fjällvandra söder om Östersund?

Var kan jag fjällvandra om jag inte vill åka så långt norrut? Finns det bra fjällvandring söder om Östersund?
 
Grövelsjön Fulufjället och en massa andra ställen i Dalarna och härjedalen. Men ibland kan det gå fortare att åka längre norrut beroende på vilka kommunikationer som finns.
 
Helags, Drommen

Hej,
Helagsfjället i Härjedalen är trevligt att besöka. Utgå från Funäsdalen eller Ljungdalen. 1796 möh, glaciär, fjällstation och stugor i området.
Jag tror att bussen Härjedalingen går fram till Funäsdalen.

Drommen sydväst om Östersund. Inte så högt men trevlig natur och fjällmiljö. Vid berget kan man besöka Drommenskåran, en djup sprickbildning.
Buss går till Hallen, men lättast med egen bil.

God tur.

niklas
 
Grövelsjön

Som tidigare påpekat, Grövelsjön är både nära och vackert. Med fjällstationen som utgångspunkt, är det nära över till Norge, där terrängen blir mer "norsk" med många toppar på hyggligt avstånd. Elgåhogna är områdets majestär med 1.700 meter.
 
Mer info...

Hej!

Oviksfjällen ligger nog närmast Östersund tror jag utan en karta i näven.
Buss går till Ljungdalen om intresse för Helagsfjället finns. Där finns lättgångna leder till Helagsmassivet. Jag vet inte vilka premisser du har angående fjällturen, längd, sevärdheter, topografi och aktivitetsnivå e.t.c.
Länstrafiken i Jämtland/Härjedalens sida:
http://www.lanstrafiken-z.se/

Grövelsjön är lite mer ansträngande att nå från Östersund. Buss 245 till Mora där man byter till buss 170. Jag vet inte hur man kombinerar dessa turer.
Se på:
http://www.dalatrafik.se/

Jag skall själv till Grövelsjön i slutet av månaden med några oerfarna stadsråttor (mina kompisar). Där finns bra leder som leder till Svealands högsta fjäll, Storvätteshogna 1204 m.ö.h. Storvätteshogna ligger på det snälla Långfjället. Det är lättgånget.
Vi skall gå in över norska gränsen, mot Elgåhogna och några av oss skall även bestiga denna topp på 1459 m.ö.h.
Jag tror att den andra toppen som åsyftades tidigare på 1700 m.ö.h. egentligen är Rensölen 1755 m.ö.h. Denna topp ses från Långfjället som en personliknade relief. Rensölen kallas för ”Drottningen” p.g.a. att det liknar en liggande drottning Viktoria.
Den största attraktionen i Grövelsjönsområdet är tveklöst Töfsingdalens nationalpark med genuin fjällurskog. Självklart skall vi dit under turen!

Karta över Grövelsjönområdet: Fjällkartan W1 Grövelsjön – Lofsdalen

Kartor över Helags: Fjällkartan Z8 Helags-Funäsdalen-Rogen och Fjällkartan Z6 Storlien-Ljungdalen

Karta över Oviksfjällen: Fjällkartan Z7 Åre-Vålådalen-Bydalen


Mvh Hasse
 
Sölen, Norge

Hej!
Mitt tips är Sölen i Norge. Det är inte långt norrut (32 mil fr Falun). Om man varit i Grövelsjön så har man beundrat detta massiv på håll. Väl värt ett besök.
Har mer info om du är intresserad.

/Michael
 
Sylarna

Hej!
Om du tänker åka buss eller tåg för att fjällvandra kan jag rekomendera att gå från Storulvån till Blåhammaren, Sylarna, Gåsen och tillbaka till Storulvån. Det blir en fin vandring på kanske fem dagar, men räkna med en hel del folk och det är upptrampade stigar. I så fall tar du tåget till Enafors och sen taxi till Storulvån, taxin kan förbeställas. Fördelen med den beskrivna turen är att det är lätt att ta sig dit, mycket lätt att följa leden och du behöver varken karta, tält eller sällskap för att gå den eftersom du kommer att ha folk omkring dig vilket kan vara skönt om man inte är så fjällvan, annars är det kanske upptrampade leder och mycket folk man vill undvika.

Annars ser jag att du fått många bra tips om Grövelsjö och Fulufjällområdena. Själv ska jag ta en tur kring Skarsfjället och Helagsfjället, just söder om Sylarna, nu nästa vecka.

God tur!
Christer
 
Fulufjället och Grövelsjön

Fulufjället och Grövelsjön är bra förslag, (tycker jag som bor här).

Ska man se något som inte finns någon annanstans i Sverige så är Göljådalen vid Fulufjället rätt plats. Bilder finns på min hemsida http://www.gardsio.se under "Vandringstips".

Förslag gällande Grövelsjön kan vara: Grövelsjön, via Silverfallet och runt Salsfjället in på norska sidan. Tälta där Linnéstigen korsar Lilla Grövlan. Fortsätt via leder eller "på gehör" till Rönnsjön, Ryvang Gård (Grövelsjöns norra ände), upp på Långfjället och tillbaka till Grövelsjön. Tälta kan man göra vid Rönnsjön och Grötvallssjön t.ex. (Det finns boende med frukost på Ryvang Gård att boka i förväg). Det går att boka båtresa över Grövelsjön om man vill. Avsluta med bastu på STF Grövelsjön.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
ostbrink Foton från söder om Tronndalen Fjällvandring 4
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
haiwa söder om ladtjovagge Fjällvandring 1
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Akkas stortopp från söder Fjällvandring 21
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.