ITABs T&P Vindblus

ITAB har tydligen kommit med en ny lätt vindblus i anorakliknande modell.

580-0477.jpg


329 spänn och 182 gram i strlk M är ju attraktivt. Materialet uppges vara "manglad DWR-polyester microfiber", vad nu det betyder. Någon som hunnit testa den än?
 
Vindblus

Sen den petrokemiska industrin tog över funktionsklädsnichen så är det mer eller mindre plastigt... och vindtätt! Min vindblus är av annat märke men väl plastig den me.
//J
 
Vindblusen ser väldigt fin ut men jag har nyss inskaffat en ny vindblus (som väger hela 260 gram) så det lär inte bli nåt nytt inköp av vindblus den närmaste tiden. Men det fanns andra intressanta kläder i den nya katalogen (som kom idag).

Naturligtvis känns lättviktsblusarna plastiga men snart kommer dom nog på nåt lättviktstyg som känns som bomull.....
 
Plast!

Själv har jag aldrig en sådan vindblus direkt närmast kroppen, så plastigt eller inte är knappast något praktiskt problem komfortmässigt. Plastigt är oftast liktydigt med snabbtorkande, vilket jag tycker är viktigt.
ITAB.s vindblus har ett attraktivt pris och låg vikt, blir intressant att läsa kommande recensioner.

Lars
 
Naturligtvis känns lättviktsblusarna plastiga men snart kommer dom nog på nåt lättviktstyg som känns som bomull.....

Pertex Equilibrium, originalversionen, är det trevligaste jag klämt på i den vägen. Jag vet inte om det produceras längre - har bara sett det namnet på tjockare mjukskaltyger på senare tid. Sen finns ju såklart tyger som Haglöfs Climatic-väv, men då blir det lite tyngre och kanske inte lika vindtätt.

Min nya Bergansjacka som är sydd i Toray Primeflex är "ganska" skön mot huden, men på tok för tung för vandringsbruk (300 g).
 
Blåshål under armarna?!

Jag läste just att Itabs vindblus har nätventilation under armarna.

Är det så smart med såna öppningar på ett vindplagg? Om man behöver skydd mot vinden vill man väl inte att det ska blåsa in under armarna, och om man inte behöver skydd mot vinden har man ju inte vindblusen på...

Vad säger ni som är vindblusvandrare?
 
Nät eller tät

De flesta vindblusar jag brukat har (havt) ryggok och vissa under ärmhålsventilation. Det har inte jag upplevt som störande. Blåser det småspik behöver man mer än vindblusen men som här på sydkusten med oftast 6-8m/s är vindblus över en tunn funktionströja tillräckligt så länge som man går...
Vidavkylning i sb med hög luftfuktighet är betydligt större än vad många tror.
Minst plastiga materialet hade min stulna Patagonia.
Tvätta bort växvaxet brukar göra de flesta plastplagg skönare i känslan.
//J
 
Jag läste just att Itabs vindblus har nätventilation under armarna.

Är det så smart med såna öppningar på ett vindplagg? Om man behöver skydd mot vinden vill man väl inte att det ska blåsa in under armarna, och om man inte behöver skydd mot vinden har man ju inte vindblusen på...

Vad säger ni som är vindblusvandrare?

Jag är lite kluven i denna fråga.
Det beror lite på hur jag skall använda plagget!
Jag använder ALLTID min vindblus, om det inte är för varmt.
Många gånger när jag vandrar så hade det varit skönt med nätventilering under armarna.

Men jag skulle ändå föredra ett plagg utan ventilering. Det är enklare att öppna upp ett plagg för ventilering än det är att stänga en ventilering.

//Peter
 
Relativt andra produkter från ITAB så känns vindblusen förhållandevis dyr jämfört med märkesprodukterna. Men det är klart. de flesta kostar ju tusenlappen. Det är väl bara Marmot Ion som med sina ca 450 SEK gör att ITABs version inte känns sådär imponerande billig.

Jörgen
 
Jag skulle absolut uppskatta ventilation under armarna. För närvarande använder jag en newline windpack (billig, 399,- och lätt, 80g), som tyvär saknar ventilation.. En välventilerad och lätt vindjacka skulle man ju aldrig behöva ta av sig!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.