Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Vindkraft i Lekeberg, Kilsbergen

Rädda Lekeberg är ett nätverk för att förmå politikerna i Lekeberg att lägga sitt veto i frågan om Stena Renewables planer att bygga en vindkraftspark på Kronoberget vid Lekeberg. Nätverket består främst av boende i Lekeberg. Stena Renewables äger projektet och gör en miljökonsekvensbeskriving som ska överlämnas till politikerna. Igår var jag på en nätverksträff i Svampen, Örebro och de som sköter informationsflödet menar att politikerna i Lekeberg inte vill uttala sig i frågan. Företrädare för nätverket menar att det känns som politikerna vill lägga locket på. Detta medan Stena Renewable spenderar miljoner till konsulter som arbetar med miljökonsekvensbeskrivningen. En första skrivelse har redan lämnats till Länsstyrelsen.

Kilsbergsfrämjandet skriver i en information till media att området är ett av Kilsbergens värdefullaste natur-, kultur- och friluftsområde. Sjön Trollkarlen är en säreget belägen källsjö med ett alldeles klart vatten. Sjöns egenart och särskilda skönhet har gett upphov till sagor och sägner. Förutom ett högt naturvärde har sjön också ett betydande kulturhistoriskt värde. Borgarsjö skans och Tjuvbergsskansen är två av Kilsbergsförkastningens fornborgar som ger området högt skyddsvärde. Från Pers kulle fås en säregen utsikt över hela närkeslätten. Detta anses vara den främsta utsikten i södra Kilsbergen vilket ger platsen ett mycket högt frilufts- och rekreationsvärde. Genom det aktuella området löper dessutom etapp 12 av Bergslagsleden.

Detta är en Davids kamp mot Goliat. Medborgare med små ekonomiska resurser ska mäta sig mot ett stort företag som vill omvandla ovärderlig natur till ett 1200 hektar (12 km2), stort industriområde. Stena Renewable ägnar sig åt lobbying och bjuder politiker på resor till en redan byggd vindkraftspark på Saxberget i Ludvika. Dessa resor syftar till att lyfta fram det ”goda” med vindkraftsparkerna. Man menar att folk kan röra sig fritt bland vindkraftverken. Detta trots att maskindirektivet säger att säkerhetsavståndet till ett vindkraftverk är 5x rotordiametern, vilket skulle innebära 1 kilometers säkerhetsavstånd med inhägnad. Betta innebär en inskränkning av allemansrätten. Man erbjuder lokala föreningar aktivitetsstöd för att vända opinionen till sin fördel. Nätverket i sin tur försöker lyfta fram värdet av att vårda den orörda naturen, och att kommunen istället bör satsa på turism för att på så sätt skapa tillväxt i bygden. Men är saken redan avgjord?

Jag har följt nätverket Rädda Lekebergs arbete, och varit med på ett informationsmöte. Jag menar att detta är en fråga som rör hela Örebro län. Detta är av riksintresse! Läs mera på nätverket Rädda Lekeberg

Mats

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.