Vem märker ut stigar?

Vem är det som märker ut alla stigar på kartorna? Även på tex hitta.se, känns som att det har tillkommit en del stigar när jag kollar i mitt område. Skulle vara kul att veta...
 
Både hitta's och eniros kartor kommer från Lantmäteriet. Stigar samlas i mån av tid in under fältarbete och genom redaktionellt arbete vid nyframställning av Fastighetskartan och Terrängkartan.

Det redaktionella arbetet tar in material från alla möjliga håll. Vandringsleder och liknande kan komma från bl.a. länsstyrelsen i respektive län, kommunala kartor, m.fl. källor. Även orienteringskartor används som underlag i mån av tillgång.

Det största antalet stigar är dock arv från tidigare kartor där fältarbetet gjordes under en period (fram till 1970-talet) då det fanns möjlighet att lägga ner betydligt mer tid på fältarbetet än vad som är fallet idag.

Redovisningen av stigar i de allmänna kartorna är alltså beroende av olika slags källmaterial och därför varken konsekvent eller fullständig.
 
Senast ändrad:
Både hitta's och eniros kartor kommer från Lantmäteriet. Stigar samlas i mån av tid in under fältarbete och genom redaktionellt arbete vid nyframställning av Fastighetskartan och Terrängkartan.

Det redaktionella arbetet tar in material från alla möjliga håll. Vandringsleder och liknande kan komma från bl.a. länsstyrelsen i respektive län, kommunala kartor, m.fl. källor. Även orienteringskartor används som underlag i mån av tillgång.

Det största antalet stigar är dock arv från tidigare kartor där fältarbetet gjordes under en period (fram till 1970-talet) då det fanns möjlighet att lägga ner betydligt mer tid på fältarbetet än vad som är fallet idag.

Redovisningen av stigar i de allmänna kartorna är alltså beroende av olika slags källmaterial och därför varken konsekvent eller fullständig.
Kunde man inte starta ett "medborgarprojekt" för detta då det är så många som har GPS idag?
 
Och vem ska bedöma tillförlitligheten i de data man får in?

Sen är ju vanliga GPSer inte så pass noggranna att man kan använda en spårlogg rakt av. Jag gick för nåt år sen ett varv runt ett mindre "blöthål" (100-150 m långt, 5-10 m brett) för att hitta en lämplig övergång, men trots WAAS hela tiden så tyckte spåret att jag hade gått i en åtta.
 
Ett GPS-sår är ju bättre än ingenting, jag brukar jämföra med flygbilder för att försöka få det hyffsat.
Att mäta en skogsstig med noggrannare metoder är inte inte alltid så lätt och den precisionen på data är inte eftersökt.
Jag har själv gjort fältmätningar med cykel (för att få lite tempo i inmätningen), detta gör ju att man åtminstone får in lite nya streck i kartan som visar på ett ungefär vart skogsvägarna går. Att sedan lägga på dessa spår på ett ortofoto ger en viss kvittens på att det man har spårat är rätt och det är bara att fylla i metadata och man har en hyffsad produkt.
 
Ett GPS-sår är ju bättre än ingenting, jag brukar jämföra med flygbilder för att försöka få det hyffsat.
Att mäta en skogsstig med noggrannare metoder är inte inte alltid så lätt och den precisionen på data är inte eftersökt.
Jag har själv gjort fältmätningar med cykel (för att få lite tempo i inmätningen), detta gör ju att man åtminstone får in lite nya streck i kartan som visar på ett ungefär vart skogsvägarna går. Att sedan lägga på dessa spår på ett ortofoto ger en viss kvittens på att det man har spårat är rätt och det är bara att fylla i metadata och man har en hyffsad produkt.

Jag vill inte köpa en "hyfsad" karta
 
Teknisk sett så är det ju möjligt att låta alla bidra till stignätet. Men förutom själva lägesnoggrannheten kan det finnas andra egenskaper hos en stig som en lekman kanske inte tänker så mycket på.

En stig bör vara av en viss storlek för att den ska förtjäna att redovisas, dvs den som mäter in en stig måste också ge den rätt klassificering. Det är ju i och för sig lätt åtgärdat med en enkel instruktion. Värre är det om en stig är väl hävdad och förtjänar någon form av skydd mot att den förstörs vid skogsbruk. Den egenskapen är svårare för en lekman att upptäcka. Normalt är det ju RAÄ som inventerar stigar och leder av detta slag, och de har ju utbildat folk ute på sitt fältarbete.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.