Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Friluftsmiddag i Tomasboda

Tidigt i våras fick jag igenom med familjen att vi en gång i vecka skulle åka till något vindskydd och laga middag. Det finns så många mysiga vindskydd uppe vid Kilsbergen. Jag åkte ner till Naturkompaniet och köpte ett set med lägerkastruller som var lämpade för matlagning över öppen eld. Men veckorna gick och med diverse hinder så blev det aldrig något med mina planer. Tidigt i morse tänkte jag att idag eller aldrig skulle vi åka ut på friluftsmiddag. Jag förankrade min plan med dottern Elsa, och sedan ringde vi upp Ann-Louise och berättade eftermiddagens aktivitet. Plats för utflykten blev vindskyddet vid Tomasboda.

Dagens rätt skulle vara kycklinggryta med ris som går snabbt och enkelt att tillaga. Alla förberedelser med att strimla kyckling och grönsaker gjordes hemma för att allt skulle gå så smidigt som möjligt. Till efterrätt skulle serveras smarriga jordgubbar från Östergötland med socker och grädde. Allt var förberett in i minsta detalj, och när Ann-Louise kom hem från jobbet var det bara att hoppa in i bilen och åka till Tomasboda.

Väl på plats höll vi på att bli uppätna av 1 miljard knott. Men så snart vi fick upp elden så försvann de. Med lite pyssel låg snart alla ingredienser i grytorna. Det kändes riktigt lyxigt att ha allt förberett. Det var lite svårt att hitta på aktiviteter till ungarna.

Hunger och knott gjorde tillvaron smått kaotisk, men så snart maten började serveras så infann sig lugnet. Elsa som börjat bli något petig i maten åt med glupande aptit, och tog om en rågad portion. Edvin tömde sin skål för att därefter gå runt och provsmaka ur allas portioner.

Till efterrätt åt vi jordgubbar, och Elsa tömde både en och två portioner på nolltid. Efter det var det dags för hemfärd. Vi grovdiskade kastrullerna, släckte elden och raffsade ihop våra prylar. När elden var släck kom knotten, och de var hungrigare än någonsin. För att vara första gången vi hade friluftsmiddag så gick det väldigt bra. Till nästa gång ska jag tänka på att ha aktiviteter för ungarna. Man har ju klippt fina gångar i gräset uppe vid Tomasboda så någon tipspromenad eller så kan ju vara trevligt. Kanske geocaching med skatter utplacerade lite här och där.

Mats

2010-07-02 07:14   äventyrssugen
Kul att läsa om fler som får kämpa lite för att driva igenom fler friluftaktiviteter i familjen. Känner igen mig väl. Ibland krävs det en stor insatts av kraft och energi att få iväg allihop. Någon gång slutar det i katastrof, andra gånger blir det bara hur bra som helst.

2010-07-10 19:10   Öhrnell
Vilken härlig idé! En frisbee kan vara bra att ta med om inte naturen i sig räcker till som sysselsättning.

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.