Hjälp med första längre ensamvandringen i norr

Hej igen! Nu har jag bestämt mig för följande sträcka i början på augusti, (förutsatt att det inte är lika höga vattenflöden som nu runt Kebnekaise):
Abisko - Kebnekaise (gå upp på) - Saltoluokta. Någon som har idéer eller erfarenheter av hur lång tid skulle det ta att vandra ovan nämnda sträcka? Rimligt? Är det Kungsleden som gäller eller finns det mindre trafikerade leder att följa? Vilka platser för stopp/övernattning på vägen gäller och vad får jag inte missa?

Fick tips av nån att ta bakvägen från Abisko till Kebnekaise. Genom Lapporten, Mårmapasset, korsa Vistas, upp till Tarfala. Kan det vara nåt?

Jag har vandrat lite själv i Grövelsjön och längs Siljansleden. Vandrat med vän i Norge för några år sedan och i höstas i Sarek med kompisar. Är ofta ute i skog och mark och har tältat lite själv där med. Har rätt bra kondis, är stark och klättrar på fritiden sen förra året. Detta blir dock min första längre vandring själv.

Vill gärna vara ute minst 1,5 veckor, kanske 2 till och med! Skulle kunna vandra på andra platser med men Abisko och Keb måste göras nån gång i mitt liv och tror att den sträckan är fin som ensamvandring. Sen går det ju att enbart satsa på Saltoluokta så klart, men Abisko verkar så mäktigt. Jag gillar att inte träffa miljoner människor på vandring och vet att det här är populär sträcka. Men om jag väljer mindre trafikerade leder, om det är ok skyltade, så borde det vara lugnare. Bestiga Keb vet jag är trafikerat, så köper det!

Tacksam för hjälp!
 
Tidsåtgång ca 10 dagar om du går stuga-stuga. Lägg till toppturen på Kebne plus reservdagar.

Bessesvagge, Mårmapasset är inte välskyltat. Definitivt inte Kaskasvagge-Tarfala.

Överväg Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka i stället

Lycka till
Peter
 
Instämmer med pal2 rekommendation, dvs vandra Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kaitumjaure-Teusajaure-Vakkotavare. Notera att du kommer fram till vägen vid Vakkotavare och att det är en längre vägsträcka plus båtöverfart om du vill vidare till Saltoloukta.
Den sträckan tar 9 vandringsdagar. Skall du upp på Keb (förutsatt att vädret tillåter) är det enklast via Durlings led (Singivagge). Då slipper du omvägen in i Ladtjovagge och Kebnekaise fjällstation. Försök undvika datumen för Fjällräven Classic som påverkar sträckan på Kungsleden norr on Singi - annars tvingas du möta 1000-tals vandrare vilket kanske inte var din tanke? Söder om Singi är det betydligt mindre vandrare, även på delsträckan via Vistas och Nallo.
Förutom de 9+ dagarna för vandringen behöver du extradagar för topptur och väder (planera att du även kan tvingas vänta på en lämplig dag för tuppförsök). Från Singivagge och Durlings led tar toppturen en hel dag, vill du ta dig in/ut till Kebnekaise fjällstation och Västra leden tar det 3 dagar.
 
Från Abisko kan Ballinvagge vara ett fint alternativ. Du kommer fort upp på kalfjället, det är vackert men inte så komplicerat. Anslut till Kungsleden igen några km efter Abiskojaure.
 
Gå högt, bort från Kungsleden!

Boel...jag tycker att du tänker helt rätt med att komma ifrån Kungsleden så mycket som möjligt och känna mer fjällkänsla...som kommer av ensamheten och frånvaron av allt för många vandrare :)!

Kör din rutt genom Lapporten, över Mårma...är vädret med dig så är utsikten helt galen fin från passet och hela vägen ner till Vistas :)!

