Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Eftermiddagshajk

När jag var ute på min senaste tur på Bergslagsleden så gick jag förbi södra änden av Björktjärn nära Ånnaboda. Där ligger ett vindskydd inte alls långt från vägen och jag tänkte att det skulle vara en lätt sak att köra barnkärran från Dammen vid Falkasjön. Jag hade målat upp en bild av hur enkelt det skulle vara, men det visade sig vara ganska kämpigt. Mycket rötter och stenar var det.

Härlig eftermiddag i naturen

Idag hade jag en så härlig eftermiddag på Bergslagsleden. Jag gick etapp 10 tur och retur mellan Ånnaboda och Suttraboda. Det var en härlig kombination av storslagen natur, fantastisk utsikt från Falkaberget och intressanta lämningar från den gamla brukstraditionen. I området lär det ha funnits hyttor sedan mitten av 1500-talet. Över Falkasjöns utlopp byggde man en damm från vilken vattnet leds 500 meter ner mot ett kraftverk. Dammen är flera meter hög och samlar vatten från de högre belägna sjöarna.

Fiske i Ånnabodasjön

I förra helgen var jag uppe vid Ånnabodasjön för att fiska regnbåge. Det verkar finnas en hel del fisk i sjön. Det vakade mest hela tiden så med flugspö hade jag säkert snabbt fyllt kvoten på mitt fiskekort. Nu kastmetade jag och fiskarna var helt ointresserade av min krok fylld med smaskiga maggot.

Efter att ha varit hemma under dagen så åkte jag tillbaka till Ånnabodasjön för att återigen pröva lycka. Nu gick det bättre och jag lyckades fånga en regnbågsforell på knappa halvkilot.

Nya fina kängor

Idag har jag varit ute och gått med mina nya fina Haglöfs Hawk som jag fyndat på Intersport för 990 kr. Jag är en ovan vandrare så Karls-lundsspåret i Örebro fick räcka som premiärtur. Jag valde den längsta rundan som är 15 km i mycket lätt terräng. Mer än halva sträckan är grusad skogsstig.

Jag tycker att kängorna är väldigt bra. Stabila, bra fotfäste bland rötter och stenar, inga vurpor i lerpölarna, torra fötter, inga skavsår och ganska lätta. Bra pris var det också! Visserligen fick jag fick lite ont i fötterna, men det är ju helt nya kängor.