Erfarenheter av lätta skydd

Min kåta/lavvu väger knappa 4 kilo (borde kanske skaffa en våg) och tar 4-6 pers beroende på hur bra man känner varandra. 4 är lyx, 6 småtrångt.

Kan säkert strippa mer vikt om man klipper myggnät och lite annat.
 
Vandrar man ensam så är det väl bara ytterligare en anledning till att köra med tarptent? Man har ju inga vandrarkamrater att sitta i tältet och prata med:)

När jag är ute själv vill jag inte sitta inne i tältet annat än när det verkligen behövs. Ska jag sitta i tältet kunde jag ju lika gärna gjort det hemma på tomten.
 
marmotta skrev: I väntan på erfarenheter..
Jag har väl skrivit för mycket för länge sen redan om mitt bruk av Golite Lair 2, Golite Trig 2, Golite Hex 3, Black Diamond Firstlight, Integral Designs Sil Poncho.. Som använts mer eller mindre och de sista 3 är kvar i min ägo. Får vara bra nu så länge men om 4 veckor bor jag i Sverige igen å då blir det väl mer nyttjande av "lätta skydd" i skärgård, skog och fjäll.

marmotta skrev: Tarp är ett mycket lyckat låneord
Verkligen. Denna eviga rädsla mot import av ord.. Det har förekommit sedan stenåldern, svenskan har överlevt som eget språk ändå.. Go with the flow folks..
 
nermander; sa:
Vandrar man ensam så är det väl bara ytterligare en anledning till att köra med tarptent? Man har ju inga vandrarkamrater att sitta i tältet och prata med:)

När jag är ute själv vill jag inte sitta inne i tältet annat än när det verkligen behövs. Ska jag sitta i tältet kunde jag ju lika gärna gjort det hemma på tomten.

Man kan ju ställa en motfråga. Varför tarptält och inte tarp när du är ute om du kan tjäna några hundra gram på det? Kan det vara så att allt handlar om kompromisser och olika prioriteringar utifrån den erfarenhet och verklighet man själv lever i. Det mest optimala vore väl om man hade ett tält/skydd för varje tillfälle men för de flesta av oss ser inte den ekonomiska verkligheten sådan ut vilket gör att man väljer den lösning som passar bäst för en själv. Om man "bara" vandrar kanske en så lätt lösning som möjligt passar bäst. Om man som jag och många fler använder tältet på andra sätt så kanske det inte passar lika bra. Det är t ex rätt skönt att breda ut sina blöta vadarbyxor i en stor absid och krypa in i tältets, i förhållande till en tarps, mer ombonade och skyddade miljö. Priset jag får betala är kanske ett halvt kilo i vikt. (Kåta i all ära, men jag tycker inte viktökningen motsvarar komfortökningen. Jag tycker nog t.o.m. komforten är sämre i de kåtor jag testat än i de tält jag oftast använder). För mig personligen har inte 0,5 kg viktskillnad någon betydelse och ffa inte om jag utifrån nuvarande situation ska byta ut fullt fungerande prylar och lägga ut någon tusenlapp. För rena solovandringar har jag dock funderat på att testa tarptält men det finns ändock några saker med dem som gör att jag tvekar och kanske väljer ett akto/ringstind el liknande i stället.

F ö tycker jag tarp och tarptält är två mycket bra ord för att beteckna denna sorters skydd. "Presseningstält" ger snarare konnotationer till stora tunga plastbelagda- eller kanvastygstycken.
[Ändrat av dave1 2007-05-23 kl 10:15]
 
Okej, jag böjer mig för majoriteten. Heter det tarpen eller tarpet?

Jag googlade efter bilder på tarp tent och hittade en hel del tunga presenningstält. Men jag håller med om att presenningstält är ett otympligt ord.

Och ska vi verkligen kalla "shelter" för "skydd"?

[Ändrat av Anders M 2007-05-23 kl 10:23]
 
nermander; sa:
Vandrar man ensam så är det väl bara ytterligare en anledning till att köra med tarptent? Man har ju inga vandrarkamrater att sitta i tältet och prata med:)

När jag är ute själv vill jag inte sitta inne i tältet annat än när det verkligen behövs. Ska jag sitta i tältet kunde jag ju lika gärna gjort det hemma på tomten.

