Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Gryning till skymning

Någon fördel ska man väl ha av att vara egenföretagare tänkte jag och beslöt enhälligt att ta en heldag för personalhälsovård. Tidigt på torsdagsmorgonen packade jag skidorna i bilen och for upp till Timanstorp i den allra sydligaste delen av Glaskogens naturreservat. Efter några dagar med blidväder hade det nu frusit på och ett tunt skarlager hade bildats, tillräkligt för att bära ett par breda skidor. Himlen ljusnade och snön var blå. Tio sköna kallgrader.

Jag hade planerat in en slinga som gick mestadels på myrar, sjöar och mindre tjärnar men mellan dem gick det inte att undvika en del skogspartier. I skogen var det isigare, mer kuperat och dessutom låg många småbjörkar böjda med topparna nedtyngda av snö så att effektiva snubbelöglor bildades. Det gjorde att de kortare partierna genom skogen tog mycket längre tid än jag tänkt.

Det var en mycket stilla och tyst dag i skogen. Jag såg en ekorre, ett par orrar och en spillkråka som flög över mig. Annars var det gott om spår. Älg, rådjur, räv, hare, bäver, ekorre, mus och orre eller tjäder hade alla lämnat sina avtryck i snön. Det som tog ner känslan en bit var tanken på kommande helgs jakt. Förra året sköt de en vargtik alldeles i närheten av där jag nu åkte.

Kan det bli mer klassiskt?

Här var det full aktivitet trots vinterkylan.

Jag snirklade mig fram efter min uppgjorda färdplan, stannade några gånger för att smälta snö att dricka eller för att värma mat.

Efter en förmiddag med blå himmel kom det in höga jämngrå moln. Det var helt vindstilla hela dagen. Från Östra Rödvattnet hade jag en tuff etapp över Rödvattenshöjden och ner till Holmtjärn. Uppför fick jag stundtals ta av mig skidorna och pulsa eftersom det var så brant. Någon nedförslöpa att glädja sig år var det inte heller med träd, ris och stupande klippor i vägen. Men på myrarna var det underbart att ta sig fram. Sjöarna är lite förrädiska, man får akta sig för stöp som sekundsnabbt kan förvandla skidorna till isklossar.

Fler bilder:

Bra ämne. Men till vad?

Den blå skymningen passerade och mörkret föll snabbt men jag hade inte långt kvar då jag gjorde ett misstag och följde fel bäckarm. Jag hamnade i en ravin med branta sidor och oländig terräng. Jag slet som ett djur och förstod inte varför det kändes så långt. Plötsligt kände jag igen mig, jag hade gått här i somras och då förstod jag också hur fel jag var. Nu var det för mörkt för att se något på kartan så jag fick gå på kompass så gott det gick. Jag kom upp på en drivningsväg och följde den först åt ena hållet men ändrade mig sen och åkte åt andra. Till slut stapplade jag ut på skogsvägen bara 50 meter från där bilen stod parkerad. Det var en trött och sliten man som efter åtta timmars skidåkande åkte hemåt i kvällsmörkret. Ingen inkomst denna dag men massor av frisk luft och näring åt både kropp och själ för ett tag framåt.

2011-01-14 14:45   Håkan Friberg
Det måste vara gott att arbeta i ett företag där chefen är resonabel. Passa på att be om påökt när han ändå verkar vara på så gott humör. :-)

Ett helt underbart sätt att tillbringa en ledig dag på.

Svar 2011-01-15 18:02   äventyrssugen
Jag försöker allt men han, chefen alltså, påstår att det finns ett negativt förhållande mellan antal dagar med skidåkning och möjligheten att plocka ut lön ur verksamheten. Man det finns dagar då han inte är så nogräknad.

2011-01-14 14:46   peter1969
Inga pengar denna dag men däremot inkomst för själen!
Sånt behövs också.
Jag längtar till riktigt skidföre, häruppe är det så löst att det är en pina att försöka åka längre sträckor. Men den som väntar på något gott...

Tack för inspirerande skrivning!

Svar 2011-01-15 18:04   äventyrssugen
Inkomst för själen. Det låter som en bra investering.

Och skarföret kommer, var så säker.

