Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Vindkraft i Lekeberg, Kilsbergen

Rädda Lekeberg är ett nätverk för att förmå politikerna i Lekeberg att lägga sitt veto i frågan om Stena Renewables planer att bygga en vindkraftspark på Kronoberget vid Lekeberg. Nätverket består främst av boende i Lekeberg. Stena Renewables äger projektet och gör en miljökonsekvensbeskriving som ska överlämnas till politikerna. Igår var jag på en nätverksträff i Svampen, Örebro och de som sköter informationsflödet menar att politikerna i Lekeberg inte vill uttala sig i frågan. Företrädare för nätverket menar att det känns som politikerna vill lägga locket på. Detta medan Stena Renewable spenderar miljoner till konsulter som arbetar med miljökonsekvensbeskrivningen. En första skrivelse har redan lämnats till Länsstyrelsen.