Håller med... jag gillar inte heller att sitta i inne i ett tält... har oftast alla öppningar öppna så mycket det går när jag är i tältet och oftast endast myggnät i öppningarna när jag sover... förutom när det regnar då...

Det optimala vore ju ett tarptält som kombinerade allt... tarp vid fint väder och tält vid regn och rusk...

Thomas
 
thomalin; sa:
Håller med... jag gillar inte heller att sitta i inne i ett tält..

Jag däremot, jag sitter oftast inne i tältet med samtliga dragkedjor stängda, i synnerhet när det är soligt och myggfritt! ;)

Om jag på förhand var säker på att vädret skulle bli vackert under min vandring och att myggen skulle vara vänligt sinnade, då skulle jag gärna testa ett tarptält även i fjällmiljö! Nä förrästen, då skulle jag nog nöja mig med liggunderlag och sovsäcksöverdrag. (sover ofta under mer eller mindre bar himmel i mer skyddad miljö) Men så ser inte riktigt min verklighet ut. Jag vill kunna njuta av en fjällvandring även om dåligt väder tvingar mig att spendera ett dygn i tältet, eller om mygg och knott gör det till en plåga att laga middag ute.

Förrästen fikade jag precis, och läste artikeln om lättpackning i senaste Turist som dök upp i postfacket. Trevlig läsning Jörgen!

/Per
 
dave1; sa:
Man kan ju ställa en motfråga. Varför tarptält och inte tarp när du är ute om du kan tjäna några hundra gram på det? Kan det vara så att allt handlar om kompromisser och olika prioriteringar utifrån den erfarenhet och verklighet man själv lever i.
Visst handlar det om kompromisser, nåt annat har jag väl inte sagt? Jag personligen kör varken med tarp eller tarptält, jag kör med ett 99-kronors ryggåstält från Rusta eftersom det var ungefär vad min budget klarade. Jag skippar de medföljande stängerna och använder vandringsstav (teleskopstav) i framkant och ett träd i bakkant.

Om man som jag och många fler använder tältet på andra sätt så kanske det inte passar lika bra.

Nejvisst, men då ska man använda det som argument, att "För mitt användningsområde så är tältet bättre". Man ska inte säga "Tarptält är sämre än tält".

Priset jag får betala är kanske ett halvt kilo i vikt.

Om ditt tält bara väger ett halv kilo mer än ett tarptält så ok, men de flesta tält väger mer (om de skall vara lika rymliga som ett tarptält). Det är ju just det som är hela grejen med tarptält: De väger mindre. Vill man ha ännu mindre vikt kör man tarp, vill man ha högre komfort väljer man tält.

Problemet är att den komfort de flesta säger att tarptältet saknar är sånt som jag inte alls saknar när jag är ute. Och att behöva bära tyngre tält bara för att få en komfort man inte känner behov av verkar inte så smart.

För mig personligen har inte 0,5 kg viktskillnad någon betydelse

Det här är forumet för lättpackning, för en lättpackare spelar 0,5 kg roll:)
 
fson; sa:
Jag vill kunna njuta av en fjällvandring även om dåligt väder tvingar mig att spendera ett dygn i tältet, eller om mygg och knott gör det till en plåga att laga middag ute.

Jag vill kunna njuta av en vandring även om det blir fint väder och myggfritt. Men med för tung packning njuter jag inte.
 
Om

Om man byter ut sin gamla moskoselkåta på 4.5 kg mot en tarp; Hur många öl får man då med sig utan att totala vikten på packningen ökar. Med andra ord: Så lätt som möjligt med bibehållen livskvalitet...
 
nermander; sa:
Nejvisst, men då ska man använda det som argument, att "För mitt användningsområde så är tältet bättre". Man ska inte säga "Tarptält är sämre än tält".

Nej jag håller med. Och det har jag inte påstått heller eftersom jag aldrig testat ett tarptält (men väl tarpar). Jag skulle dock kunna tänka mig att testa något som sololösning eftersom jag inte har något lätt solotält (förutom tarp som jag tycker blir för "luftigt").

Det här är forumet för lättpackning, för en lättpackare spelar 0,5 kg roll:)

Okej. Poäng till dig ;) Nu är jag inte ointresserad av lättpackning. Tvärtom. Men om den väger 17 eller 17,5 kg så är det inte jätteintressant för mig om jag bedömmer att den ökade komforten är värt det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.