Vattentålighet, klockor/pulsklockor

Hej, ska köpa mig en Pulsklocka.

Är sugen på en Polar F6 som ser ut att fylla mina behov.
Läser man lite om klockan står det, Water Resistant 30m

Är det bra eller dåligt? På vanliga klockor har jag fått för mig att de går att bada med klockor som tål 100m. 50m, då kan man duscha med klockan.

Har inte planerat att bada och dyka med den, men under en multisport tävling tex, kanske man går runt med kanoten, kan man räkna med att den klarar det?

/Tommy
 
Man kan nog jämföra vattentäthet till 30m med att du kan hâlla armen under vattnet och göra en kraftig rörelse med armen. D v s knappt tät vid nâgra rejäla simtag.
Funderar pâ var jag läste rekommendationer utfärdade av en klocktillverkare ang just detta.
 
3 atm brukar inte räknas som vattentät, dvs Swimproof, men i det här fallet så anger Polar i manualen till M51 (som också är specad till 30m) att den går att simma med, vilket jag också gjort många gånger. Man kan med fördel använd Blågel eller liknande då det är lite svårare att få en bra signal annars. Observera att man inte ska trycka på knapparna under vattenytan.
 
Inga problem

Polar anger alla sina klockor som vattentäta, vilket innebär att du kan simma och utföra andra aktiviteter i vatten utan problem.

Däremot avråder de från att trycka in knapparna "i undervattensläge" vilket tydligen i extremfall kan göra att det kommer in vatten.

Själv har jag simmat en del med min polar och det är inga problem. (har till och med av misstag tryckt på knapparna ett par gånger under vatten utan problem).

// Martin
 
Efter att ha vattenfyllt ett antal "Dykarklockor"

Så tar jag det där med vattentät för vad det är, ett försäljningsargument.
Ren och med nya oringar och provtryckt håller de flesta klockor vad som lovats men när man nyttjat dem ett tag och skit kommer in i genomföringar och fastnar på oringar mm, då är de flesta vattentäta klockor bara regntäta om ens det...
Nya Timex det är grejor det, i 14 dar...

Go tur
 
suunto X6HR har funkat för mig

Tommy125; sa:
Hej, ska köpa mig en Pulsklocka.

Är sugen på en Polar F6 som ser ut att fylla mina behov.
Läser man lite om klockan står det, Water Resistant 30m

Är det bra eller dåligt? På vanliga klockor har jag fått för mig att de går att bada med klockor som tål 100m. 50m, då kan man duscha med klockan.

Har inte planerat att bada och dyka med den, men under en multisport tävling tex, kanske man går runt med kanoten, kan man räkna med att den klarar det?

/Tommy

Jag har en suunto X6HRM som funkat för mig vid snorklig, bad, paddling inkl plurr. trycker dock inte på knapparna under vatten - vill inte utmana. Suunto lovar 100m dvs den ska klara snorkling. 100m betyder inte funktion på 100 meters djup.
200m = dykarklocka, 100m = snorkling, 50m klarar att duscha med är min tolkning

/Patrik
 
En nypa salt

Tyvärr så verkar klocktillverkare var lite slarviga med beteckningarna. Vissa konstruktioner är känsligare än andra även om beteckningarna 30 meter 100 meter etc kan vara tvärt om.

De tryckknappar som både kan tryckas in och dras ut (för kalibreringar av t ex alarmtid) kan vara extra känsliga.

Jag köpte t ex en Citizen Eco-Drive märkt 100 meter via internet från Tyskland. De skickade med en worldwide garantilapp men hade inte noterat inköpsdatum och när jag reklamerade klockan efter det hade kommit in fukt i den i samband med en plurrningsövning så godtog inte svenska generalagenten reklamationen trots att jag hade kvitto på min kortbetalning med datum.

Den svensk urmakaren berättade att konstruktionen på den klockan inte var lika pålitlig som på min Suunto X6HR. Detta trots att Suuntons batteri kan bytas av användaren via en enkel skruvlucka med oringstätning i plastboetten.

Vatentäthet är hur som helst en övergående egenskap hos klockor kameror och annat med tryckknappar eller andra genomföringar.

Thure
 
Ingen klocka i bastun

Jag fick ett tips för många år sedan, som jag i all vänlighet brukar vidarebefordra när jag ser någon med en fin klocka i bastun.

”Ta inte med klockan in i bastun”.

Visst kan det vara lockande att inte ta av sig sin dyra fina klocka när bastar på en träningsanläggning där det finns stöldrisk, men förmodligen är det så att vare sig elektronik eller gummi mår bra av värmen i bastun.

Per
 
När får vi "sanna" angivelser av vattentålighet?
Alltså att "vattentät till 100 meter" betyder att man faktiskt kan använda klockan på 100 meters djup?

Man skulle kunna jämföra med bilar.
"Maxhastighet 200 km/h" skulle med dagens klockspråk innebära att bilen klarar en vindtunneltest med vind på 200 km/h utan att den blåser sönder, inte att man faktiskt kan köra bilen så snabbt.

Klocktillverkarna skulle ju faktiskt kunna skriva stänksäker/badsäker/dyksäker eller dela in i klasser eller vad som helst som är lite mindre vilseledande för den vanliga konsumenten.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.