Vildmarksmässan 2010

Äe det någon som varit på mässan i år ?
Jag undrar om det är värt tiden att ta sig dit eller om det påminner om förra mässan.

Mvh
 
Jag var där igår på eftermiddagen. Utbudet är ungefär detsamma men det är större ytor i år och inte lika trångt. Dock kan det vara problem med parkeringar. När jag kom dit så var ALLA parkeringar på och runt mässan fulla inklusive p-garaget och parkeringarna på andra sidan Huddingevägen. Jag hade tur och hittade en p-plats i Älvsjö centrum.

Jag var på jakt efter Hilleberg tält men det fanns inga. Dock så hade addnature tält från Helsport, Northface, Marmot och MSR bla ett Helsport Svalbard 3 High Camp för 6100 kr istället för 8500 kr och ett "utrustningsbidrag" på 1000 kr. Bergans hade också tält till försäljning med bra priser på Kompakt light tälten. Sedan kan du köpa underställ till föbannelse för bra priser :) Lundhags hade också kläder för bra priser. Det fanns också en stor kajakdel, rätt mycket "vildmarksmat" att köpa och olika framförallt svenska researrangörer. Alewalds hade en stor yta med försäljning.
Paralellt pågår flugfiskemässan och Allt för sjön i samma biljettpris. Man kan nog räkna med att det blir väldigt mycket folk i helgen...
 
Jag var där igår på eftermiddagen. Utbudet är ungefär detsamma men det är större ytor i år och inte lika trångt. Dock kan det vara problem med parkeringar. När jag kom dit så var ALLA parkeringar på och runt mässan fulla inklusive p-garaget och parkeringarna på andra sidan Huddingevägen. Jag hade tur och hittade en p-plats i Älvsjö centrum.

Jag var på jakt efter Hilleberg tält men det fanns inga. Dock så hade addnature tält från Helsport, Northface, Marmot och MSR bla ett Helsport Svalbard 3 High Camp för 6100 kr istället för 8500 kr och ett "utrustningsbidrag" på 1000 kr. Bergans hade också tält till försäljning med bra priser på Kompakt light tälten. Sedan kan du köpa underställ till föbannelse för bra priser :) Lundhags hade också kläder för bra priser. Det fanns också en stor kajakdel, rätt mycket "vildmarksmat" att köpa och olika framförallt svenska researrangörer. Alewalds hade en stor yta med försäljning.
Paralellt pågår flugfiskemässan och Allt för sjön i samma biljettpris. Man kan nog räkna med att det blir väldigt mycket folk i helgen...

jag ska dit i morgon är ju flugfiskare med inte bara frilufsare :cool: ;),var det något speciellt märke på underställen som dom hadde bra pris på typ. icebreaker m.m.??

är Fjällräven där ??

mvh/pelka
 
Beträffande underställen så var det mycket "lockbeten". Ullmax hade ett set med olika produkter för strax över femhundringen. Vad jag kommer ihåg så hade inte Fjällräven något eget utrymme men det fanns vissa fjällrävenkläder hos tex Naturkompaniet typ mössor och G1000 kepsar för halva priset.
 
Jag åkte bil med 3 st andra idag (fredag) och när vi kom till mässan vid 14:30 tiden var det svårt att hitta P-plats. En kvalificerad gissning är att det blir ännu svårare att hitta P-plats på lördag och söndag

Jag kom billigt undan (=handlade lite). Det fanns det frystorkad mat köp 4 betala för 2 om jag minns rätt. Bäste före datum någon gång 2011.

Insidertips från en van mässbesökare: Ta med sandaler eller andra sommarskor. Det är ingen höjdare att gå inomhus i 5 h med GoreTex kängor (som jag använder när det är snösmältning utomhus).

