Glaciärslammat vatten, otjänligt ?

Vattnet i fjällen som ganska nyligen kommer från ett glaciärområde är ofta grått och grumligt av glaciärslam. Vad är detta egentligen, grus ?

Har hört att det inte är bra att dricka. Men om man låter det stå i ett kärl ett tag (hur länge ?), sjunker då inte "slammet" så man får drickbart vatten ?

Har ni några idéer ?

Niklas
 
Drickbart?

Hejsan.

Jag har aldrig druckit så grumligt vatten, bara lite gråfärgat. Jag har ingen erfarenhet av ämnet i detalj men är limnolog (sötvattensbiolog) och jobbat endel med sediment. Jag tror inte det är något problem att dricka vatten som stått tills det klaranar. Det bror på vad slags particklar som finns i vattnet kan det ta olika lång tid att klarna. Allt från nån timme till något dygn om det är riktigt finfördelat (läs mjäla/lera).
Vad som finns i slammet är svårare, det kan nog någon glaciolog eller geolog svara bättre på. Men troligvis är det avskrap, sånt som isen tagit med sig på väg ner från markens ytskitk. Sen finns det nog endel av det som deponertats av snön och sedan genom tiden komptimerats, tryckts ner till botten på glaciären. När detta smälter fälls de ut. D.v.s det kan vara många år gammalt. Men det har ju legat fruset och är nog i så små koncentrationer så man inte behöver bry sig.

om du hört att man blir dålig av det kan jag tänka mig att magen säger ifrån då det innehåller mycket salter och mineraler som kroppen inte är van vid, behöver.

Kanske det var nåt iaf.
Pelle
 
Hej hej!

Att dricka vatten som kommer från glaciærer har jag sjælv gjort många gånger, låt det bara sedimentera bra innan. Kan ta ett par timmar dock. Hær på Svalbard består dricksvattnet i Longyearbyen av elvvatten från glaciærer som får sedimentera i en stor damm, så det skall inte vara något problem.

Precis som Per sæger så består slammet av avskrap från sidor och botten nær glaciæren dragit fram. Dessutom ær glaciæris perfekt att kyla ner whiskyn med :)
 
Filtera eller låt sedimentet sjunka!

Knappast farligt att i nödfall dricka grumligt glaciärvatten, men om möjligt, så filtrera eller låt slammet sjunka. De små partiklarna kan nämligen bära med sej även bakterier eller virus. Sist och slutligen är det ganska osannolikt att skadliga mikro-organismer skulle finnas i glaciärvatten. Välj istället någon mindre bäck att ta dricksvattnet från! Och om glaciärvattnet är det enda alternativet, så brukar ju magsyrorna stoppa det mesta...

hälsn My
 
kanske

Det grumliga i glaciärvattnet är, som sagt tidigare, fina stenparticklar, kan gämföras med tex glasfiber, och kan, när de tränger in i magsäck och tarmar, irritera kroppen ganska ordentligt, speciellt om man får i sig dessa i större mängder.
 
Skall nog ordna sig..

Var i rapadalen förra sommaren och drack hejdlöst av det grumliga glaciärvattnet i ett par dagar. Ingen i sällskapet fick några som helst problem med matsmältningen.

Detta betyder inte att jag vet att det är bra för magen men jag dricker nog andra saker som är mycket sämre för magen när jag vistas i "civil" miljö.
 

avslutad210712

Gäst
Kokade kaffe i alla fall en gång i fjol på vatten direkt från en glaciärbäck och inte vet jag om jag upplevde något obehag. Drack mer från samma bäck några km längre ner men då var det mer klart vatten så då mineralerna lagt sig på botten.
 
Kaffefilter?

nilkas; sa:
Men om man låter det stå i ett kärl ett tag (hur länge ?), sjunker då inte "slammet" så man får drickbart vatten ?
En spontan idé kan ju vara att ta med sig ett par kaffefilter om man inte vill vänta? Jag har själv provat det på grumligt sjövatten och det fungerade över förväntan. Förmodligen kan man köra på flergångsfilter/finmaskigt tyg om man kan skölja med rent vatten emellanåt.
 
nilkas; sa:
Vattnet i fjällen som ganska nyligen kommer från ett glaciärområde är ofta grått och grumligt av glaciärslam. Vad är detta egentligen, grus ?
Har hört att det inte är bra att dricka. Men om man låter det stå i ett kärl ett tag (hur länge ?), sjunker då inte "slammet" så man får drickbart vatten ?
Innan du dricker skall du använda huvdet. Det som syns är ofta inte det som är farligt. Det kan vara tvärtom! Men grundregeln är att du inte skall dricka det som är stillastånde eller det som smakar dåligt. // RJ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.