Väl där så finns ett par alternativ:
Alt 1. Gå från Vistas mot Unna Vistivagge, den lilla "banan" formade sjön är helt magnefik där den ligger insprängd vid berget, sedan vidare runt 1678, upp efter Bossosjohka, över Västra Bossosglaciären(inga problem) och ner mot sjön 1235 ovanför Nallo.
Där har du möjlighet att bestiga Sveriges nya 2000m topp(2004) och Nallo i sig är ett Väldigt finns ställe, snudd på ett Måste i Abisko/Kebne fjällen. För att därifrån gå ner mot Vistas igen och fortsätta enligt alt 2(som du kan göra direkt när du kommer från Mårma).

Alt 2. Från Vistas går du mot Njunni, Kaskavagge upp mot Tarfala som också är en pärla och klart sevärd :)!
Väl där har du möjligheten att bestiga Kaskasatjåkka(led finns på kartor från 50:000). Sedan ner mot Kebne.

På så sätt har du Tre planerade toppbestigningar som Alla ger Enorma vyer...ökar chansen om det är dåligt väder vid något av dom :)

Från Kebne är det bara att följa Kungsleden mot Kaitum, Tesejaure....men istället för att gå ner till Vakkotavare så svänger du vänster vid den lilla sjön och tar sikte mot höjd 1507. Ner via glaciären mot sjön 1273, följa vattnet och gå mot 1097 och sedan bara ner 827 och den lilla stigen som finns där.
Sedan är du nere vid Stora Sjöfallet, lika fint avslut som Salto, om du inte vill gå sista biten eller ta bussen!
Samt att utsikten mot Sarekmassiven är Väldiga :)!

Rutterna som jag beskriver har jag gått och för mig skulle den långa(alt 1) rutten ta ca 12-13 dagar med en-två toppbestigningar och den kortare(alt 2) 10 dagar.
 
svar och fler frågor

Hej alla och ursäkta sent svar, har varit på resande fot.

pal2 (Peter Hagstedt Palágyi): Ok 10 dagar låter bra, kommer dock ta 12 dagar i fall det händer något. Tack för tipset om färdväg med!


smux: Oki, låter bra. Nej, min plan är att undvika dessa 1000-tals vandrare, hade varit jättejobbigt ifall jag hade tvingats trängas med dem. Kan ju vara idé att strunta helt i Kebnekaise och hellre njuta av Abisko- Saltoluokta i lugn och ro. Eller är det synd att inte ha gått upp på Keb när jag ändå är där?


fridaeus (Fredrik Ridaeus): Tack för ditt tips, ska kolla på saken!


andy69 (Anders Nord): Ok, tack Anders! Antar att det är någorlunda välmärkta leder även utanför Kungsleden? Lapporten och Mårma verkar magiskt!
Vilken är Sveriges nya 2000m topp? Du menar inte Kebnekaise? Nållo verkar underbart.

Om jag får bestiga Kaskasatjåkka så kanske det kan räcka, det är ju ändå ett högt berg och verkar vara väldigt vackert. Sedan ner mot Kebne skriver du, menar du att jag kan gå vidare upp på Kebnekaise efter det? Missar jag något om jag inte bestiger Keb?

Av dessa tre toppbestigningar, vilken hade du valt? Kanske räcker med en eller två?

Låter som att du vet vad du talar om. Jag hade gärna gått lite i Salto också men kanske kommer bli lite stressigt med den biten. Eller så tar jag några till dagar för Salto.
 
Hej alla och ursäkta sent svar, har varit på resande fot.

pal2 (Peter Hagstedt Palágyi): Ok 10 dagar låter bra, kommer dock ta 12 dagar i fall det händer något. Tack för tipset om färdväg med!


smux: Oki, låter bra. Nej, min plan är att undvika dessa 1000-tals vandrare, hade varit jättejobbigt ifall jag hade tvingats trängas med dem. Kan ju vara idé att strunta helt i Kebnekaise och hellre njuta av Abisko- Saltoluokta i lugn och ro. Eller är det synd att inte ha gått upp på Keb när jag ändå är där?


fridaeus (Fredrik Ridaeus): Tack för ditt tips, ska kolla på saken!


andy69 (Anders Nord): Ok, tack Anders! Antar att det är någorlunda välmärkta leder även utanför Kungsleden? Lapporten och Mårma verkar magiskt!
Vilken är Sveriges nya 2000m topp? Du menar inte Kebnekaise? Nållo verkar underbart.

