Vattentäta packsäckar - lätta!

Jag har en Alaska-ram som jag tänkt komplettera med 3 vattentäta packsäckar - en till tält, liggunderlag, sovsäcvk mm, en till kläder och en till kök & mat mm. Vilka märken finns? Vilka är lättast? Hållbarast? Bäst?
 
Jag har inte svar på alla dina frågor men har själv några från Vaude som Northstar i Gällivare säljer. 12l väger 125g och 20l väger 165g och är enligt mig prisvärda.
 
Tatonkas säckar tillhör de lättaste ( storlek s 69 gram, strl. M 88 gram, strl. L 97 gram, strl. XL 185 gram). S-säcken tar det lägerombyte och lägerförstärkning jag vill ha tillgång till direkt vid lägret, M-säcken tar min sommarsovsäck plus ombyte, L-säcken tar vår/höstsäcken eller mat för en vecka-10 dygn, XL-säcken för mat längre än 10 dygn.

Tatonkas säckar är dock inte så tåliga. Passar bäst inne i en ryggsäck. T.ex i granskogen/fjällbjörkskogen sticks det hål för lätt på Tatonkas om de sitter utanpå en ryggsäck. Ska du fästa säckarna direkt på Alaskaramen har Ortlieb några olika i mer eller mindre tyngre kvaliteter. Everest har också tåliga lite tyngre säckar. Lundhags har också en mer tålig kvalitet, i ganska bra smidigt material. De säckarna finns dock bara i en storlek vad jag vet, lite större än Tatonkas L-säck. Exakt vikt för de senare har jag inte tillgång till just nu.

Raskesven
 
WX-tex har ett antal olika packpåsar - bland annat en serie med ventil, vilket gör att du kan komprimera ganska hårt (något som annars är bökigt med vattentäta påsar med rullstängning.

De säljs dyrt på till exempel Naturkompaniet, men klurigt nog klistrar både Intersport och Stadium på sina egna varumärken och säljer dem billigare. Billigast är Intersport (McKinley) - en femtilapp lägre pris än på tex Naturkompaniet.

pneumo_lg.jpg


Men svart sopsäck är ju fältmässigare...
 
Här borde väl våra UL-fanatiker kunna komma med bra tips på t.ex silnylonlösningar? Kan faktiskt själv känna att mina Baja-bags är lite väl klumpiga i ryggan. Vid paddling med mera är de däremot bra eftersom de tål ganska mycket abuse :)
[Ändrat av öringen 2005-10-10 kl 11:24]
 
-PaTRiC-; sa:
Handhavandefel?

det funkade för mig när jag när jag gjorde GU på FJS, har funkat bra även de sensate 14åren.. det är skillnad på sopsäck och sopsäck..

Då hade du nog en ryggsäck som gick utanpå plastsäckarna antar jag. iaf hade vi det. (inte fjs)

I detta fallet om jag fattat det rätt så skall han sätta ett antal vattentäta säckar direkt på en ram, dvs utan en säck. och de tre vattentäta säckarna skall då vara istället för ryggsäck säckdelen.

själv är jag ju inte UL och använder SEAL LINEs tjocka vinylsäck. och om jag skulle försöka sätta några säckar på en mes för att bära omkring så hade jag nog valt dessa eftersom de är/känns så slittåliga.

Det kallas något speciellt att göra på det viset men kommer inte på det på rak arm.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.