Fjällvandra inte solo

Är normalt ingen översittarpelle, men ett antal trådar om solovandring i svenska fjällen de senaste veckorna gör att ämnet bör tas upp.

Vandring utan möjlighet till assistans i områden som Sarek, Padjelanta etc är förenat med livsfara. Vad gör du om fotogenköket exploderar i synen på dig? Eller om du faller i en rasbrant och bryter benet? I Sarek kan ingen höra dig skrika. Och glöm mobilen, den har ändå ingen täckning där.

Om du har gått i någon rasbrant i fjällen har du säkert sett renkadavren som ligger där. De ligger inte där utan anledning.

Är du inte en erfaren fjällräv, men funderar ändå på att vandra solo utanför allfarvägarna i fjällen i sommar, fundera en gång till.
 
Varför inte låta var och en välja själv. Den som absolut vill dö på långvården stannar hemma. Den som tycker att risken att dö på fjället är mindre avskräckande än långvården drar ut.

Hälsningar
Harald
 
Vad gör du om fotogenköket exploderar i synen på dig? Eller om du faller i en rasbrant och bryter benet.


Vad gör man om man är ute och åker bil och råkar fronta med en långtradare?!?

Min poäng är att vandra solo knappast är det farligaste man kan sysselsätta sig med. Men du har rätt i att man skall tänka efter en gång till, man ska minimera riskerna så gott det går. Att eliminera dom är lika omöjligt som att eliminera dom i vardagslivet.

En fjällvandring är dock lättare att förutse än händelser i vardagen. Visst, vädret kan vara "oberäkneligt" men bara till en viss gräns. Man behöver knappast räkna med -35 grader på en vandring i juli, men väl -10.

Minskar man risktagandet och har gott om tid tror jag inte att det är några problem, Sarek är ju knappast så öde som det framställs ibland. Västra Padjelanta är betydligt folkfattigare.

God tur/Magnus
 
Mitt fel, antar jag....

... att denna uttjatade debatt blossade upp igen, men det kan jag ta :).
Självklart är det inte riskfritt att vandra solo, eller i grupp heller för den delen, men som föregående talare mycket riktigt påpekade så är det antagligen betydligt farligare att gå genom stan till jobbet än att gå solo i Sarek om man har fjällvana och inte utsätter sig för onödiga risker.
På den solovandring som jag gjorde 2001 så såg jag alt. träffade folk alla dagar, så för att man vandrar solo så är man inte ensam i Sarek för det (om man håller sig till de vanligare vandringsstråken, vilket jag gör).
"Risken" vägs med råge upp av att man får uppleva att det är en själv det beror på, kunnande, fysik, omdömme etc. inte på sammhällets skyddsnät. Att rå sig själv och kunna uppleva naturen på naturens villkor, få tid att fundera över sitt liv, stilla kvällsstunder vid lägerplatsen, nya bekantskaper med folk man stöter på, att inte vara "tillgänglig", mm. späder bara på upplevelsen.
Nu vill jag naturligtvis inte sporra någon som är ovan vid friluftsliv och fjällvandring att ge sig av solo, men heller inte avråda någon som känner sig redo att testa sig själv och sitt psyke (är vädret dåligt kan "lappsjukan" drabba en) att ge sig ut själv. Känner du för att vandra själv... GÖR DET!!! :)
Hoppsan vad långt det blev! nu slutar jag!
MVH ///Claes
Nygårdhs Irrfärder i Fjällen: http://w1.855.telia.com/~u85511943/

ps. jag försökte stävja ett uppblossande av helikopterbråket men jag glömde att solovandring också brukar få igång vilda diskusioner. ;) ds.
 
tigertamjaren; sa:
Vandring utan möjlighet till assistans i områden som Sarek, Padjelanta etc är förenat med livsfara. Vad gör du om fotogenköket exploderar i synen på dig? Eller om du faller i en rasbrant och bryter benet?

Fotogenkök exploderar väl inte! Däremot kan kök som går på sprit, gas eller bensin vara vanskliga.

Det är naturlgtvis säkrare om man är två. Men man kan mycket väl vara ensam. Det kräver lite mer säkerhetsmarginal. Det finns ingen anledning att utmäla det som något livsfarligt!

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Grupper

Alla ska springa i grupp, simma i grupp, sjunga i kör, titta på idrott i grupp osv. Härligt att någon vågar visa att man kan njuta av att vara själv och får uppleva sig själv. Farligt ja självklart livet är en farlig grej för man kan ju dö. Jag är säker på att världen skulle förändras om alla fick gå en vecka själv i skogen eller fjället efter sin förmåga. Som han som frågade om kompisen har haft semester dvs varit utanför mobilnätet ....
 
Helt sjukt jäkla försent

Eftersom det har diskuterats solo-vandringar till fjälls här på forumet den senaste tiden, tycker jag det kan vara läge att framhålla för eventuellt oinitierade deltagare på forumet (som möjligen funderar i dessa banor) om att fjället faktiskt skiljer sig från Stockholm (och andra större orter) i ett avgörande hänseende, nämligen möjligheten till assistans om något händer.

När skiten träffar fläkten (vilket den gör då och då till fjälls) och du sitter där ensam med brutet ben långt från allfarvägarna, tänk inte på det här inlägget då, för då är det typ helt sjukt jäkla försent.

Men lycka till med ensamvandringarna ändå!

/ Grinolle (som härmed loggar ur denna diskussionstråd för all framtid)
 
Fegis!!!

Startar man en diskusion som denna så får man allt stanna kvar.... även om resultatet inte blir som man tänkt sig...
så försök inte smita!

;) Claes
 
Ps.

när man ligger där under bilen man trodde skulle (enligt lagen) stanna så är det också helt sjukt jäkla försent ds.
 
ipg289h; sa:
Det är naturlgtvis säkrare om man är två. Men man kan mycket väl vara ensam. Det kräver lite mer säkerhetsmarginal. Det finns ingen anledning att utmäla det som något livsfarligt!

Vad skönt med lite distans till debatten!

Personligen tycker jag det är bra att det då och då poppar upp lite pekpinnar och att det blir diskussion kring det. Om en blivande ensamvandrare skriver färdplan och kommer ihåg visselpipan tycker jag det är värt en tråd i ämnet då och då även om det känns tjatigt efter ett tag.

Iofs vore det skönt om inläggen var mer nyanserade än "alla ensamvandrare dör så snart de kliver av tåget" och "det är farligare att läsa text-TV".
:)
 
Sluta med pekpinnarna och kom med råd och tips istället. Tror ingen ensamvandrare slutar vandra ensam bara för att någon säger åt dem att göra det.

När det gäller risker så tar man sådana varje dag. Det enda man kan göra är att minska riskerna...

Sluta gnäll och ge fler råd istället...eller är ni avundsjuka på en lycklig man som Claes som njuter av att vandra ensam?
 
Hellre ensam i Sarek än på fel plats i Stockholm

tigertamjaren; sa:
fjället .... skiljer [faktiskt] sig från Stockholm (och andra större orter) i ett avgörande hänseende, nämligen möjligheten till assistans om något händer.

- hmmm, förhållanden varierar naturligtvis liksom i fjällen, men på vissa ställen, vissa tider på dygnet, är Stockholm mycket farligare än fjällen. Man är mycket säkrare ensam i Sarek än på vissa platser i Stockholm.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.