Om jag får bestiga Kaskasatjåkka så kanske det kan räcka, det är ju ändå ett högt berg och verkar vara väldigt vackert. Sedan ner mot Kebne skriver du, menar du att jag kan gå vidare upp på Kebnekaise efter det? Missar jag något om jag inte bestiger Keb?

Av dessa tre toppbestigningar, vilken hade du valt? Kanske räcker med en eller två?

Låter som att du vet vad du talar om. Jag hade gärna gått lite i Salto också men kanske kommer bli lite stressigt med den biten. Eller så tar jag några till dagar för Salto.
Sielmatjåkka är nya 2000-meterstoppen.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Toppar...

andy69 (Anders Nord): Ok, tack Anders! Antar att det är någorlunda välmärkta leder även utanför Kungsleden? Lapporten och Mårma verkar magiskt!
Vilken är Sveriges nya 2000m topp? Du menar inte Kebnekaise? Nållo verkar underbart.

Om jag får bestiga Kaskasatjåkka så kanske det kan räcka, det är ju ändå ett högt berg och verkar vara väldigt vackert. Sedan ner mot Kebne skriver du, menar du att jag kan gå vidare upp på Kebnekaise efter det? Missar jag något om jag inte bestiger Keb?

Av dessa tre toppbestigningar, vilken hade du valt? Kanske räcker med en eller två?

Låter som att du vet vad du talar om. Jag hade gärna gått lite i Salto också men kanske kommer bli lite stressigt med den biten. Eller så tar jag några till dagar för Salto.

Stigarna är väl synliga och oftast finns det stenrösen på sina ställen också. Men om du går den avslutning jag nämde, mot stora Sjöfallen så finns det inga stigar förutom precis i slutet. Är vädret ok med fri sikt så är det inga problem.

Allt tre ger Väldigt fina vyer...tänkte mera att Om det är dåligt väder vid första höjden, så istället för att stanna är det bara att gå vidare och hoppas på bättre vid andra...eller tredje chansen...på så sätt förlorar du inte dagar på att vänta. Samt att Kebne är det toppbestigning som tar absolut längst tid.

Från tältposition från dom första två så har du en stigning på ca 700hm, vilket inte tar så lång tid samt att nedgången på snöfälten kan gå riktigt snabbt. För mig tog det ca 90min upp och 30 min ner(Sielmmacokkha, det efter en lång dag :)!

Menade att Om du går upp på Gasska...så går du tillbaka ner till Tarfala och sedan ner till Kebne(passerar stationen) för vidare färd :).
 

Bilagor

  • IMG_2525.jpg
    IMG_2525.jpg
    24.9 KB · Visningar: 859
Fjällräven Classic och Singi

nicko_ : Tack för svaret!

andy69 (Anders Nord): Tydligen så håller Kebnekaises sydtopp på att smälta så kanske bäst att passa på innan den helt försvinner och nordtoppen går om i höjd? Men du har rätt att OM vädret är kasst så vill jag inte vänta och då har jag möjlighet att gå upp på nästa topp. Vilken topp hade du valt? Keb tar väl en hel dag?

Ok, bra att stigarna är väl synliga!

Tack för att du förtydligar hur du menar.

