Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Guckusko och trastunge

Idag skulle jag ta mig en tur till Latorpsängar som ligger utmed vägen mot Vintrosa. Jag hade två syften med min utflykt. Dels skulle jag se om jag kunde hitta någon Guckusko att fotografera, och jag skulle även logga en geocache vid Brottet som ligger alldeles i närheten.

Precis som jag klivit ur bilen vid parkeringen, och ögnat igenom informationstavlan som beskriver vart orkidéerna växer så mötte jag ett sällskap som varit där i samma ärende. De hade precis varit och tittat på växterna. Med långa kliv gick jag längs stigen och jag behövde inte ens leta utan stötte på dessa utsökta orkidéer ganska omgående, och jag tog en massa bilder.

Utflykt till Tomasboda

Idag åkte hela familjen på utflykt. Frugan menade att jag som varit på som många platser och letat geocacher borde väl ha hittat åtminstone en mysig plats dit vi kunde åka. Och jag har upptäckt många fina platser lämpliga för familjeutflykt. Valet föll på Tomasboda uppe i Kilsbergen. Det är en helt underbar plats med utsikt över närkeslätten, och dessutom hade jag en ologgad cache liggande mellan Tomasboda och Blankhult :)

Livet som föräldraledig

Just nu är hemma på föräldraledighet, och vad passar bättre en solig vårdag än att utöva lite geocaching. Edvin följer gärna med, men han kan bli lite otålig. Ute på promenad är det bästa som finns, men när jag rullar in på de mest konstiga ställen för att leta geocacher då måste det gå fort. Det blir inte många minuter på varje ställe.

Nära benbrott

Ikväll hade jag som mål att försöka få till tvåsiffrigt på funna geocacher. Jag hade tankat GPS:en med ett antal gömmor ute vid Karlslund, och även en som ligger bara ett stenkast hemifrån. Jag lyckades logga fem gömmor. Sedan tänkte jag försöka mig på geocachen hemmavid som gäckat mig sedan i höstas. Men tji fick jag… igen!

Det är rätt kul med geocaching när det är ute i skogen, eller i andra glesbefolkade områden. Men inne i bostadsområden så känner jag mig ganska suspekt när jag går där och spanar. Inväntar rätt tillfälle när det inte är några mugglare i närheten. Ja, en mugglare är en ej insatt person. Fast det är svårt att låta bli att geocacha även inne i stan. Man kommer sällan rakt på gömmorna, utan får klura och leta innan man finner på dem.

Kanske en frustrerad geocachare som käkat träd?

Premiärvandring

Igår kunde jag inte hålla mig längre. Jag gav mig tusan på att gå 8 km slingan av Klockarängsleden i Örebro. Utrustad med karta och GPS begav jag mig till Lillån. Det visade sig att många av skogsvägarna var farbara vägar, medan andra var uppkörda av skogsmaskiner. Man har gallrat lite bland träden i vinter. Knappt halva sträckan var det 2-3 dm snö som var lite jobbigare att gå, och det var mycket smältvatten på sina ställen. Men mina kängor är vattentäta så det var inga problem.