Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare

Hej, ny här!

Lite inledande information: Jag har fiskat och tältat en del här och var i Sverige, men aldrig vandrat i den bemärkelsen. Och det var väl 10-15 år sedan sist.... Jag har hygglig kondition och normalt sunt förnuft.

Hur som helst så har jag tänkt att ta ledigt drygt en vecka i mitten av maj för att göra en solotur. Jag kommer då att gå med tält och mat, vill gärna vara oberoende av alla sorters faciliteter under turen. Eftersom det är ganska tidigt på säsongen så finns det ju lite begränsningar i valet av destination.

Hittills har jag funderat på Jämtlandsfjällen och Norge, Hardangervidda. Och planen är alltså en vecka på egen hand med tält, med mycket vildmarkskänsla och inte så tillrättalagt. Gärna med någon liten utmaning på vägen...

Jag hoppas nu på era bästa tips för en sådan tur! Men även lite andra tips på temat, t.ex. böcker att läsa, "bra-att-ha-saker", allmän planering och annat som jag kanske inte tänk på. Men framförallt konkreta tips på bra rutter i mitten av maj!

Tack på förhand!
 
Hardangervidda är nog ganska snöigt, med fläckar av barmark, i maj. Du måste alltså vara redo för både snöstorm och tshirtväder.
 
Med lite "otur" kanske vissa sträckor rent av kräver skidor eller iaf snöskor. Har inte själv gått den tiden i dessa områden men att ta sig fram ett par km i lite djupare snö är inte alltid fantastiskt roligt. Sen kan det som redan nämnts bli närmast vinterväder hela veckan om oflytet är med. Kräver sin utrustning.
 
Svår tid på året

Hejsan,

Min rekommendation om det över huvud taget är möjligt är att flytta turen. Antingen ett par veckor tidigare eller ett par veckor senare. I mitten av maj kan det vissa år vara bra nära oframkomligt uppe i fjällen. Nere i björkskogen kommer det finnas snöfläckar, vissa mycket stora, där man får räkna med att det är genomslagssnö (= bottenlös blandning av vatten och snökristaller). Uppe på fjället har bäckarna börjat gå upp och i värsta fall rinner bäckarna ovanpå snön och är då helt ovadbara. Med lite värme får man dessutom räkna med att vårfloden gör även småbäckar nere i skogen mycket svåra att ta sig över.

Men om det är mitten av maj som gäller har jag två olika förslag.

1: Östra Jämtlandsfjällen runt Vålådalen får ofta jämförelsevis lite med snö och brukar därför vara ett område där det tidigt går att vandra. Åtminstone så länge som man går på led, där det finns broar.

2: Västra Jotunheimen brukar tvärtom ofta få massor av snö och sen vår pga att området ligger så högt. Här är det ofta möjligt att ta sig fram med skidor i mitten av maj.

/ Stefan
 
Som tidigare påpekats är mitten av maj för tidigt i fjällområdena. Även om Hardangervidda ligger längre söderut skall man inte lura sig av det då terängen oftast ligger på 1100-1200möh.

Du du tänkt att även fiska så lär det gå ganska trögt med issörja och låga vattentemperaturer så tidigt på säsongen;)
 
Tack för svaren!

Jag har lite svårt att flytta ledigheten, tyvärr. Och som svar på inlägget ovan så hade jag inte tänkt att fiska.

Vålådalen lät ju intressant, och efter lite googlande blev jag riktigt sugen. En tanke som slog mig var att det kanske blir problem med vadställen på våren. Men tillsvidare utgår jag från Vålådalen. Beställer en karta hur som helst...

Har ni några bra tips på hur rutten kan läggas? Jag har inget emot att gå en del i skog om det skulle behövas. Men jag vill ju gärna pricka in så mycket fina ställen och utsiktsplatser som möjligt. Men det måste förstås fungera med snöläget och ev. vad. Ett par mil om dagen borde jag fixa, men tar nog gärna en vilodag mitt i.
 
Jag vill inte vara någon glädjedödare, men risken finns att du av rena säkerhetsskäl får avstå mycket av "fina ställen och utsiktsplatser", och det slutar i en rätt så enahanda vandring under trädgränsen. Snön i maj kan vara hur lömsk och instabil som helst, och har du inte väldigt mycket erfarenhet bör du knappt ge dig ut ensam i en terräng med ruttna snöbryggor och lavinfällor.
Två mil om dan kan också vara väldigt optimistiskt, om man har otur. Jag glömmer aldrig en junitur i Karpaterna, med bottenlös blötsnö över klippskrevor till "fångstfällor" och en snittfart på väl under en kilometer i timmen.
Flytta turen om du kan, eller åk till Riksgränsen och åk skidor i stället :)
 
Hur brukar det vara med snöläget på Fulufjället i maj? Kan det vara något för TS att fundera på?
Fulufjällsplatån är inte så hög och ligger ju lite längre söder ut.

Det kan även ge en skön vildmarkskänsla att vandra i skogen. I maj innan "säsongen" dragit igång brukar det vara glest mellan mötena även nedanför trädgränsen. Sjöarna brukar vara isfria och knappast någon trängsel i strandkanten.
 
En vandring i "gränslandet"

Vålådalen lät ju intressant, och efter lite googlande blev jag riktigt sugen. En tanke som slog mig var att det kanske blir problem med vadställen på våren. Men tillsvidare utgår jag från Vålådalen. Beställer en karta hur som helst...

Har ni några bra tips på hur rutten kan läggas? Jag har inget emot att gå en del i skog om det skulle behövas. Men jag vill ju gärna pricka in så mycket fina ställen och utsiktsplatser som möjligt. Men det måste förstås fungera med snöläget och ev. vad. Ett par mil om dagen borde jag fixa, men tar nog gärna en vilodag mitt i.

En klassisk tur runt Vålådalen är att gå Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugorna - Lunndörrsstugan och sen tillbaka. Vill man ha en längre tur kan man fortsätta bort mot Anarisstugan och sen vända tillbaka till Vålådalen.

Stora delar av den här turen går nere i fjällbjörkskogen, vilket den tiden på året är ungefär så högt upp man kommer på fjället. Självfallet kan man även vandra uppe på kalfjället, men risken är stor att det blir långa sträckor på snö med ofta mycket dålig bärighet. Även om jag inte skulle vilja beskriva den som lömsk i egenskap som farlig (förutom vid vad) så har även jag precis samma erfarenhet som Joanna att tempot lätt kan sjunka ner under 1 km per timme. Så planera inte några jättevandringar.

Då du nästan garanterat kommer "tvingas" att gå nere i skogen + fjällbjörkskogen (som jag tycker är långt ifrån enahanda!!!) så är det klart smidigast att följa sommarleden. Det innebär också att det finns broar över de största bäckarna. Men trots detta måste du räkna med att du kan tvingas lägga om planerna pga en översvämmad bäck. Ett klassisk knep tidigt på säsongen när merparten av vattnet i bäckarna kommer från snösmältning är att vänta med svåra vad till nästa dag och gå upp tidigt på morgonen efter en kall natt då det ofta är mycket lägre vattenstånd.

/ Stefan
 
Jag gick stugvärdskurs för ett tag sen och fick höra någon historia om en väldigt blöt april. Någon hade i princip fått bada sig fram till stugan i senare delen av april. Tror det är en vansklig årstid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.