Durlings led - Ensam?

Jag har tänkt ut en rutt som går från Nikka - Singi - Sydtoppen - Keb fjällstation - Nikka. Tältning är tanken.

1. Singi - Sydtoppen blir då Durlings led vad jag förstår. Är denna lämplig att vandra ensam? Jag vill gärna bli hittad av någon om jag brutit benet.

2. Alternativt samma rutt åt motsatt håll?

3. Måndag - söndag bör väl räcka för denna tur?
 
Senast ändrad:
Den del av turen där du är ensam är ju in i Singivagge och upp i Kaffedalen fram tills du kommer fram till västra leden. Det är rätt så tung vandring med packning, brant och blockigt. Ett alternativ är att du slår läger när du kommer in i Singivagge och går upp på Sydtoppen som en dagstur. Om det är fint väder och du inte känner dig trygg med lite branter så kan man sedan ta sig tillbaka till Laddjuvagge ut ur Singivagge mot öster. Nedfarten är rätt så brant och exponerad. Jag har gått där ensam och använde mig av ett rep för att fira ned packningen i förväg vid några svårare passager. Jag skulle inte ge mig på den vägen om det inte är torrt och klart väder.

Det alternativet svarar iofs inte på din fråga om det är klokt att göra det ensam, men med en dagturspackning tänker jag att risken att trilla och slå sig är något mindre. Om du känner dig osäker på att vandra ensam finns det möjlighet att hyra en PLB.
 
Gick durlings led förra sommaren men då var det dock snö hela vägen upp till kaffedalen så vet inte riktigt hur underlaget ser ut, men särskilt brant är det ju inte förutom på slutet upp mot kaffedalen. Men ensam med full packning vet jag inte, lätt att snava och bryta/stuka en fot eller annat. Jag hade mottagning där vad jag kommer ihåg men det kan man ju inte lita på och är tveksam till att det går folk där särskilt ofta. Men men, tar man det lugnt och försiktigt så borde det ju gå bra.

Grymt fina tältplatser nere i Singivagge lite öster om där durlings kommer ner.

Östra passagen förbi silverfallet in i Singivagge skulle jag undvika, speciellt med packning, har gjort det en gång det räcker. :)
 
Det är ju en fin och annorlunda tur att göra! En variant skulle kanske vara att tälta nere vid Singistugorna och gå upp och ner med dagspackning. Då kan du prata med stugvärden, och om du bryter benet så är det i alla fall någon som larmar så småningom. Det är också som någon skrev ovan trevligare och lättare att gå med dagspackning.
Med detta vägval blir det förstås lite tjatigt att gå Keb-Singi två gånger.
I så fall kan man överväga att gå rundan Tarfala, Kuopervagge, Singi, (topptur), Keb. Det är en kul runda, nu blir jag väldigt sugen på att göra den själv...
 
Går det att "ringa före" till Keb kanske och be dem att larma om man inte dyker upp dagen efter? Då slipper du gå fram och tillbaka, och sannolikt också bli liggande alltför länge om nåt går åt pipan?

Alternativt ringa en anhörig innan du drar från Singi och be dem larma om du inte hört av dig inom utsatt tid?
 
Det här är min premiärtur. Ovana, säkerhetstänk osv. gör att det känns som att en jojo-runda till Singivagge och tillbaka söder om Singitjåkka blir rimligare. Om jag inte lyckas hitta någon att slå följe med genom Kaffedalen. 25/7-31/7 anyone? :cool:

Jag tittade först på Tarfala, men det känns också som en återvändsgränd för mig som går ensam. Singivagge verkade så vacker så den lockar ju såklart. Finns det något mer jag borde fylla ut veckan med?
 
Vi kommer faktiskt gå från Kitteldalen upp på sydtoppen och sedan ner durlings led just den 25/7 enligt planen men den kan ju ändras om vädret ställer till det. Blir det skitväder tar vi oss nog bara över Vierranvárri för att sen följa Durlings led neröver till första dugliga tältplats för att försöka ta toppen den 26:e istället.
 
Vi kommer faktiskt gå från Kitteldalen upp på sydtoppen och sedan ner durlings led just den 25/7 enligt planen men den kan ju ändras om vädret ställer till det. Blir det skitväder tar vi oss nog bara över Vierranvárri för att sen följa Durlings led neröver till första dugliga tältplats för att försöka ta toppen den 26:e istället.

Tack för det! Jag tror att ni ligger en dag eller två före mig bara. Jag landar i Kiruna den 25:e och bör vara i Kitteldalen den 26:e. Jag får väl knacka på i de tält som finns och se om det är ni :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martor Durlings led Fjällvandring 11
Lunkan90 Durlings led Fjällvandring 11
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
jonasson69 Durlings led vintertid Fjällvandring 1
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
Tanglan Durlings led Fjällvandring 7
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
robinhund Durlings led Fjällvandring 10
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
Fredrik2 Durlings led till Kebnekaise? Fjällvandring 11
nbh Re: Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 0
Nettan A Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 6
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Thruhiker Dags för en lång nationell led? Fjällvandring 40
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
bfia73 Vandrar du på led eller inte? Fjällvandring 24
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Guck Tips på storslagen led i september? Fjällvandring 4
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
Crill Tips på led Fjällvandring 14
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
Wolf25 Led Tysfjord till Ritsem Fjällvandring 16
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
Waster Kebnekaise sydtoppen, omarkerad led/sommarled Fjällvandring 3
Henriko Led i sälen Fjällvandring 2
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
Kirunafjällis LED-lampor:rädda kusinen +2 gradiga Kaitum 3,5 mil-13h Fjällvandring 3
duvillno Keb dock ingen led Fjällvandring 2
Tips önskas på led Sarek i september! Fjällvandring 4
lejon Kebnekaise via Dürlings led? Fjällvandring 6
laurentiusweg rabots led? Fjällvandring 1
Tips utanför led mellan Abisko/Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sevärd led Fjällvandring 0
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.