Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Vindkraft i Lekeberg, Kilsbergen

Rädda Lekeberg är ett nätverk för att förmå politikerna i Lekeberg att lägga sitt veto i frågan om Stena Renewables planer att bygga en vindkraftspark på Kronoberget vid Lekeberg. Nätverket består främst av boende i Lekeberg. Stena Renewables äger projektet och gör en miljökonsekvensbeskriving som ska överlämnas till politikerna. Igår var jag på en nätverksträff i Svampen, Örebro och de som sköter informationsflödet menar att politikerna i Lekeberg inte vill uttala sig i frågan. Företrädare för nätverket menar att det känns som politikerna vill lägga locket på. Detta medan Stena Renewable spenderar miljoner till konsulter som arbetar med miljökonsekvensbeskrivningen. En första skrivelse har redan lämnats till Länsstyrelsen.

Test med full packning

Om några veckor bär det av på en veckas vandring på bergslagsleden. Jag har aldrig tidigare gjort något liknande så förberedelserna vet inga gränser. Och det är roligt att planera genom att läsa in sig om andra vandrares erfarenheter. Det finns många bra bloggar att ta del av. Så här långt har jag grundpackning på ca 8 kg. Till detta kommer ca 3 kg mat samt 2 kg vatten. Detta ger totalt 13 kg packning.

Vandrade Klockarängsleden i Örebro

Idag vandrade jag Klockarängsleden i Örebro tillsammans med Pontus. En fantastisk vandring som gick genom skogar och landsbygd. Här en tidig paus vid en skogsglänta.

Äventyret längs Göljestigen

Klockan var strax efter halv ett när jag beslutade mig för att ta bilen upp till Kilsbergen och gå Göljestigen. Jag hade redan för ett par helger sedan tänkt gå slingan, och nu skulle det bli av. Sträckan är endast 5 km så det skulle vara snabbt avklarat.

Väl framme vid vändplatsen vid Havregruvan tvekade jag. Klockan var efter två och det började redan bli lite skumt där uppe i det täta diset, men jag knallade iväg. Det är ju till en början ganska lätt terräng, och jag kunde ju faktiskt vända om det skulle bli för mörkt.