Första fjällvandringen.

Vi är ett par på 30 bast som ska göra vår första fjällvandring någonsin. Jag kommer här delge vår planerade tur, kom gärna med feedback.

Vi kommer till Abisko i bil så det får bli vår start och slutdestination. Vi kommer bara att bo i stugor.

Rutt:
Dag 1: Abisko - Abiskojaurestugorna
Dag 2: Abiskojaurestugorna - Alesjaurestugorna (båt sista biten)
Dag 3: Alesjaurestugorna - Unna Allakasstugorna
Dag 4: Unna Allakasstugorna - Abiskojaurestugorna (24 km, är det för långt på samma dag?)
Dag 5: Abiskojaurestugorna - Abisko

Vad tror ni om detta upplägg, ni som vandrat någon av dessa sträckor, delge Er gärna synpunkter.

Tacksam för svar.

/ Micke
 
Låter som en fin tur. Jag har inte gått Unna Allakas-Abiskojaure, men det äör ju stig och dalbotten hela vägen., 24 Km borde inte vara för långt.

Unna Allakas är en vacker plats. PÅ vägen mellan Alesjaure och Unna Allakas går ni över en bergsrygg, sen en riktigt brannt backe nerför. Fina lunchplatser sen nedanför, mellan sjöarna.

Hoppas ni får en fin tur. Har ni en extra dag att lägga in, lägg den för dagstur vid Unna Allakas, antingen mot Norge och storstein eller till Sjangeligruvorna (inte så upphetsande men en fin bit natur och gruva samt lite historia).

Christian
 
Vad tror ni om detta upplägg, ni som vandrat någon av dessa sträckor, delge Er gärna synpunkter.
Tacksam för svar.
/ Micke

Låter riktigt häftigt. Har dock (ännu) ingen erfarenhet av fjällvandring. Så inga råd från min sida, ser dock fram emot att läsa en redogörelse efteråt, samt så klart se era bilder. Jag kommer att vandra på Kungsleden med STF i augusti, så det kommer upp mer om det på Utsidan i slutet av sommaren.
 
Fler alternativ

Att gå tillbaka till Abiskojaure i slutet av turen när ni har "ångan uppe" och det är svagt utför är säkert lättare än Abiskojaure-Alesjaure dag två, dvs det fixar ni om ni har allmän kondition för turen.
Men varför inte pröva även några norska stugor? Kort tur från Unna Allakas till Cunojaure, därefter Hunddalshytta och sedan nerför hela vägen till tåget, som ni tar tillbaka till bilen. Fler fjäll, färre fjällbjörkar och mygg.
Norska stugorna är lite annorlunda, ingen permanent stugvärd, och ingen proviant i dessa två. Skaffa nyckel (100 kr deposition, obestämd tid) i Abisko. Betalar gör man med en fullmakt som man lämnar i stugan.
 
Tack för snabba och bra reflektioner. Norgealternativet lät riktigt intressant. Vi får se hur dagsformen känns när vi väl ger oss av. Det känns riktigt roligt, vi var iväg och köpte kängor nu i veckan som var. Endast sovsäck och ryggsäck kvar på inköpslistan.

Jag kommer självklart att skriva en reseberättelse när vi väl kommer hem igen.
 
Gott om tid!

Den tur du planerat är en enligt mig, en i det närmaste perfekt som förstagångstur! Inga egentliga svårigheter, men massor av fina vyer att njuta av.
Låt inte tiden bli en begränsande faktor! Planera därför in 1-2 extra dar till att slappa eller göra lättare dagsutflykter. Viktigt att få känna lugnet och njuta! Ta med någon överraskning att bjuda på eller göra tillsammans med vandringskompisen! Det allra enklaste, blir rena lyxen , efter några dagfar på fjället!

God tur!
Lars Östlin
 
Du vet säkert detta

men sovsäck behövs inte i stugorna. Då blir packningen ännu lättare och plånboken gladare.
 
Den tur du planerat är en enligt mig, en i det närmaste perfekt som förstagångstur! Inga egentliga svårigheter, men massor av fina vyer att njuta av.
Låt inte tiden bli en begränsande faktor! Planera därför in 1-2 extra dar till att slappa eller göra lättare dagsutflykter. Viktigt att få känna lugnet och njuta! Ta med någon överraskning att bjuda på eller göra tillsammans med vandringskompisen! Det allra enklaste, blir rena lyxen , efter några dagfar på fjället!

God tur!
Lars Östlin

Vad kul attt du tycker att turen är lagom. Vi ska absolut ha i åtanke att inte stressa :)
 
men sovsäck behövs inte i stugorna. Då blir packningen ännu lättare och plånboken gladare.

Det visste vi inte, är det reselakan som gäller?? Nu när jag ändå hookat upp några i tråden så tänkte jag fråga hur man löser vätskan/vatten på bästa sätt? Tur man med sig ett par liter ifrån stugan och sen fyller på i bäckar efter vägen eller hur fungerar det?
 
En fundering till när ändå ångan är uppe. Eftersom vi kommer att bo i stugor och i princip genomföra dagsutflykter visst borde då en 40-liters säck räcka? Det är väl en himla skillnad på storlek om du ska ha med tält och hela baletten? Jag misstänker att om jag ska ta med tält nästa år måste jag ha en väsentligt större säck. Därför måste det vara bra att ha en lite mindre och en rejält stor?
 
Det visste vi inte, är det reselakan som gäller?? Nu när jag ändå hookat upp några i tråden så tänkte jag fråga hur man löser vätskan/vatten på bästa sätt? Tur man med sig ett par liter ifrån stugan och sen fyller på i bäckar efter vägen eller hur fungerar det?

Det finns GOTT om GOTT vatten. Men med barn kan det aldrig va fel att ha lite i fickan. Så ta en mindre flaska för emergencies, för bäckarna räcker troligen gott.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.