Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Tjikko och Rödolle

Utanför bilrutan på parkeringen vid Naturum Fulufjället vräker blötsnö och regn ner. Det är som vanligt så fort jag närmar mig fjällen. Hemma lyste solen och vårvärmen hade sent omsider kommit igång.

Förvånansvärt mycket snö ligger kvar på sluttningarna precis som i resten av fjällkedjan denna vår. Det klafsar om kängorna när jag kliver iväg längs leden och vädret blir bara värre och värre Det känns en aning dystert. Första natten tillbringas därför i en rastkoja strax nedanför skogsgränsen.

Stiglöst land

För ett år sen skrev jag ett lite ”snyftigt” inlägg som jag kallade ”Hej då skogen”. Det handlade om att en del av min närmiljö där jag dagligen vistats skulle avverkas. Inför avverkningen pratade jag med maskinförarna som lovade att försöka undvika att köra sönder stigarna. Men inte hjälpte det mycket.

Projektvarning!

Tänkte i detta inlägg presentera mitt stora lilla friluftsprojekt.

Måste man ha ett projekt? Efter ett tips hittade jag en artikel här på utsidan om en Hagforsbo, som gett sig på att övernatta utomhus en natt inom var och en av ett stort antal 5x5 kilometersrutor i kommunen. Se artikeln här. Och flera andra projekt har presenterats på bloggarna här. Inventering av leder, vindskydd, toppar som ska bockas av och liknande. Först tyckte jag att det verkade onödigt att ha sådana ”konstlade” mål med sitt friluftsliv men en tanke började ändå gro. Ett mål av detta slag för att locka till och aktivera friluftslivet. Eftersom jag har bara en dryg mil till Glaskogens naturreservat med sina 280 km2 men av slentrian nästan alltid åkt till samma delar av det kom jag ganska snart fram till att vad jag behövde var något som fick mig att besöka hela området.

Vandring i värme

VARNING! Följande inlägg innehåller ett antal hundbilder. Personer känsliga för hundbilder ombedes lämna inlägget genast  ;-)

Nu när vintern börjar kännas lite seg tänkte jag fresta med några rader från sommaren som gick.

Äntligen ultralätt vegansäck!

Bäva Western Mountainering, darra Marmot för nu är det nya grejor på gång.

Ok! Mina vandringsstavar blev väl inte den succé som det var tänkt men inte ger man upp för det. Nu är det nya planer på gång. Efter en vanlig söndagspromenad förra helgen tog vi ett kaveldun och satte på bordet i köket. Det var inte första gången så egentligen blev man väl inte förvånad när den plötsligt, POFF! fyllde bordet med sina frön. Medans jag stod där och försökte samla ihop och stoppa ned i en påse kom tanken…