Wall tent.

Finns det någon här som testat ett sk Wall tent eller Alaska tent. Bommul med vedkamin.
Vart hittar man de bästa sådana tälten samt lätta ihopfällbara kaminer till dessa?
Detta är inte att förväxlas med svenska millitärens tält.

Mvh
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna
 
Kanske att jämställa med det som norrmännen kallar för "gamme "? Venor har väldigt bra Lavvus och har också en gàmme. Bison telt, också norskt, har ett stort förläggningstält som heter pamir. Kan vara värt att kolla på.

Annars Albion canvas nåt de kallar för wall tent. Lite litet kanske? De har andra kanvastält också. Lite liten marknad i europa verkar det som.

Personligen har jag inte sovit i ett wall tent, men har sovit i ett par olika lavvus, både polybomull och polyester, med och utan uppvärmning. Har däremot sovit i förläggningstält modell större (tror det var någon form av sjukvårdstält eller stabstält) som i månt och mycket liknar ett wall tent, med hall, sängar och allt, uppvärmt med dieselkamin (alltså inte klassiska tält 20 eller patrulltältet). Tyvärr var duken mörkgrön så det blev lite dunkelt och så. Ett aber att slå upp. Skulle föredra en lavvu/enstångskåta, eller riktig kåta, om jag var kund hos en guidefirma. Men smaken är som baken.

Lycka till iaf.
 
Påminner väl ganska myctet om de finska skogs-lavuus som Savotta och Vihe Vaellus gör. Även Halti. Vihe gör också "custom" har jag för mig.
 
Jag har bott i de amerikanska tälten du pratar om i ett halvår när jag jobbade hos en outfitter i BC. Vi placerade ut 2 st vid våra camper som var en dagsritt mellan varandra. Jag tycker de funkade bra mot regn, höjden gör att det är väldigt prakiskt. Däremot är det ju inga lättviksgrejer och de klarar inte av att stå på ett kalfjäll. Jag har själv en tentipi och skulle jag, vilket jag gissar om du är från jokkmokksguiderna, ha ett tält där du tar in grupper -ja då skulle jag välja den amrikanska varianten.

mvh

Anders
 
Om det är för turistbruk så köp med ljus väv är min åsikt. Jag var på en flugfiskesa för några år sen men tog tur som var med mitt eget Hilleberg. Den stora kåtan hade grön tjock väv så det var mörkt som i graven därinne dygnet runt trots att det var juli uppe i Kiruna.
 
Det mindre amerikanska sjukvårdstältet är ljust, har ståhöjd och rymmer ca 16 sängar, plats för två kaminer. Vem som leverar vet jag tyvärr inte, men fråga de brukar inte vara rädda att berätta. På ambassaden har de tillräckligt med militärpersonal för att vänligen serva.
 
Jag har ett lägereldstält/baker tent som tillverkades åt mig av elever på Sjöviks FHSK. Jag har ingen kamin till min men det är ett himla skönt tält och är vitt och ger ett fantastiskt ljus istället för de normala färgglada tälten. Det är inte lätt, men det är inte gjort för att vandras med heller, men för att vara bomull så är det riktigt bra vattentätt. Många jag pratat med har levt långa tider i dessa tält och det är väldigt vanliga bland snöskovandrare i Amerika/Canada.

Om du jobbar som guide så skulle jag nog rekommendera de här tälten för de är slittåliga och eftersom det är bomull i dem så är de inte svåra att laga.

Den mest kända tälttilverkaren hittar man i USA http://www.snowtrekkertents.com/ de har flera olika modeller och tillbehören som kamin m.m.

Ett tillägg, Snowwalkers companion ägnar ett kapitel åt tält och kaminer. Riktigt bra bok som kan rekommenderas om du inte redan läst den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.