Per
 
Usch, var där idag. Pinsamt! En stor marknad är vad det är. Inga intressanta prylar bara utförsäljning av gamla lager. Väldigt få var intresserade av att visa något, bara sälja. Jag hade fått ut mer av att besöka min favoritfriluftsbutik (dessutom ingen entréavgift). Enda pluset var de få fotografer som var på plats och gärna snackade lite...
 
dyrt

att åka dit :)

Brorsan bjöd på biljetten som present sedan gick vi runt som barn i en godisaffär.

Seminariet jag tänkt besöka (fjäderlätt) var proppis o ingen släpptes in.

Min högt ärade sambo skojade på morgonen om att jag kanske borde ta ryggsäcken med mig...

...skulle ha lyssnat ;)


Ang. marknad.
Gyckel, skådespel o försäljning, inget nytt sedan medeltiden men gör det något?
skoj då o skoj nu.

/C

Tyckte dock att det var tråkigt att en del tillverkare inte ids åka dit.
 
Nu var det sista gången jag åker dit, deras mässpriser var ju ordinariepriser. Med bensinpengar, inträde och parkering så är det både billigare och smidigare att köpa grejerna över nätet... Eller nere i Bodafors.

Nu ser jag fram emot Fair Enough i år igen, eller rättare sagt deras "efterfest"
 
Seminariet jag tänkt besöka (fjäderlätt) var proppis o ingen släpptes in.

Det fanns en ledig stol bredvid mig. Den kunde du ju ha fått.

Tyckte dock att det var tråkigt att en del tillverkare inte ids åka dit.

Om man tittade noga så gömde det sig representanter för vissa märken (tillverkare eller importörer) i butikernas montrar.
De har inte resurser för att skaffa egna montrar på såna här konsumentmässor som ju mest handlar om marknadsstånd, men de skickar gärna nån som kan stå vid hyllan för just deras märke i tex Addnatures monter.

Men om man som konsument vill möta folket bakom prylarna är ju som sagt Fair Enough betydligt bättre - det har blivit lite av en familjefest för svenska friluftsbranschen.
 
Bra och bra?
Fick iallafall med mig ett Bergans 4 manna och 10 påsar real turmat.
Nu har inte familjen någott att skylla på längre, i vår blir det Helags. :cool:

Går säkert att hitta billigare men v-f, man dras ju me, sköna lirare.
Låg typ 5 min i tältet och lyssnade på sorlet utanför, ett helt nytt "tältljud"
 
Jag var åkso där.
Det var varmt och trångt så jag fick lov att att hänga av mig vargskinnspälsen i garderoben.
Jag ångrar att inte jag tog med mej lite mer jaktattirailer.
Stolryggsäck med med en termos bryggt kaffe saknade jag.
-Jag vägrar att stå i en 20 meterskö för att erhålla en kopp kaffe för 22 kr.
Frun offrade sig dock, och när hon såsmåningom kom tillbaka kom hon med PULVERKAFFE!

Anledningen till att vi var där var båtmässan. Men eftersom vår båt är nästan 100% utrustad
så blev det inte att köpa någonting.
Fiske är ju även en del av båtlivet, men även där så har vi det mesta.
 
Senast ändrad:
Jag tyckte inte att det var så mycket nytt - alls. Jag blev rätt besviken och tycker också att det mest var marknad och gammalt "skräp" som skulle iväg. Fick i alla fall ett givande snack med Lundhags skomakare Urban om skovård och skräddarsytt. Trivs väldigt med mina Syncro-kängor och ska eventuellt fixa skräddarsydda vinterkängor till nästa vinter.

Det slutade med hjortronsylt och liner-sockor. Fiskedelen tyckte jag var mer givande i år, brukar vara tvärtom.

Just ja, bra föredrag Jörgen även om jag inte är 100% övertygad om tarptält ovan trädgränsen. Hade en stormnatt, 26 m/s i byarna, vid Sylarna i början av september förra hösten. Där kör jag hellre safe than sorry, HB Nammatj, men är merviktmedveten numer.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.