Vildmarksmässan 2011

Funderar på om jag ska ta en sväng till Vildmarksmässan i Älvsjö idag...

Någon som varit där? Var det värt 140kr?

//Thomas
 
Funderar på om jag ska ta en sväng till Vildmarksmässan i Älvsjö idag...

Någon som varit där? Var det värt 140kr?

//Thomas

Alewalds och Addnature var där.. men i övrigt var det ganska tunt. Fanns dock väldigt många båtar och fiskespön att titta på, om sådant är av intresse... Kanske finns något intressant föredrag idag, annars finns det säkert bättre saker att göra en söndag. Det var bättre förr..
 
Ok, tack för infot... min känsla från förra gången jag var där var ungefär som din, dv s det var bättre förr. .. då skippar jag det i år, och sparar 140kr.

Det får bli en löptur och sen cykel + skidåkning på tv istället :)
 
Addnature hade Mountain Hardware Sprite 1 för 1100:- (halva priset) och då får du ytterligare 300:- i tältbidrag att lägga på annat.
Tältet kändes väldigt stabilt och lätt så det blev ett köp för mig!
 
Ja, mässan var inget vidare i år. Som tur var gick jag dit gratis.

Ja, det är nog därför jag gått de senaste åren utan att reflektera innan kring om det är bra... utan mer slentrianmässig gått bara för att man fått det gratis... i år kom jag inte över någon fribiljett...
 
Mindre & mindre

Vildmarksmässan blir av någon anledning bara mindre och mindre för varje år som går, detta trotts att intresset ökar för varje år.

I år 2011 var ytan Vildmarksmässan ägde rum på mindre än den varit på många år.

Jag saknade även många stora friluftsgiganter tex Fjällräven som har under det senaste året kommit med nya ryggsäckar, kläder, tält som även blivit prisbelönade ute i Europa. Varför fanns dom inte på plats för att visa upp sina nya produkter för oss i Sverige?

När man går och lyssnar på besökarnas reaktioner är det man hör mest "var det inte mer" det man hörde mest.

Föredragen i år hölls inne i mässlokalen & inte i en hörsal vilket gjorde att folk kom och gick hela tiden & ljudet från mässan störde hela tiden.

Tittar man på de utställare som var med både förra året och i år så var deras utställningsyta betydligt mindre i år, prova på aktiviteterna var betydligt mindre i år.

Finns det inget intresse från fler utställare eller är det platsbrist i Älvsjö. När mässan var i Sollentuna var den nästan dubbelt så stor till ytan som den var i år.

Jag börjar redan fundera på hur det kommer se ut nästa år?


Jag vet inte om det är någon annan här på Utsidan som håller med?

MVH
Krister
 
Den har blivit sämre och sämre tycker jag med, då gjorde det ine så mycket att jag inte kunde besöka den i år då.
 
Tittar man på de utställare som var med både förra året och i år så var deras utställningsyta betydligt mindre i år, prova på aktiviteterna var betydligt mindre i år.

Finns det inget intresse från fler utställare eller är det platsbrist i Älvsjö. När mässan var i Sollentuna var den nästan dubbelt så stor till ytan som den var i år.

Jag börjar redan fundera på hur det kommer se ut nästa år?


Jag vet inte om det är någon annan här på Utsidan som håller med?

MVH
Krister

Jag håller med. Det blir sämre för varje år nu och särskilt flugfiskedelen var mer eller mindre borta i år. Jag undrar om inte priserna för utställarna har blivit för höga så att fler och fler mindre aktörer hoppar av.
 
Allt blir sämre och sämre, inte ens speglar är vad dom var förr. Annat var det förr.
Det var bättre förr. Förr var det annat. Minsann!

Och vad det gäller flugfiske ska dom inte ha mer plats. Sååå kul är det INTE.
 
Europa?

Surfar man runt efter friluftsmässor i Europa verkar det som det är där friluftsföretagen satsar sina resurser.

Tex Fjällräven som jag nämnde tidigare har ju varit med på flera stora friluftsmässor ute i Europa.

Varför satsas det så lite på oss i detta land?
Är det för att vi är ett så litet land med så få friluftsutövare?

Satsar de för mycket på de extrema yrkesäventyrarna vi har i detta land.

Har de tappat bort det vanliga friluftsfolket i sin iver att bli större?

Att synas på Everest topp ger givetvis mycket mer reklam än att finnas på en Sörmlandsledsvandrare men frågan är vad som säljer mest produkter?

Borde inte tillverkarna haka på suget efter på "äventyr" som de vanliga "Svenssons" börjar få? Det var väldigt tydligt förra året på mässan vilket sug det var från oerfarna friluftsmänniskor & även i år var det ett tydligt att fler och fler nybörjare fanns som besökare på mässan.

De stora montrarna tillhörde Addnature & Alewalds som tillsammans hade en hel del olika tillverkare i sina montrar, detta var ett väldigt plus tycker jag då det gick att prata med personal som arbetade på tillverkaren och inte i deras affär.

På föredrags sidan tyckte jag att föredragen om att packa lätt och vandra med barn var helt rätt.
Givetvis drog våra fantastiska Svenska yrkesäventyrare fullt hus, men de är ju faktiskt ganska långt ifrån majoriteten av friluftsfolket.


Kommer den dåliga friluftsmässan påverka vanligt folks hunger för friluftsliv?
Jag hoppas inte det men man ska nog inte vara helt säker.

Kanske det är dax att reservera en av mässdagarna bara för branchfolk så att de kan träffas och knyta kontakter, titta på nya produkter innan "publiken" släpps in. Kanske det skulle få fler friluftsföretag att vilja vara med på mässan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.