Vasaloppsleden i april möjlig?

Hej,

jag heter Peter och är från Tyskland. Min svenska är inte så bra. Jag hoppas ni förstå mig.

Min fru Karin och jag vi skulle vilja göra en vandring på Vasaloppsleden.
Tidrymden: början april
  1. Kan ligger ännu många snö i april i Dalarna?
  2. Kan vi tar att vandra snöskor ?
  3. Ligger ved vid stugorna på Vasaloppsleden?
  4. Behöver vi ett liggunderlag att sova i stugorna?
  5. Vem var någon gång i april vandrar på Vasaloppsleden och har erfarenhet?

Med vänlig hälsning
Peter
 
Svårt att ge bra svar...

Hej,

jag heter Peter och är från Tyskland. Min svenska är inte så bra. Jag hoppas ni förstå mig.

Min fru Karin och jag vi skulle vilja göra en vandring på Vasaloppsleden.
Tidrymden: början april
  1. Kan ligger ännu många snö i april i Dalarna?
  2. Kan vi tar att vandra snöskor ?
  3. Ligger ved vid stugorna på Vasaloppsleden?
  4. Behöver vi ett liggunderlag att sova i stugorna?
  5. Vem var någon gång i april vandrar på Vasaloppsleden och har erfarenhet?

Med vänlig hälsning
Peter

Hej!

Snöförhållandena varierar mycket om man jämför vasaloppsledens start med hur det ser ut närmare Mora. Det är också stor skillnad på början och slutet av april...

Början av april är det fortfarande vinter vid starten. Har ett ställe i närheten av starten och där var det skoterföre ända till mitten-slutet av april...närmare mora är det lite annorlunda, men början av april är det nog ganska mycket snö kvar tom i Oxberg...

Skulle nog själv välja att gå i maj istället när det är torrare och varmare. Eller i mars = ren vintervandring med snöskor/skidor. April är en besvärligare tid med blöt och djup snö...

Du behöver liggunderlag i stugorna, och ja, det finns ved :).

.Häls,

//Johan
 
Hej Johan,

tack så mycket för dina informationer. Jag har någerlunda förstår. I april är besvärlig att vandra på Vasaloppsleden. Kanske vi åker till Glaskogen i Värmland.

Peter
 
Du behöver INTE liggunderlag i stugorna, det finns madrasser med galonöverdrag men det kan ju iofs ändå vara trevligt att ha något att sitta på när man inte är inomhus.

Att gå i april är nog väldigt blött om nu snön hunnit försvinna. Det är ju ordentligt mycket snö i år också. Fördelen är väl att det är myggfritt :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.