Smux och Andy69: Fjällräven Classic är ju 11-18 aug men förmodligen fylls det på med folk redan 10 aug. Om jag håller mig ifrån själva Kungsleden och går på mindre leder borde väl den biten inte bli ett problem? Fast iof, att gå upp på Keb finns det nog bara en huvudled om jag väljer Durlings led. Kan jag gå söder om Singi i stället för norr om Singi för att gå upp på Keb? Så slipper jag 1000-tals vandrare.
 
Upp...

Av dom tre topparna hade jag Inte valt Kebne som prio 1. Det därför att den tar längst tid(9-12h) i anspråk samt att du får säkerligen dela stunden med många andra. På dom andra topparna kan jag nästan garantera att du är helt ensam med vyerna och tankarna :)!

Den enda delen av vandringen som du delar med Fjällräven Classic är från bron hitom Kebne fjällstation till strax ovan sjön 784 där du svänger vänster mot Kaitum, en sträcka på sisådär 10-12km :)!

Förstår inte riktigt hur du menar med "söder om singi, upp på keb"?
Att gå upp i ravinen där silverfallet är, sjön 953 och där ansluta den leden upp....är INTE att rekommenderas. Har inte gått där själv men har hört av andra att det är ingen lek, direkt farligt!!
Och gå via singi(norr), upp den vägen skulle bara kosta dig tid och kraft. Ska du upp på keb, ta standardvägen eller den guidade över Björlings glaciär iom att du kommer från det hållet.
 
Andy69: Åh ok, då ska jag passa mig. Tack för tips! Har dock hört att Västra Bossosglaciären kan vara lite svår. Vill inte utsätta mig för risker. Kollade bilder från Visttasvaggi och det är så vackert så funderar nu på att skippa Mårmapasset (knepigt vid regn och hala stenar med) och gå mot Alesjaurestugorna och sen längs Visttasvaggi.

Hur pass svårt är det att bestiga Sveriges nya topp 2000m? Vill som sagt inte ta risker. Nallo ska jag till!

Kaskasatjåkka ser rätt svårbestigen och brant ut. En van vandrarkompis sa att han inte trodde den toppen var så lätt.

Tänker mig den här färdvägen nu:
Abisko fjällstation-tälta på kalfjället
-Lapporten-runda Báhkkabahokcohkka (gå genom snårskogen längs Aliseatnu). Fortsätta längs vattnet (Bieggaluoppal, Ahpparjavri, Miesnakjavri, Radujavri och Alisjavri. Har Kåtojåkka åt öster). Alesjaurestugorna och sedan vika av längs Visttasvaggi mot Vistasstugan. Jag funderade på Mårmapasset men Vistasvaggi verkar så vackert och grönt.

Sen gå mot Nallestugan och upp på Nallú, sen vidare mot Unna Räjtastugan och Unna Readiddavaggi. Alternativt tvärtom och passera Vistasstugan, gå vid Unna Reaiddávággi, Unna Räjtastugan, sen upp till Nallú och sen tillbaka en liten bit via Stuor Reaiddavaggi till Sälkastugorna. Missar då Tarfalastugan men kan inte se allt och vill verkligen gå upp på Nallú och få uppleva Unna Reaiddávággi.

Om jag sen väljer att gå upp på Kebnekaise, så får jag då gå vidare från Sälkastugorna till Sinnijohka och upp på Durings led upp på sydtoppen och sen tillbaka samma väg vidare mot Singisstugorna. Sen vidare till Kaitumjaurestugorna, Teusajaurestugorna, Vakkotavare och avsluta med god middag vid Saltoluokta fjällstation.

Jag kan ju skippa vissa bitar och hålla mig mer till Kungsleden men ja, skönt att inte trängas med för mycket folk. Sen är jag lite nervös då jag inte är så bra på att läsa kartan men jag är social så har lätt för att fråga om vägen. Och vill jag lära mig hitta.

Vad tror du om min rutt och har du nåt tips på tältplatser? Är det synd att missa Mårmapasset och hur lång tid kan det här ta?

Förlåt alla frågor, lovar att inte skriva mer nu!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.