Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Test med full packning

Om några veckor bär det av på en veckas vandring på bergslagsleden. Jag har aldrig tidigare gjort något liknande så förberedelserna vet inga gränser. Och det är roligt att planera genom att läsa in sig om andra vandrares erfarenheter. Det finns många bra bloggar att ta del av. Så här långt har jag grundpackning på ca 8 kg. Till detta kommer ca 3 kg mat samt 2 kg vatten. Detta ger totalt 13 kg packning.

Men hur känns det att vandra med full packning? Jag beslutade att testa, och fyllde ryggsäcken med allt utom mat. För att få rätt vikt använde jag en 5-liters dunk fylld med vatten. Nu vägde ryggsäcken 14 kilo, ett kilo mer än vad jag ska vandra med, och det är skapligt mycket att hiva upp på ryggen. Första tanken var att gå en slinga uppe vid karlslundsspåret, fast vid närmare eftertanke så var provvandring i autentisk miljö att föredra. Jag bytte om till friluftskläder, snörade på mig kängorna och åkte upp till Blankhult.

Det utgår många stigar från Blankhult, och jag valde att gå mot Skrikarboda via Kalltjärn. Sedan vidare mot Rusakulan. Efter det skulle jag ta Bergslagsleden tillbaka mot Blankhult. Upp till Kalltjärn är det vandring på stigar och mindre skogsvägar. Strax efter Kalltjärn upp mot Skrikarboda är det mycket kuperad terräng och en hel del sankmark. Det frestar på att ta sig uppför alla småbackar, och svetten lackar i pannan, men det är det värt. Ibland stannar jag till och lyssnar in skogens ljud. Solen skiner och det är härligt. Därefter följer några kilometer grusväg. Lite tråkigt, fast även där finns saker att se. Strax innan Rusakulan fick jag syn på ett område med orkidéer. Det var någon form av nycklar, och jag tror att det var Jungfru Marie nycklar. Ängsnycklar är ganska lika, fast de har inga prickar på bladen som dessa ljuvliga blomster hade.

Väl uppe vid Rusakulan möts jag av ett gäng glada pensionärer. De var på sommarutflykt för att njuta av naturen. Vid mitt besök hade jag förutom att ta del av utsikten, även tänkt logga en geocache som ligger där uppe. Men nu fick jag vänta tills folket gett sig av. Det var en välbehövlig vila. Jag hade gått 5 kilometer på en timma, med 14 kilo på ryggen.

Efter att ha loggat geocachen gav jag mig ner på bergslagsleden. Det blev en rask vandring fram till Trollporten. Där jag loggade nästa geocache. Sedan var frågan om jag skulle fortsätta bergslagsleden, eller ta sista delen av rundslingan. Jag tog rundslingan, och kämpade mig uppför kalhygget som ligger strax innan Blankhult. Kalhyggen är aldrig kul, men någon gång måste skogen slutavverkas. Jag var snart tillbaka vid bilen. Hela turen blev 8 km, och jag höll genomsnittlig hastighet 4 km/h. Detta var en nyttig provtur med full packning. Det var stundtals rejält jobbigt, och att vandra bergslagsleden kommer att bli en trevlig utmaning. Fast nu när jag lagt in de flesta etapper i Google Earth så börjar inse vad långt det är… 28 mil. Fast jag går så långt jag orkar.

Mats

2010-06-27 17:01   seobserver
Aptiten brukar vara stor före......det man gjort har man gjort....så bli inte besviken om du vill avbryta eller gena, klockan brukar ju gå fort medan man har roligt. Go tur

2010-06-28 14:18   Thomas Traneving
Roligt att läsa om hygget vid Trollporten. Det är en fruktansvärt seg backe uppför....eller fruktansvärt är kanske att ta i men den är inte roligt och inte blir det roligare när de avverkat all skog där den kunde varit jättefin med de fint snidade statyerna.
Lycka till på Bergslagsleden. Antar att det kommer en rapport :)
/H

Svar 2010-06-28 14:33   mathog
Jag kommer att få gott om tid att fila på diverse rapporter från leden.

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.