Webbutiker med sortiment liknande Biltema/Clas Olsson?

Jag har flyttat så att jag nu bor ganska LÅÅNNGT ifrån två av mina favoritbutiker; Biltema och Clas Olsson (9 mil enkel väg). Då jag är en riktig hemmafixare så saknas jag dom butikerna!

Jag tycker att det är svårt att hitta bra alternativ i närheten av där jag bor nu. Klart att det går leta ihjäl sig och hitta bra varor i närheten men jag har ingen butik som har ett stort sortiment. Dels är både Biltema och Classe ganska vettiga i pris och dels så har de ett ganska stort sortiment för hemmafixaren, det saknar jag här.

Biltema verkar ha slutat med postorder helt. Clas Olsson har det men till en för hög frakt (89 kronor är mycket när man bara ska köpa något litet).

Är det någon som har förslag på bra postorder/webbutiker med hyfsat billig frakt? De ska helst ha ett hyfsat stort sortiment för hemmafixaren.
 
-

Tyvärr måste man ha en order på minimum 500 kr för att få handla i Julas postorder/nätbutik. Och så kostar det 99 kronor i frakt.
 
Utnyttja bulvan

Sedan Clas Ohlson för 8 år sedan öppnade där jag bor (Västerås) och tills dom för sådär 2 år sedan öppnade där syrran bor (Örnsköldsvik), så skickade syrran mig ett mail "kan du köpa en sån med artikelnummer NN-XXX på Clas Ohlson och skicka till mig".

För 4 st frimärken får brevet väga upp till 250 g.

Så ”utnyttja” någon bekant som bor kvar på din förra bostadsort.

Per
 
Hmm!

Vi kan starta en "bulvan"-lista här på Utsidan där vi kan skriva upp vilka intressanta friluftsbutiker vi har i närheten. Då kan vi skicka beställningar till varandra så blir frakten billigare. Vilken superb idé av mig, eller hur?

Jag kan börja med att ange vilka intressanta friluftsbutiker jag har i närheten.

Få se nu! Tänk, tänk, tänk, tänk, tänk, tänk, tänk, tänk.......

Eeh......

Jag har ju ingen..........

Shit, "bulvan"-listan havererade direkt!

Ha det!:)
 
Bussgods

kan vara billigare på frakt än posten liksom DHL till utlämningsställe. Vad är det för prylar du vill köpa? Små billiga saker blir förhållandevis dyra i frakt det är det inte så mycket att göra åt. Vissa butiker har gratis frakt nu inför julen.

Thure
 
Brune (Per Brune) Brune är inte uppkopplad
idé Utnyttja bulvan
Bra idé! Jag gör ju det redan idag Nu så säger jag ju till mina vänner här i Vetlanda att "om ni ska åka till Jönköping, köp det här åt mig". Och det funkar bra, men det kan ta lång tid ibland.
Och så måste man planera!
Lika mycket planering som det är att samla ihop tillräckligt mycket grejor från samma webbutik så att det lönar sig att beställa med högre frakt.
Eller att samla på sig mycket att köpa samtidigt och så ta en heldag till Jönköping med bilen 8 mil enkel väg).. Det funkar ju att göra så men det är ju svårt att köpa nåt spontant och direkt..

Det hade varit smidigt med en webbshop med fraktfritt (det är nog att drömma för mycket) eller i alla fall frakt 30-40 kronor (mer överkomligt än Clas Olssons fraktpris t ex). Ett Clas Olsson2 för frakt 30-40 kronor eller ett Biltema2 med överkomlig frakt! För 89 kronor som minsta fraktpris hos Clas Olsson är en straffavgift! Det kan inte vara den verkliga kostnaden!

Hoppas att ni förstår mina tankar??!
 
Senast ändrad:
Nja, det verkliga fraktpriset kan ju alltid diskuteras, men om det inte är vanligt brevporto - vilket bara funkar om det är små och lätta saker och man inte har några krav på att få uthämtningen bekräftad, så blir det snabbt dyrare. Att man sen vill ha en marginal även på en omkostnad är väl ingen konstigt, eftersom man då och då går back på frakter för att det krånglar med krångliga kunder eller liknande, plus att man inte vill lägga ut pengar utan att tjäna på det... osv osv....

En kedja med lite liknande sortiment är annars Swedol som har ett antal butiker numera, köpte motorsågsdelar där själv för inte så länge sen, och det var mycket bra prylar till mycket bra pris.
 
Det går att skicka upp till 2kg med Posten som brev (även om det är i paketform).
Portot blir då 72kr, eller 84kr om det är skrymmande dvs tjockare än 3cm eller om båda sidorna är större än 30cm..
Är det tyngre än 2kg så går det som paket med posten och då blir det betydligt dyrare.
Alternativet då är Bussgods, DHL eller Schenker.
 
Clas O har väl enhetspris på frakten? Jag vet att jag blev rätt förvånad för en massa år sen när vi köpte en kompostkvarn där och fick den hemkörd till dörren för bara 69 spänn (eller vad det kostade på den tiden).

Men annars får man ju tänka på atti den där avgiften ingår inte bara själva fraken, varan skall plockas och emballeras, vilket tar tid. Och jag tror inte att de som gör det jobbar gratis. Hur lång tid tar det inte att stå i kassakö i butiken? Tänk om den tiden vore betald arbetstid?
 
CO tar 89 kronor i frakt- och plockavgift.
Det kan kanske vara så som ni säger Nermander och Mezzner, att de har de kostnaderna och inte tar några överpriser.

Men.. vi kom ifrån det som jag undrade om i mitt första tråd-inlägg. Jag ska försöka att förklara mig bättre:
Jag vet ju att det finns webbbutiker inom andra brancher med billigare avgift (fraktfritt hos Dustin.se, GetOut.se 29 kr, Addnature.se fraktfritt osv).

Jag var ute efter förslag på sådana webbutiker fast med ett större sortiment för hemmafixaren.

Glöm tanken på att de eventuellt gör en liten förlust-affär genom att ha en så billig frakt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.