Vilken lina?

Mitt tunneltält hålls ihop av innertältet som hindrar bågarna från att fjädra ut. Det finns inga linor mellan bågfästena/ringarna, så jag tänkte sätta dit egna.

Är det någon som vet vilken sorts och hur tjock lina jag skall använda? Själv tror jag att 3 mm polyesterlina kan fungera, men vet inte. Många tält har också linor mellan båg- och absidfäste. Är detta för att undvika att man töjer duken när man sträcker tältet?

Jag vill ju kunna häkta av innertältet utan att tältet tappar formen.:)

Ofta sitter det

band med den här funktionen. Jag gissar att det är för att minska risken för knutbildning när man packar tältet, band behövs knappast för hållfastheten. Reglerbarheten är förstås enklare med band också.

Teoretiskt borde dyneemalina vara bra i och med vikt och diameter/hållfasthet och att de inte töjer sig nämnvärt.

Thure

Jag skulle också köra på dyneema. Det går ju att reglera den också hyfsat med någon slags knap. Kanske stulen från en gammal luv-tröja, vem vet.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg