6 årings första tur kring Abisko > Njulla

Funderar starkt på liften upp till Njulla för sonens första fjälltur, vi har ju campat förr men inte på fjället, jag har varit uppe en del men för grabben är det första gången. Killen är sex år och jag har ingen aning om hur mycket han orkar (läs vill) gå på en dag, så varför inte starta uppe på platån så att säga, och LÅNGSAMT röra oss ner mot Björkliden med basläger och toppturer var och varannan dag. Spännande att slå läger även om man bara gått någon kilometer. Målet med turen är att dricka ur fjällbäck med kåsa. Vi tänker vara uppe fem nätter så tid har vi gott om. Någon som tältat där uppe? Mellan Njulla och Björkliden? tips på tältplatser? Hur är det med vatten? Enkla vad? Vad jag ser på kartan så är det ett vad om man går lite västerut över Gohpassvaggi, finns det ngn bro eller är det vadvänligt? Barnvänliga toppturer? I närheten?
Och ni som har vana med barn uppe i fjällen, har ni några tips och trix att tänka på?
 
Funderar starkt på liften upp till Njulla för sonens första fjälltur, vi har ju campat förr men inte på fjället, jag har varit uppe en del men för grabben är det första gången. Killen är sex år och jag har ingen aning om hur mycket han orkar (läs vill) gå på en dag, så varför inte starta uppe på platån så att säga, och LÅNGSAMT röra oss ner mot Björkliden med basläger och toppturer var och varannan dag. Spännande att slå läger även om man bara gått någon kilometer. Målet med turen är att dricka ur fjällbäck med kåsa. Vi tänker vara uppe fem nätter så tid har vi gott om. Någon som tältat där uppe? Mellan Njulla och Björkliden? tips på tältplatser? Hur är det med vatten? Enkla vad? Vad jag ser på kartan så är det ett vad om man går lite västerut över Gohpassvaggi, finns det ngn bro eller är det vadvänligt? Barnvänliga toppturer? I närheten?
Och ni som har vana med barn uppe i fjällen, har ni några tips och trix att tänka på?

Det finns en "sommarbro" mellan Njulla och Björkliden. Jag vet dock att jag vadat över högre upp, och det gått bra. Ett tips kanske kan vara att röra er genom måndalen till Låktatjåkkastugan (käka lite våfflor),och gå ner mot björkliden igen. En anna väg jag tagit mig från Njulla är att gå söderut och gå söder om topparna, norr om Kårsavagge. Vid 1297 toppen kan man gå upp, och sedan ned in i Måndalen. Vad kan man hitta lite överallt efter vägen om man vill prova på det. Vatten finns överallt. Ganska lätt att hitta tältplatser också.

En bekant sa någonting om att man kan räka ungefär X antal km/dag för X antal år de fyllt. I ditt fall 6km. Sen kan det väl variera beroende på terräng och väder.
 
En bekant sa någonting om att man kan räka ungefär X antal km/dag för X antal år de fyllt. I ditt fall 6km. Sen kan det väl variera beroende på terräng och väder.

Min dotter på 5 år klarar lätt 5km om hon vill, vill hon inte så klarar hon max 50 meter... Formeln kan förmodligen vara en bra grund, men barn har stora individuella skillnader och viljan styr väldigt mycket. Här måste man själv känna av vad ens barn orkar/kan/vill. En förutsättning för lyckad vandring med barn är att i möjligaste mån se till att de är glada, nöjda och motiverade.
 
Min dotter på 5 år klarar lätt 5km om hon vill, vill hon inte så klarar hon max 50 meter...
hehe, känns igen :)

Till TS: du kanske skulle ha nytta av att läsa om hur det gick till, när jag gjorde en mycket snarlik tur med en av mina döttrar, som då var nyss fyllda sju och aldrig varit i fjällen förr.
Här är länken.
Vi gick alltså en "prov- och intrimningstur" Björkliden-Abisko först, i motsatt riktning mot din tänkta. Fanns som sagt en bro över Gohpasjohka och det var allmänt lättgånget, men det roligaste den dan var ju att åka lift :)
Entusiasmen under den egentliga turen uppvisade sedan stora korttidsvariationer, men steg påtagligt om man ser till den långsiktiga trenden :).

Du känner ditt barn bäst själv - lyssna av läget noga, ta klagomål om klämmande remmar och kliande tröja på allvar (eller låtsas göra det åtminstone ;)) och lägg upp turen så att ni inte "måste" komma fram till en viss punkt varje dag.
 
Tack för fina tankar och svar. Det blir en spännande tur i det lilla. Tobias


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Turen vart strålande. Liften upp sen långsamt ner mot Björkliden, vi slog basläger tre dagar i goshapsvaggi eller vad det heter, vackra vyer, en liten fors, renar, vildmark och bra mat = perfekt förstatur för en sexåring. Nästa gång satsar vi på gå igenom måndalen, bara namnet får ju fantasin att flöda.
Tobias


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.