Vattentät med makro

Letar efter en digital kamera med makroobjektiv. Det är inte blomblad som gäller utan pistiller. Dessutom behöver den vara vattentät och kanske stötdämpad för att hänga med mig i fjällen, Pakistan etc. En bra zoom och ett hyfsat pris (<4000) vore väl inte dumt heller.

Har läst att Optio W30 och Olympus mju 790 SW ska vara bra. Någon som jämfört dem? Andra rekommendationer?

Tacksam för svar!
 
Olympus

Jag har en Olympus SW 720, dvs två år gammal. Se en recension av mig på Fotosidan http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12269
Kortfattat kan jag säga att den är bra tät och bra byggd men ljussvag optik. Detta stör vid undervattensfoto och allmänt vid svagt ljus.

Du kommer nära med supermacro, men bildkvaliten duger, i alla fall fram till att du köper en systemkamera med macroobjektiv, enorm skillnad.

I den storleken och med det skyddande skalet så finns det nog inte så mycket bättre.
Ett bra alternativ tycker jag är att köpa en Canon Ixus och ett vattentätt hus. Liten kamera med bra prestanda. Blir bulkig med UV-hus men bilderna blir så mycket bättre.

Fastnar du ändå för Olympus SW så betänk att den senaste har endast vattentät till 3m djup, modellen innan var tät till 10m. Det kanske är något annat som blivit bättre men det vet jag ej.
Har den mer megapixel så är den säkert brusigare också.
 
Har till slut köpt en Canon Ixus 40 och ska nu köpa ett allvädershus till den. Men att utbudet av vattentäta kameror var så dåligt hade jag ingen aning om. Det finns ju seglare, snorklare och kajakister världen runt.
 
Det är påfallande att mht klimat och behov att företagen tänker på omsättningen....
Jag skaffade en Pentax Optio just för att den borde tåla en del av klimatet. Den har flera andra nackdelar varav långsamhet och rundteckning är de mest framträdande mindre bra dragen. Men den är relativt lätt och den ger hyfsade bilder och ännu har den klarat regnväder, regnskurar och svett.
//J
 
Grattis till köpet!
Jag kommer själv göra samma sak , dvs köpa en bra kamera och skaffa UV-hus.
Bilderna blir så mycket bättre. När jag var i Thailand förra året träffade jag två fransoser som hade en gammal Ixus i UV-hus. Deras bilder var vida överlägsna just pga att den kameran är så mycket ljusstarkare och kan då använda snabbare slutartider och då minskar det vanligaste felet (för mig)skakningsoskärpa.

Helst skulle jag vilja ha ett UV-hus till min systemkamera men priserna är skyhöga och de säljs inte på så många ställen.

Vanliga kompaktkameror är ganska lätta att skydda vid regn. Håller man en hand över den då man tar ut den ur fickar och när man tar kortet så blir den inte blöt. Man kan ha en liten trasa i fickan man torkar av eventuella regndroppar innan man stoppar den i fickan. Tidigare har jag haft en Pentax Optio S4 som jag svettades på, fotade i regn, förvarade i fuktig miljö mm. Den höll förvånansvärt länge (gick slutligen sönder då jag vurpade på snowboard och landade på den).
 
Jo den verkar bra. Canon har ju återinfört RAW på den. Det jag saknar är ett vidvinkelobjektiv från start. Hade varit trevligare med ett motsv. 28-130. Vidvinkel är så mycket mer användbart är super tele för vanligt folk. Sedan kunde de skippat megapixelracet och gjort den mer ljuskänslig för att få mindre brus.

Men för övrigt verkar den mycket bra.
 
Som nybliven innehavare av en lite bättre digitalkamera, har tidigare kört analogt undrar jag: Håller undervattenshusen verkligen under normal dykning ner till en 20 meter? Det finns ett undervattenshus till min Canon på Dustin som påstås vara vattentätt till 40 meters djup. Om jag nu köper ett sådant, kan jag lugnt ta med min kamera ner i djupet?
 
Om tillverkaren säger 40m borde det gälla. Det är ju en ganska känslig sak att lova något som kommer kosta kunden massor av pengar om löftet inte håller. Vissa tillverkare av UV-hus har speciell läckgaranti.
Läckage beror oftast på fel handhavande, att o-ringen kommit snett eller sandkorn på den så att det läcker. Du kan också få kondens inne i huset, men det är ju fukt du tagit med in i huset från start. Silica gel kan hjälpa lite men helst skall man stänga det i torr luftkonditionerad miljö.
En kille på en dykfirma i Thailand sade till mig att det största problemet med UV-hus av sämre kvalitet är inte att de inte klarar trycket utan att knapparna inte klarar att åka tillbaka, dvs du kan bara ta ett kort för att fjädern i knappen inte klarar att trycka tillbaka knappen igen.

Så huset behöver du nog inte oroa dig för utan det är nog dig själv som kan vara den största boven.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.