Vattenrenare

Skall köpa en vattenrenare för att ha med på vandring i Alaska. Har läst om en som heter SafeWater Anywhere.Är det någon som provat den? vet vad den kostar? och var den kan köpas?

Hej.
Jag har aldrig använt vatten renare men det finns en ganska ny diskusion som heter "idiotfråga om vatten" där dom skrev väldigt mycket om rening med olika metoder, filter och kemiska ämnen. Den finns på friluftsmat eller kök och brännare.
Jag skrev en grej också men jag trodde inte att det kunde vara så komplicerat och stort ämne. Man lär så länge man lever.
Hoppas det kan hjälpa lite grann.

Go tur
//Janne

Om du skall rena vatten i Alaska se till att det framförallt tar bort Giardia som inte är helt ovanligt där. SafeWater Anywhere har ett par filter som klarar detta. De går nog att få tag på i Sverige jag provade nämligen ett sådant en gång som en polare hade. I USA kosta de ca 40-45 dollar. Men det finns en mängd andra filter som också kan användas. Här finns ett filter för ca 400:-
http://www.natureclean.se/

Mvh
mattias:)

norpan_; sa:
Om du skall rena vatten i Alaska se till att det framförallt tar bort Giardia som inte är helt ovanligt där.

...och för att vara säker på att detta fungerar, så skall filtret klara av att ta bort Cryptosporidium som är den "normerande" fienden av sitt slag. Cryptosporidium är också en protozo, men mindre än Giardia och har därför tagit över rollen som "testfaktor".

Andra leverantörer av filter etc är:

Åkers Krutbruk
Protection AB
0159 - 366 00

Westhouse
0500 - 41 45 50

Jag vet dock inte om de har det filter som du specifikt frågade om. Tyvärr.

Vänligen,
Claes

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg