Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Friluftsmiddag i Tomasboda

Tidigt i våras fick jag igenom med familjen att vi en gång i vecka skulle åka till något vindskydd och laga middag. Det finns så många mysiga vindskydd uppe vid Kilsbergen. Jag åkte ner till Naturkompaniet och köpte ett set med lägerkastruller som var lämpade för matlagning över öppen eld. Men veckorna gick och med diverse hinder så blev det aldrig något med mina planer. Tidigt i morse tänkte jag att idag eller aldrig skulle vi åka ut på friluftsmiddag. Jag förankrade min plan med dottern Elsa, och sedan ringde vi upp Ann-Louise och berättade eftermiddagens aktivitet. Plats för utflykten blev vindskyddet vid Tomasboda.

Vindkraft i Lekeberg, Kilsbergen

Rädda Lekeberg är ett nätverk för att förmå politikerna i Lekeberg att lägga sitt veto i frågan om Stena Renewables planer att bygga en vindkraftspark på Kronoberget vid Lekeberg. Nätverket består främst av boende i Lekeberg. Stena Renewables äger projektet och gör en miljökonsekvensbeskriving som ska överlämnas till politikerna. Igår var jag på en nätverksträff i Svampen, Örebro och de som sköter informationsflödet menar att politikerna i Lekeberg inte vill uttala sig i frågan. Företrädare för nätverket menar att det känns som politikerna vill lägga locket på. Detta medan Stena Renewable spenderar miljoner till konsulter som arbetar med miljökonsekvensbeskrivningen. En första skrivelse har redan lämnats till Länsstyrelsen.

Utflykt till Tomasboda

Idag åkte hela familjen på utflykt. Frugan menade att jag som varit på som många platser och letat geocacher borde väl ha hittat åtminstone en mysig plats dit vi kunde åka. Och jag har upptäckt många fina platser lämpliga för familjeutflykt. Valet föll på Tomasboda uppe i Kilsbergen. Det är en helt underbar plats med utsikt över närkeslätten, och dessutom hade jag en ologgad cache liggande mellan Tomasboda och Blankhult :)