Vindblus = stinkblus?

Hej,
har en Marmot Ion Windshirt.
Ulltröja under, ryggsäck på, hyfsat snabb vandring i en timme så att kroppen är varm och svettas. Ger en stinkande vindblus! Luktar sur syntet, urk!

Är denna modell alldeles för tät när man svettas? OK, täthet är ju funktionen hos en vindblus, men ska den lukta disktrasa redan efter en timmes användning? Hänga den ut och in när man tar av den, så att den torkar upp snabbare? Samma erfarenheter med andra vindblusar utan ventilation?
 
Hej,
har en Marmot Ion Windshirt.
Ulltröja under, ryggsäck på, hyfsat snabb vandring i en timme så att kroppen är varm och svettas. Ger en stinkande vindblus! Luktar sur syntet, urk!

Är denna modell alldeles för tät när man svettas? OK, täthet är ju funktionen hos en vindblus, men ska den lukta disktrasa redan efter en timmes användning? Hänga den ut och in när man tar av den, så att den torkar upp snabbare? Samma erfarenheter med andra vindblusar utan ventilation?

mmm det är nog vanligt med täta syntetplagg, jag gillar de inte mot kroppen heller
 
-- klipp klipp --
Ulltröja under, ryggsäck på, hyfsat snabb vandring i en timme så att kroppen är varm och svettas. Ger en stinkande vindblus! Luktar sur syntet, urk! -- klipp klipp --

Haha, man är ju Einsteins syrra... not. Jag funderade lite till, och sniffade nu på ryggsäckens baksida, den är mjuk/stoppad och har varit med om ett antal svettiga turer genom åren. Problemet börjar här, på ryggsäcken, sen när jackan smittas och börjar lukta så är den inte så bra lätt att ventilera/vädra.
Case closed.
 
När jag vandrar och börjar svettas så tar jag av mig klädesplagg just för att slippa svettas. Då upplever jag (oftast) inget av problemen. Men visst är det svårt att undvika att svettas mellan ryggen och ryggsäcken.
//Peter
 
Haha, man är ju Einsteins syrra... not. Jag funderade lite till, och sniffade nu på ryggsäckens baksida, den är mjuk/stoppad och har varit med om ett antal svettiga turer genom åren. Problemet börjar här, på ryggsäcken, sen när jackan smittas och börjar lukta så är den inte så bra lätt att ventilera/vädra.
Case closed.

Men du är inte ensam Monika, jag har gjort precis samma som du. Men det blev bättre efter rengörning av ryggsäcken, så det finns hopp :)
 
Jag cyklar dagligen med liknande kläder fast ganska lätt ryggsäck då. På min rygga är det axelbanden och stoppningen där som luktar skunk, och det smittar av på cykeljackan. Att tvätta ryggan hjälper, men egentligen tror jag roten till det onda (bakterier) sitter där det sitter.
 
För att minska svetten i vindblus och ryggsäck, rekommenderas mindre tät undertröja, reglera mot svalare när du blivit varm, kanalundertröja, brynje eller den klassiska glesstickade ylletröjan, ett annat sätt är ju att sänka tempot.......
 
Skaffade en vindblus av märket Newline när min gamla Salewa-skjorta (inköpt 1996!) började
falla sönder. Tyckte inte om, kändes svettig i sol och otillräckligt varm i svalare väder. Så jag köpte en ny lätt långärmad skjorta i ngt snabbtorkande material. F ö en helig princip: att aldrig gå bararmad, alltså alltid (ull)tröja plus skjorta. Tröjan sköljs regelbundet, skjortan får vänta till hemkomsten.
 
Senast ändrad:
Kombinerat Aclima nättröja med Ion vindblus vid löpning och skidåkning senaste tid.
Ingen lukt än så länge;ej svettats i blusen direkt;är det så varmt åker den ju av på en gång.
Var bra att ha vid lätt duggregn när jag sprang.
Tycker det verkar som ett OK förstärkningsplagg.
 
För att minska svetten i vindblus och ryggsäck, rekommenderas mindre tät undertröja, reglera mot svalare när du blivit varm, kanalundertröja, brynje eller den klassiska glesstickade ylletröjan, ett annat sätt är ju att sänka tempot.......

Jorå, men det är ju lite skillnad om man är ute i en timme mot dedikerat mål (gå hemifrån till jobbet för motion gör ju att tempot är ganska bestämt) eller om man är ute en hel eller flera dagar och ska njuta!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mansson Vindblus Kläder 13
Erik1 Frågor, vindblus M60. Kläder 4
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Sarvi ITABs T&P Vindblus Kläder 25
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.