Kebnekaise fjällstation dvs helt och hållet inne i högalpin terräng.

Detta är enda stället jag varit på i Norge men vad jag har sett på kartan så är möjligheterna att ta sig fram både med bil och förmodligen rullstol mycket större i norska fjällen än i Svenska.

Glittertind ligger i det fjällmassiv i Norge som heter Jotunheimen.
Norska turistföreningen har kartor och förmodligen information om hur lätt det går att ta sig fram.

Hoppas att det hjälpte lite/ Niclas
 
Hej!
Jag har ett par förslag på sträckor som är möjliga att rulla på. I från Katteratt station upp till Hunddals stuen 12km grusväg + 5-600m stig till stugan. Grusvägen är det nog inga problem med, vissa brantare backar finns men övervägande svag sluttning uppåt. De sista 5-600m är det ordinär fjällstig, hjälper ni honom den biten så är det inga problem på stugplatsen. 10m till toan och 25m svagt nerför till jåkken. Bild finns i Grundstens bok Kungsleden 1. Alternativ två och tre kräver bil eller skjuts. Bil eller buss ifrån Narvik till Bogholmen 48km, därifrån skjuts till Gautelivattnet, sen har du 8 km vandring till Gautelihyttan för att hämta båten och ro till dammen och hämta dem, och ro tillbaka med dem och packningen. Roddväg ca 4-5km tor. 20m till toan plan gräsmatta, lite brant ner till stranden, vissa partier är av fjällbeach karraktär. Vidunderlig utsikt. En roddtur på sjön bort mot Sverige rekommenderas. Alternativ tre är från Bogholmen med skjuts eller bil upp till norska Sitashytta. Vägbom ca 6km före hytta, grusväg ända fram till stugan, 10m svagt nerför från vägen. 25m till toan 30m till sjön, rätt stenigt.
Sen går det att bo på Abisko fjällstation, självhushållet är handikappanpassat med dusch o toa. Att göra dagsutflykt upp på Njulla med linbanan är inga problem, hjälper ni honom så går det att hitta ställen i närheten som är fina picknickplatser utan att man ser toppstationen, men med en vidunderlig utsikt över Torneträsk. Sen går det att göra dagsutflykt över Torneträsk med båt o guide, terrängen på andra sidan kan jag inte uttala mig om. Sen går det att åka till Kebnekaise via Nikkaloukta. Högfjällsmiljö av stora mått. Inte direkt handikapp anpassat. 80cm dörrar till toa o dusch. Inga dagsutflykter, men en tur upp på husberget Kaipak 200m enkelväg och 70 höjdmeter, jag har själv gått upp där med kryckor en gång.
Du kan mejla till mig om du vill ha mer detaljinfo eller tips. peter@edholma.se
 
Tack för tipsen!

Tack ska ni ha för de tips jag fått. Ska nog ta och kolla upp framför allt Jotunheimen inför nästa sommar. Tänk om man till och med kunde hitta eluttag med max ca 2 mil emellan, så skulle vi faktiskt kunna ta hans eldrivna variant.
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
Tuki Med rullstol till Kebnekaise sydtopp... Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.