2011-01-14 19:35   thegedd
Ahhhh....vill ut igen, fina bilder. Får färdas i soffan så länge, "På spåret" börjar om en halvtimme....

Svar 2011-01-15 18:05   äventyrssugen
Men Jesper då!
Att du bara vågar... Här på Utsidan.

2011-01-15 10:37   seobserver
En riktig se med ögonen och lyssna med öronen tur. Tack att vi fick följa med.
Verkar vara läge för Håkans tips. ;)

Svar 2011-01-15 18:08   äventyrssugen
Det fanns mycket att se men det var förvånansvärt lite att höra. Väldigt tyst dag. Tänkte på att jag inte hörde en enda korp på hela dagen.
Tackar och bugar för komentaren.

2011-01-16 17:30   Thomas Traneving
Vilken härlig dag du verkar ha haft. Men nästa gång måste du packa ner en pannlampa. :) /H

Svar 2011-01-17 08:56   äventyrssugen
Jo, svettigt och jobbigt, men ack så skönt att tänka tillbaka på när man nu blir sittande flera dagar och bara jobbar. Och det känns väldigt skönt att jag prickade in rätt dag. Kort därefter kom blötvädret.
Nu ser det ut att kunna bli rejäl skare längre fram i veckan igen. Få se vad chefen säger om en tur till:-)
Pannlampa eller något annan liten ljuskälla får jag nog lov att skaffa. Det kan ju vara bra att ha något litet så man kan se kartan i alla fall.

2011-01-16 23:09   Minnatur
Det är så roligt med dina berättelser... Efter min friluftsutbildning i Årjäng är det mycket jag känner igen av djur och naturbeskrivningar... Ändå roligare blir det då jag många gånger till och med känner igen mig... Rödvattensbergets vindskydd har vid ett flertal gånger utgjort basläger för turer vi gjorde... Speciellt vintertid. Vi har spanat tjäder och hängt i vajrar i ravinerna...

Hälsa trakterna från mig...

Iskalla vinternätter utan moln gör berget till ett mecka för stjärnskådning..

Tack

Svar 2011-01-17 09:07   äventyrssugen
Roligt om det kan väcka lite minnen. Men jag undrar om du inte misstar dig den här gången. Jag har också haft problem att hålla isär namnen. Av någon anledning verkar det som om väldigt många namn återkommer på flera ställen. Jag antar att du har varit vid Rödvattnet och Rödvattensberget norr om Gängene. Den här gången var jag några kilometer längre söderut vid Östra Rödvattnet och Rödvattenshöjden. Inte riktigt så brant.

2011-01-17 10:22   Minnatur
Ja, du har säkert rätt men det är igenkänning på hög nivå ändå :-)

Tjikko och Rödolle

Utanför bilrutan på parkeringen vid Naturum Fulufjället vräker blötsnö och regn ner. Det är som vanligt så fort jag närmar mig fjällen. Hemma lyste solen och vårvärmen hade sent omsider kommit igång.

Förvånansvärt mycket snö ligger kvar på sluttningarna precis som i resten av fjällkedjan denna vår. Det klafsar om kängorna när jag kliver iväg längs leden och vädret blir bara värre och värre Det känns en aning dystert. Första natten tillbringas därför i en rastkoja strax nedanför skogsgränsen.

Besök från yttre rymden?

Plötsligt står de där. Som diaboliska urtidsdjur från havens djup, som hominider från  avlägsna intergalaktiska värdar. Eller som varelser ur Dantes värsta mardrömmar.

En kort utsikt från kajaken.

Fredag förmiddag. Jag stänger av radion. Inte ens jag orkar höra mer elände nu. Borstar första snön av bilen och baxar upp kajaken. Längs med grusvägen har en räv sprungit före och lämnat en snirklig spårlöpa. Snön gnistrar på träden. Det är helt stilla vid sjön.

En orre kuttrar förnöjsamt på en av holmarna och jag låter paddeln vila och glider sakta in mot den. Orren låter mig komma ganska nära innan den bestämmer sig för att jag är för närgången och därför ger sig iväg över till närmaste grannö. Det blir te och macka sittande i kajaken, det är så kallt om fötterna att kliva i och ur.