Hej!
Har vandrat en del i de svenska fjällen men skulle vilja vidga mina vyer och tänkte mig en vandring i Norge i år.
Det jag letar efter är ett vildmarksområde, Norges svar på Sarek, dvs. inga fjällstationer och dylikt.
Har tänkt mig en tur på 10-14 dagar och är inte rädd för mygg, tuff terräng eller vadning.
Är det någon som har något tips och/eller egna erfarenheter?
Stort tack på förhand!
//Olle
I Nordnorge, dvs. norr om Trondheim (Nordland, Troms och Finnmark fylke), är alla stugor hörande till DNT och dess medlemsföreningar (RT, BOT, SOT, NOT etc.) ubetjent, dvs. de har inte ens proviant. I Børgefjell som ligger i både syd- och nordnorge (Nord-Trøndelag och Nordland) finns inga anläggningar alls och nästan inga broar. Dock är området (av bilder och kartan att döma) inte på långt när så alpint som Sarek. Området kan nås från E6 och järnvägen i Norge men även från Västerbotten och norra Jämtland. Du är hänvisad till Statskartet i skala 1:50000 (med icke överlappande blad) om du ska vandra där.
Narviksfjellene är säkerligen också en behaglig kontrast
till grannområdena i Norrbotten och Saltfjellet+Sulitjelmafjellene är inte precis överlupna de heller.
I Indre Troms kan du få en tur norr om hela Sverige, och mygg tycks ju inte vara något problem för dig.
Kan vara värt att påpeka att man kan vandra i Sydnorge utan att bli omkullsprungen, om man vet hur man ska gå. Har man tält kan man börja tidigt på dagen; eftersom stugorna serverar frukost klockan 8 eller så kan det gå fyra timmar utan att man träffar på någon annan.
När jag gick i Jotunheimen 2002 mötte jag enbart ett fåtal utlänningar första dagen, två tyskar i slutet av nästa och på en etapp ingen människa alls. I Breheimen 2001 stötte jag på andra vandrare som gick mellan Sota Seter och Sprongdalen; på sex dagar träffade jag på ungefär i genomsnitt en person per dag och på de drygt två första etapperna träffade jag ingen. I Skarvheimen kan man också känna sig rätt ensam utom kring Geitrygghytta och Iungsdalen; där finns också möjligheter till vandring långt bort från lederna, men också högt (jag garanterar alltså inga lägerplatser) --- se tråden Tips den som sett "allt" på
http://fjellforum.com Jag har skissat en tur åt mig själv där. Området är lätt att nå med tåg.
Även i Dovrefjell kan man vandra relativt ensamt om man väljer rutt väl. Mellan Dovre och Tafjordfjella ligger Reinheimen som saknar turistanläggningar, men inte är så där uppseendeväckande vackert. Om du gillar sten
kan du prova på sträckan mellan Lordalen och Skarvedalen - det är
bara sten. Jag har gjort den magsjuk och i dimma, vilket var en utmaning.