Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.

Vindkraft i Lekeberg, Kilsbergen

Rädda Lekeberg är ett nätverk för att förmå politikerna i Lekeberg att lägga sitt veto i frågan om Stena Renewables planer att bygga en vindkraftspark på Kronoberget vid Lekeberg. Nätverket består främst av boende i Lekeberg. Stena Renewables äger projektet och gör en miljökonsekvensbeskriving som ska överlämnas till politikerna. Igår var jag på en nätverksträff i Svampen, Örebro och de som sköter informationsflödet menar att politikerna i Lekeberg inte vill uttala sig i frågan. Företrädare för nätverket menar att det känns som politikerna vill lägga locket på. Detta medan Stena Renewable spenderar miljoner till konsulter som arbetar med miljökonsekvensbeskrivningen. En första skrivelse har redan lämnats till Länsstyrelsen.

Påbörjat förberedelser

Trots att jag är synnerligen grön inom friluftsliv, eller möjligtvis blå-grön, så har jag nu bestämt datum för min första veckovandring... någonsin. Tanken föddes redan i höstas när jag begav mig ut på vandring med mina vänner. Det skulle vara riktigt kul att vandra med övernattningar. Tyvärr har det ännu inte blivit av, men nu är det dags. Jag ska vandra Bergslagsleden så långt jag kan på en vecka. Jag har inte lyckats hitta något sällskap så det känns riktigt pirrigt. Sova vindskydd helt ensam. Men det ska nog gå bra.

För närvarande planerar jag vad som ska ätas. Jag har kikat på sajten TillTopps och ska göra påsar med mat för varje dag. Jag kollade in frystorkad mat, men tyvärr innehåller det mesta skummjölkspulver och det klarar inte min mage. Så jag håller som bäst på med att torka köttfärssås som ska vara till alla mina middagar. Till lunch blir det olika soppor, och till det blir det Fowwes (tror jag det var) goda bröd :) Till detta tillkommer frukostar, kvällsmål, mellanmål mm...

Eftermiddagshajk

När jag var ute på min senaste tur på Bergslagsleden så gick jag förbi södra änden av Björktjärn nära Ånnaboda. Där ligger ett vindskydd inte alls långt från vägen och jag tänkte att det skulle vara en lätt sak att köra barnkärran från Dammen vid Falkasjön. Jag hade målat upp en bild av hur enkelt det skulle vara, men det visade sig vara ganska kämpigt. Mycket rötter och stenar var det.

Härlig eftermiddag i naturen

Idag hade jag en så härlig eftermiddag på Bergslagsleden. Jag gick etapp 10 tur och retur mellan Ånnaboda och Suttraboda. Det var en härlig kombination av storslagen natur, fantastisk utsikt från Falkaberget och intressanta lämningar från den gamla brukstraditionen. I området lär det ha funnits hyttor sedan mitten av 1500-talet. Över Falkasjöns utlopp byggde man en damm från vilken vattnet leds 500 meter ner mot ett kraftverk. Dammen är flera meter hög och samlar vatten från de högre belägna sjöarna.