Fjällvandra ensam?

Jag har ett stort sug efter att fjällvandra i sommar. Tyvärr delar jag inte intresset med några av mina vänner, så jag lär väll åka upp ensam. Men jag undrar nu vart det är lämpligt att vandra om man är själv. Har endast vandrat ett fåtal ggr, men är helt tagen av fjällen :). Vill helst högre upp i landet.
 
ensam

Hej,
jag kom precis tillbaka efter en ensam vandring från Abisko emot Narvik fjällen. Det första jag märkte är att ha kängor, stövlar eller alternativa sko ombyten behövs. Det verkar omöjligt att ta sig torrskodd genom några längre etapper. Så mitt förrslag är att ha fot sandaler för bergsvandring, eller gymnastikskor som man snabbt kan torka i ombyte. Det är tung tösnö ibland meterdjup på höjderna och skulle kunna ha tänkt mig att kunna använda skidor på sina platser. En god ide är att anlända i tid och höra med de på turiststationerna om olika förslag till rutter. Eftersom tåg och andra förbindelser kopplar olika destinationer, kan man ta sig runt fjällen för att sedan försöka sig på dags etapper eller ett par dar om gången som avstickare runt om bergsmassiven. Då kan man unvika att bli fast på fjälltoppar i en snöstorm som sker in juni. Jag önskar dig en trevlig vandring. Var försiktig och trötta inte ut dig!
mvh,
Hans
 
Mitt standardtips blir att vandra kungsleden mellan Ammarnäs - Hemavan eller vice versa. Det är en mycket fin och lättvandrad sträcka på cirka 75-80 km. Det finns 5 stugor utefter leden om man föredrar det. Det finns goda förbindelser till både Ammarnäs och Hemavan.

God tur!
Lars Östlin
 
ensamvandra

Jag har vandrat både ensam och "flersam" och tycker att båda varianterna har för och nackdelar, fast det väger nog över på plussidan för ensamvandringen. Förra gången vandrade jag ensam Kungsleden mellan Nikkaluokta och Abisko, i månadsskiftet augusti-september. Det var helt underbart trots att vädret var både regnigt och riktigt kallt emellanåt. Jag tältade alla nätter utom en då jag var tvungen att torka kläder och sov då i stuga. Föredrar helt klart att tälta! I år ska jag gå Padjelantaleden fast lite tidigare på sommaren. Det ska bli spännande att se lite nya vyer och använda mig av erfarenheterna jag gjorde förra gången. Man lär så länge men lever:) Det framgår inte av ditt namn om du är tjej eller kille, men om du är tjej har jag några praktiska tips att ge dig om du vill ha! De flesta handböcker mm är skrivna av män, vilket lämnar en del övrigt att önska för oss tjejer!

Önskar dig en riktigt härlig fjälltur!
 
Låter härligt. Jo jag är tjej. Det som "oroar" mig mest är risken för att komma vilse uppe på fjällen? Men de flesta leder kanske är uppstigade så man ser vart man ska gå?
 
Du behöver inte oroa dig för att gå vilse om du följer markerade leder! Själv har jag totalt värdelöst lokalsinne och begränsad kompasskunskap:) men kom inte vilse en enda gång! Jo, jag trasslade in mig i lite snår en gång, men det var inget allvarligt! Tänker du tälta eller bo i stuga?
 
Det blir stuga isåfall. Jag vill gå en sträcka som har stugor längs leden. Alltså bo i olika stugor dag för dag. Vad var det för praktiska råd du hade?
 
Om du ska bo i stugor blir det en hel del lättare eftersom du vet att du alltid kommer "under tak" till natten, kan torka skor enklare mm. Lederna brukar vara ordnade så att du kan gå i dagsetapper mellan stugorna. Och du behöver inte bära med dig eget kök eller så mycket mat heller för det går att proviantera i många av stugorna. de praktiska råden jag tänkte på var tex att det inte alls är säkert att det finns mensskydd att köpa! Så ta med dig även om du inte beräknar att få mens under vandringen. Kraftig kroppsansträngning kan trigga igång en "extramens", vilket jag fått erfara.... Men om du är väldigt vältränad och sportar mycket till vardags så tror jag inte du är lika påverkad av en vandring. Även urinblåsan kan få lite fart.... har jag fått mig förklarat när jag undrade varför jag behövde pinka stup i kvarten;) De övriga tipsen handlade mer om sånt som kan vara bra att tänka på om du tältar hela vägen. Ett bra tips till, låna Claes Grundstens "Vandra Kungsleden 1,2 och 3" om du vill kolla in olika leder, dagsetapper, svårighetsgrader och jättebra beskrivningar över naturen där.

Lycka till med planering och tur!
 
Bli medlem i STF!

Det blir stuga isåfall. Jag vill gå en sträcka som har stugor längs leden. Alltså bo i olika stugor dag för dag. Vad var det för praktiska råd du hade?

Till att börja med kan det klokt att gå med i STF, Svenska Turistföreningen, där får man rabatt på övernattning i fjällstugor i fjällen. Det finns mycket information på deras fjällsida. Börja där. Titta på olika fjällområden och bestäm vilket alternativ som är enklast att resa dit och hem. Det finns också lista på vilken utrustning som behövs till stugtur i fjällen.

Go tur!
 
Jag har varit med i STF sen länge, men det är ändå lite svårt att veta vilka turer som är lämpliga. Jag tror jag får ringa dit helt enkelt.
 
Abisko-Nikkaluokta ...

... via Kebnekaise är mycket lämpligt för ensamvandrare. Du behöver inte tänka på reservkängor, men t.ex. sandaler är alltid bra att ta på dig efter dagens vandring (eller om du måste vada, vilket du inte behöver göra mellan Abisko och Nikka).
 
Jag har ett stort sug efter att fjällvandra i sommar. Tyvärr delar jag inte intresset med några av mina vänner, så jag lär väll åka upp ensam. Men jag undrar nu vart det är lämpligt att vandra om man är själv. Har endast vandrat ett fåtal ggr, men är helt tagen av fjällen :). Vill helst högre upp i landet.

Hej! jag är också supersugen på att vandra i sommar men ingen delar min entusiasm inför detta haha. Som den virrpanna man är kanske det inte är så ultimat att åka upp ensam.. men det är nog enda lösningen.. vart tänkte du vandra? jag har ju inte så långt egentligen.. bor i Boden, så det tar ju bara några timmar upp till fjällen :) Veronica
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.