Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Härlig eftermiddag i naturen

Idag hade jag en så härlig eftermiddag på Bergslagsleden. Jag gick etapp 10 tur och retur mellan Ånnaboda och Suttraboda. Det var en härlig kombination av storslagen natur, fantastisk utsikt från Falkaberget och intressanta lämningar från den gamla brukstraditionen. I området lär det ha funnits hyttor sedan mitten av 1500-talet. Över Falkasjöns utlopp byggde man en damm från vilken vattnet leds 500 meter ner mot ett kraftverk. Dammen är flera meter hög och samlar vatten från de högre belägna sjöarna.

Vy mot Falkaberget

Fortsätter man ett stycke utmed Björktjärn så passeras ytterligare en fördämning. Det är Björktjärns naturliga utlopp som fördämts och vattnet forsar istället ut i Falkasjön. Det skiljer drygt två meter mellan Björktjärns yta och ner till marken på baksidan om fördämningen. Det var lite svårt att se nivåskillnaden för allt sly, men den finns där.

Forsande vatten mellan Björktjärn och Falkasjön

Fram till slutet av 1800-talet lär Kilsbergen ha varit tämligen tätbefolkat. Dels fanns det åtskilliga gruvor, och mångdubbelt fler kolarstugor. Malm och träkol transporterades till hyttorna i vilka man utvann tackjärn ur malmen. Järnet forslades sedan ner till Örebro och vidare ut i världen.

Kvällsvy från toppen av Falkaberget

Toppen av Falkaberget lär vara en bland de vackraste platserna i Kilsbergen, och visst är det så.

2009-09-21 11:02   Thomas Traneving
Ja visst är denna etapp otroligt vacker!
Vi gick själva denna etapp i april men då var det lite mer is på sjön. Kul att få se lite sommarbilder från etappen.
/H o T
P.S. du kan se våra bilder från vandringen på http://www.traneving.se/index.php?tbl_menuID=428

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.