VIldmarksvandring i Norge

Hej!

Har vandrat en del i de svenska fjällen men skulle vilja vidga mina vyer och tänkte mig en vandring i Norge i år.

Det jag letar efter är ett vildmarksområde, Norges svar på Sarek, dvs. inga fjällstationer och dylikt.

Har tänkt mig en tur på 10-14 dagar och är inte rädd för mygg, tuff terräng eller vadning.

Är det någon som har något tips och/eller egna erfarenheter?

Stort tack på förhand!

//Olle

Här hittar du karta med alla turiststugor. Röda är turistföreningen, blåa är privata. Helfärgade har stugvärdar, hälftenfärgade har självhushåll och vita är självhushåll utan mat.
Du vill nog till ett område utan stugor, eller kanske med helvita stugor?

http://ut.no/kart

Hej!

Har vandrat en del i de svenska fjällen men skulle vilja vidga mina vyer och tänkte mig en vandring i Norge i år.

Det jag letar efter är ett vildmarksområde, Norges svar på Sarek, dvs. inga fjällstationer och dylikt.

Har tänkt mig en tur på 10-14 dagar och är inte rädd för mygg, tuff terräng eller vadning.

Är det någon som har något tips och/eller egna erfarenheter?

Stort tack på förhand!

//Olle

I Nordnorge, dvs. norr om Trondheim (Nordland, Troms och Finnmark fylke), är alla stugor hörande till DNT och dess medlemsföreningar (RT, BOT, SOT, NOT etc.) ubetjent, dvs. de har inte ens proviant. I Børgefjell som ligger i både syd- och nordnorge (Nord-Trøndelag och Nordland) finns inga anläggningar alls och nästan inga broar. Dock är området (av bilder och kartan att döma) inte på långt när så alpint som Sarek. Området kan nås från E6 och järnvägen i Norge men även från Västerbotten och norra Jämtland. Du är hänvisad till Statskartet i skala 1:50000 (med icke överlappande blad) om du ska vandra där.

Narviksfjellene är säkerligen också en behaglig kontrast
till grannområdena i Norrbotten och Saltfjellet+Sulitjelmafjellene är inte precis överlupna de heller.
I Indre Troms kan du få en tur norr om hela Sverige, och mygg tycks ju inte vara något problem för dig.

Kan vara värt att påpeka att man kan vandra i Sydnorge utan att bli omkullsprungen, om man vet hur man ska gå. Har man tält kan man börja tidigt på dagen; eftersom stugorna serverar frukost klockan 8 eller så kan det gå fyra timmar utan att man träffar på någon annan.

När jag gick i Jotunheimen 2002 mötte jag enbart ett fåtal utlänningar första dagen, två tyskar i slutet av nästa och på en etapp ingen människa alls. I Breheimen 2001 stötte jag på andra vandrare som gick mellan Sota Seter och Sprongdalen; på sex dagar träffade jag på ungefär i genomsnitt en person per dag och på de drygt två första etapperna träffade jag ingen. I Skarvheimen kan man också känna sig rätt ensam utom kring Geitrygghytta och Iungsdalen; där finns också möjligheter till vandring långt bort från lederna, men också högt (jag garanterar alltså inga lägerplatser) --- se tråden Tips den som sett "allt" på
http://fjellforum.com Jag har skissat en tur åt mig själv där. Området är lätt att nå med tåg.

Även i Dovrefjell kan man vandra relativt ensamt om man väljer rutt väl. Mellan Dovre och Tafjordfjella ligger Reinheimen som saknar turistanläggningar, men inte är så där uppseendeväckande vackert. Om du gillar sten
kan du prova på sträckan mellan Lordalen och Skarvedalen - det är bara sten. Jag har gjort den magsjuk och i dimma, vilket var en utmaning.

Börgefjell...

....är det närmaste man kommer Sarek i Norge, så vitt jag vet.

Jag har vandrat i Börgefjel vid två tillfällen på Sommaren och två på vintern och det är ett mycket trevligt och ensligt område. När vi var där i sommras såg vi enbart två personer på avstånd under en veckas vandring. Däremot kan området upplevas som lite väl litet för en 10-14 dagars vandring beroende på hur långt man går per dag.

Ett annat anternativ, som blir lite av en kombo, är att gå in mot de västra delarna av Padejelanta via Rago Nasjonalpark. Här kan man med fördel även göra en sväng upp mot Blåmannaisen och Sulitelma. Men då blir det i och för sig även en hel del vandrande på den Svenska sidan av gränsen, men om du inte besökt de västra delarna av Padjelanta är det helt klart ett mycket aktraktivt område.

/ Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EJohanSahlin Hyttor i Norge (speciellt Jotunheimen) Fjällvandring 4
seasteel Parkeringsregler Nord-Norge och vattenkvalitet Fjällvandring 8
d.berg Norge sydväst om Storlien - vattensjukt? Fjällvandring 8
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
Merckx Norge Fjällvandring 19
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
hsp Hundalshytta i Norge till Stor-Kerpel Fjällvandring 0
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Björsa Dagstur in i Norge Fjällvandring 3
cloud76 fjällkartor Norge Fjällvandring 3
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
tsarpjotyr Norge över en helg? Fjällvandring 3
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Hemiume Sarek - Norge - Abisko? Fjällvandring 14
matsh Vandring från Finse i Norge Fjällvandring 2
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Yakherden Djur i det vilda? Norge/Sølen Fjällvandring 1
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
-vickan- Tåg till Brønnøysund, Vegaöarna Norge Fjällvandring 1
bico Storvigeln i Norge? Fjällvandring 1
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
Vindskydd Dagstur Rjukan (Norge) Fjällvandring 6
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg