Pulsklockor

Har alla pulsklockor ett såntdär band som man har runt bröstet eller finns det dom som kollar det på armen? Då man är hos doktorn kan man ju se både puls och syresättning och säkert en massa annat i fingret.

//Håkan
 
Spontant tycker jag det verkar bökigt att springa och hålla med andra handen på klockan för att mäta pulsen, då kan man lika gärna stanna och mäta med två fingrar över halsen/handleden (som jag gjorde innan jag skaffade pulsklockan).

Pulsmätning på fingertoppen som beskrivs av trådstartaren är lite mer tekniskt avancerat, eftersom en pulsoxymeter (som de kallas på fikonspråk) lyser igenom fingret och kollar hur ljusflödet varierar. Ljusflödet påverkas när syresatt blod pulserar genom fingertoppen, och olika syresatt blod påverkar ljusflödet olika mycket, varför man kan se hur mycket syre som finns i blodet. Lite mer avancerat än när bröstbandet mäter elektriska flöden över hudytor, alltså.

OT: Mitt personliga rekord (all time low) är 87% syremättnad på en pulsoxymeter
 
Två olika principer

Ciclosportklockan länken 1 och 3 ovan använder samma enkla princip som ett vanligt bröstpulsband med skillnaden mellan elektrisk potential mellan huden på baksidan av klockan på handleden och huden på fingrarna på andra handen.

Inte lika tillförlitligt i arbete som pulsbandet runt bröstet IMHO då störningar från vanliga muskler kan störa den elektriska aktiviteten från hjärtat.

Pulsoxymeter (länken 2 ovan) förutsätter en del bland annat tunn hud och bra cirkulation där man mäter dvs fungerar dåligt i kyla men är sannolikt rätt tillförlitlig om sensorn sitter bra fast och det är någorlunda varmt.

Min bedömning är att det inte är någon slump att pulsklockor med pulsband runt bröstet totalt dominerar marknaden.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zebblom Pulsklockor/Pulsmätare Utrustning allmänt 3
Tommy125 Vattentålighet, klockor/pulsklockor Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.