Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

Forsrodden, Klass 3 enligt internationell praxis. Ny film samt fallhöjdskarta Kaitum

Efter att ha skrivit två delar av ca fem, om pontonrodden i Kaitumälven, har frågan om rodden dykt upp vid ett flertal gånger. Jag publicerar av den anledningen (och för att det är roligt) hela det rörliga materialet från den svåraste passagen på den sträckning som vi rodde. Forsen, Pattokkuoika, är en klass 3 sträcka, mätt ur forsränningssammanhang. Mängden vatten, i Kubik mätt, är dock helt avgörande för om svårighetsgraden stämmer. Utöver filmen är även två bilder bifogade. Den ena är en karta över fallhöjden i Kaitumälven och den andra är forskassernas gradering. Det som gör denna fors lite knepig är att den är 1 kilometer lång och man ror motströms hela tiden för att styra och hålla fart. Sedan bör bör gå av och reka den vid vissa jämna intervaller vid ett första möte. På denna resa var det, trots att det var mycket mer vatten denna gång, mycket enklare att paddla forsen än 2009. Den gången var det mycket mer stenar i dager längst kanterna och vi var tvugna att ro längre ut i forsen.

Hela materialet från forsen.

Äventyr på hög höjd, ett kärt återseende och vatten i brallorna... Kaitumälven 2011 - Del 1

Sommaren är redan långt borta, hösten har tagit en järngrepp om landet. Äventyr blir till vackra minnen och skapar en längtan till nästa utmaning. Mitt bästa äventyrsminne denna sommar kommer att krydda min vinter och få mig att glädjas frihet, vänskap och näst intill orörd natur.

Studsade fram i 18 sekundmeter... VILKET ÄVENTYR! (se filmen)

I 18 sekundmeter studsade vi ut i vindbyarna mot Kaitumälven i helikopter. Efter en hissnande flygtur stundade 4 dagars pontoonrodd och flugfiske längst den okvoterade sträckan Riehkko - Aranjatga. Denna sträcka, knappt 2 mil nedströms fiskecampen Tjuonajokk, med kilometerlånga forsar, var till bredden fylld av öring och grov harr...  Vilket äventyr...!!!

Tobbe väntar på avfärd... Arctic heli flyger oss ut, underbar service.

Pontonflugfisket i Kaitumälven var en fröjd...

Nyligen hemkommen från pontonrodd och flugfiske i Kaitum... Håller som bäst på att smälta upplevelsen som var fantastisk.

Under sensommaren/hösten kommer jag att skriva ner berättelsen och den går då att läsa på min blogg här på utsidan, eventuellt även som en artikel. Någon liten film kommer också att börja snurra på min Youtube-kanal...

Pirr i magen...!

Nu börjar det närma sig. om en vecka drygt sitter jag på min ponton i Kaitumälven och ser vattnet forsa fram mellan benen. Förhoppningsvis kommer en och annan fisk att fräsa i pannan...