vatten i fisk

Läste någon gång för länge sedan : befinner man sig på en flotte till havs utan vatten och föda och lyckas fånga fisk. Så finns det vatten längst ryggraden i fisken!! Hur är det i den frågan? Lite dålig på biologi så förklara gärna!!

mvh /reibel
 
Frågan är ju om det nu stämmer mur många fiskar man måste ehhh dricka för att det ska göra någon nytta..
 
bash; sa:
Frågan är ju om det nu stämmer mur många fiskar man måste ehhh dricka för att det ska göra någon nytta..

jo det är ju sant! men det är ju bättre än ingenting, men frågan är om man förlorar mer energi och vätska än vad man vinner? Har man tur kanske det är en flygfisk som hoppar rätt in i munnen ;)
 
Salthalt i fisken?

Har för mig att fiskar måste ha samma salthalt som omgivande vatten om de inte ska torka ut eller svälla upp. Annars skulle fisken genom osmos suga upp vatten ur havet om den vore saltare än havet eller förlora vatten till havet om den vore mindre salt. Således borde vattnet inuti en fisk vara lika salt som havet runtikring. De fiskar som kan leva i bräckvatten är då sådana som klarar att justera sin saltbalans.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
 
Jag har för mig att en viss herr (glömt hur ja stavar det på franska missjö, tror jag) Bombard överlevde ett antal veckor på att äta rå fisk när han i sin iver skulle testa en av sina livflottar.
Jag har för mig att han även drack en del saltvatten, eftersom det han fick i sig från fiskätandet inte täckte behovet av näring och vatten.
Har boken om honom hemma på bordet och tyvärr inte i väskan på jobbet men jag ska kolla upp hur det låg till.
Han var rätt medtagen när han plockades upp efter sina testdagar ute på Atlanten, men något gjorde han ju rätt i och med hans flottar blev rätt bra med åren..
 
bash; sa:
Jag har för mig att en viss herr (glömt hur ja stavar det på franska missjö, tror jag) Bombard överlevde ett antal veckor på att äta rå fisk när han i sin iver skulle testa en av sina livflottar.
Jag har för mig att han även drack en del saltvatten, eftersom det han fick i sig från fiskätandet inte täckte behovet av näring och vatten.
Har boken om honom hemma på bordet och tyvärr inte i väskan på jobbet men jag ska kolla upp hur det låg till.
Han var rätt medtagen när han plockades upp efter sina testdagar ute på Atlanten, men något gjorde han ju rätt i och med hans flottar blev rätt bra med åren..

Var det inte samma man som senare dog strax efter att han kommit tillbaka?
 
Re: Salthalt i fisken?

skrinnare; sa:
Har för mig att fiskar måste ha samma salthalt som omgivande vatten om de inte ska torka ut eller svälla upp. Annars skulle fisken genom osmos suga upp vatten ur havet om den vore saltare än havet eller förlora vatten till havet om den vore mindre salt. Således borde vattnet inuti en fisk vara lika salt som havet runtikring. De fiskar som kan leva i bräckvatten är då sådana som klarar att justera sin saltbalans.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Jag kan dementera detta. Alla fiskar har ungefär samma salthalt. Så sötvattenfiskar har problem att få in tillräckligt mycket salt i kroppen, medan saltvattensfiskar måste hindra salt från att komma in, och vatten från att tränga ut.
 
Lösningen heter NJURAR!

Hej alla,
missade ni dissektionerna i plugget eller biologikursen på univ.?

Fiskar har njurar för att reglera saltbalansen. Vissa havsfiskar utsöndrar salter via ögonen etc.

Om ni kollar i en fisk t ex en aborre, så finns det nåt smalt, brunt slemmigt längs ryggraden som i alla fall jag blev sagd kallades för njurar.

Betr. fiskar är det ryggmärgsvätskan man sörplar i sig enligt US Air Force survival manual, och med tanke på att en fisk har rätt liten ryggrad så är det lite vätska om man nu inte får tag på valfisk på nåt ton eller så.
Salthalten i spinalvätskan är vanligen max nån procent.

Jannep
 
bash; sa:
Jag har för mig att han även drack en del saltvatten, eftersom det han fick i sig från fiskätandet inte täckte behovet av näring och vatten.

Saltvatten har en osmolalitet (salthalt) som är ungefär dubbelt så hög som den mängd kroppen maximalt kan kissa ut... Detta medför att om vi dricker 1 liter saltvatten måste kroppen ge sig av med 2 liter vatten. Detta leder givetvis till uttorkning!

Det är alltså inte ens i absoluta nödfall aktuellt att dricka saltvatten såvida man inte vill slippa lidandet och dö fortare!

Detta visste säkert de flesta av er redan!
 
Sportdryck!

Det här var en skojig tråd! En vuxen människa utan vattenskalle (hydrocefalus) innehåller 1.5 dl sådan vätska - liquor eller cerebrospinalvätska kallas det.
I en stor fisk, t.ex. vithaj, bör väl mängden vara i samma storleksordning. Helst bör man väl leta reda på delfiner som har ett mer utvecklat nervsystem med mer veckbildning i barken och därmed mer utrymme för vätska. Fast man måste in i hjärnans hålrum för att komma åt det mesta av denna ypperliga saft - steril om inte fisken har hjärnhinneinflammation och hyfsat isoton! Tillsätt lite snabba kolhydrater och grenade aminosyror och du får sportdryck!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.