Vattentät kamera med zoom

Hej!
Min kamera gick sönder vid en paddeltur i sommras, löste detta tillfälligt genom att köpa en engångskamera men eftersom jag nu måste investera i en ny kamera vill jag köpa en som tål lite tuffa tag.
Frågan har varit uppe tidigare men jag ställer den igen: Finns det någon som kan rekommendera en vattentät kamera, dvs det ska gå att fotografera under vattnet med den ( även om det huvudsakliga syftet med att den är vattentät är att man kan ha den nära till hands när man paddlar). Vill även att kameran ska ha en zoom med 35-85 mm zoom.
Två kameror har jag fått tips om : Canon AS-1 (ej zoom)
och Minolta Vectis Weathermatic.
Finns det andra bra modeller?

MVH

Ida
 
Nog det enda

mig veterligen är den enda vattentäta kameran med zoom just Minolta Weathermatic, jag har själv haft en sån i ett par år var mycket nöjd med den.
Pentax har en eller kanske 2 WR-modeller, men de är enligt uppgift endast vattenskyddade. Dock ganska rejält vattenskyddade, men jag hade nog tvekat innan jag hade dem liggande på däcket när det kommer vågor.
Minoltan däremot ärt det inga problem med, den är vattentät till 10m djup.

Sen finns det ju olika typer av påsar som man kan stoppa sin "vanliga" kamera i, själv är jag dock skeptisk till att stoppa en relativt kostsam kamera i en påse, även om påsen är betydligt rejälare än en vanlig plastpåse.

För egen del kör jag själv med digitalkamera och undervattenshus. Det är kanon, då har man en liten kamera när man är på land och en helt vattentät när man, som jag, paddlar kajak.

Mvh Erik
 
Pentax kanske

Någon av Pentax 2 st olika "vattentäta" kompaktkameror kan kanske vara något ?. Espio 95 WR med brännvidden 38-95 mm och Espio 105 WR med brännvidden 38-105 mm. Kolla vidare på http://www.pentax.se/ där jag klippt följande

"Espio 95WR är helt vattentät, JIS klass 5"
"Espio 105WR en zoomkompaktkamera som har marknadens idag bästa vattenskyddade förmåga (JIS-klass 5). Förutom den väderbeständiga konstruktionen..."

Dom (Pentax) har tydligen svårt att bestämma sig om kamerorna är vattentäta (=dränkbara), eller bara väderbeständiga. För engen del skulle jag köpt en sådan bara den haft motljuskompensation.
Köpte i stället en Canon IXUS V (digital) med en Aquapac vattentätt påse som skydd.

Per Brune / som badar med kläderna ibland
 
Digitalt?

Hej!
Då du antagligen redan har en dator så tycker jag att du borde fundera på om inte en digitalkamera med vattentätt dykhus kunde fungera. Tänker då främst på Canons olika modeller. Digitalkameror har många fördelar inte minst då du kan kolla om du fick en bra bild dirrekt. Med Photoshop eller ett enkelt fotoredigeringsprogram, som finns gratis att hämta på nätet, så får du även många möjligheter att påverka slutresultatet.
Prova och sök på dykhusets produktnamn i Google. Har för mig att det fanns en del läsvärt...
 
Digitalt...

Det är nog min åsikt också. Kola på http://www.dustin.se Där hittar du ett bra utbud av digitalkameror med vattentäta hus som extre tillbehör. Och dom är inte särskilt dyra heller, inte om man gämför med vad hus från tredje parts leverantörer kostar. Om du vill ha en systemkamera i vattentätt hus så blir det en annan prislapp... Mycket dyrare, tyvär...
 
Mer förslag?!?!

På digitalkameror som man kan ha i fickan när man åker skidor eller i flytvästen när man paddlar som ska tåla lite mer än bara lite regnstänk.
Jag är i köpatankar.

/Martin
 
Digitala kameror med zoom som är vattentäta i sig själva finns inte så värst många vad jag vet. Pentax har ett par modeller, har dock inte testat dem så jag kan inte säga något om resultatet.
Själv använder jag en kamera som inte är vattentät i sig (Canon Powershot S50) men blir det med hjälp av ett undervattenshus (vattentätt till 30m). Blir lite större, men fungerar mycket bra.
I hushållet finns även en Canon Ixus i som blir vattentät med hjälp av ett allväderhus (vattentätt till 3m). Allväderhuset är inte lika stort som undervattenshuset.
Båda kamerorna hänger med i kajakerna en del och fungerar mycket bra och ger ett i mitt tycke mycket bra bildresultat.

Båda kamerorna har utgått ur Canons sortiment och ersatts av S60/S70 (UV-hus som tillbehör) respektive ixus i5 (allväderhus som tillbehör).
Bland Canons övriga kameror finns det allvädershus till i alla fall Ixus 30/40 samt undervattenshus till Powershot A85/A95 Ixus 500 och S1 IS om jag inte missminner mig.

Minolta, Fuji, Olympus har nog alla tre ett par modeller där UV-hus finns som tillbehör.

Mvh Erik
 
espio 105 WR säljes Re: Pentax kanske

Brune; sa:
Någon av Pentax 2 st olika "vattentäta" kompaktkameror kan kanske vara något ?. Espio 95 WR med brännvidden 38-95 mm och Espio 105 WR med brännvidden 38-105 mm. Kolla vidare på http://www.pentax.se/ där jag klippt följande

"Espio 95WR är helt vattentät, JIS klass 5"
"Espio 105WR en zoomkompaktkamera som har marknadens idag bästa vattenskyddade förmåga (JIS-klass 5). Förutom den väderbeständiga konstruktionen..."

Dom (Pentax) har tydligen svårt att bestämma sig om kamerorna är vattentäta (=dränkbara), eller bara väderbeständiga. För engen del skulle jag köpt en sådan bara den haft motljuskompensation.
Köpte i stället en Canon IXUS V (digital) med en Aquapac vattentätt påse som skydd.

Per Brune / som badar med kläderna ibland

Jag har en Pentax espio 105 WR till salu (jag avser byta till digitalkamera istället). den har hängt på kajakens fördäck många gåner utan att ta skada så den tål rejält med stänk. Har inte provat den som UV-kamera då pentax inte lovar att den ska klara detta.

Maila patrik.tornkvist@bigfoot.com om du vill köpa.

/Patrik
 
Vissa av Olympus Camedia-modeller har undervattenshus som tillbehör. Digitalt snackar vi dock nu, är dålig på den andra sidan. Bra kameror för övrigt. Och bra zoom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
Anders M Vattentät kamera med fjärrutlösare? Fototeknik 4
Trikåmannen Vattentät/stöttålig kompaktkamera jan 2014? Fototeknik 10
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
lanka Vattentät med makro Fototeknik 9
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
Kvarnträsk Vattentät kameraväska? Fototeknik 7
eh vattentät plåtning Fototeknik 2
swedepeter vattentät kompaktkamera? Fototeknik 7
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.