Start Vasaloppsleden?

Jag funderar på att gå Vasaloppsleden i sommar. Målet är i Mora, vilket är enkelt nog, men hur tar man sig enklast till starten? (från Sthlm). Hemsidan säger att starten är i "Berga By", vilket är en aning diffust. Jag vore tacksam för lite upplysning, om någon vet!
 
När jag läser på Vasaloppsledens hemsida står att leden utgår från Vasaloppsstarten i Berga by. Det är inte det minsta diffust! Det går nästan inte att missa var den är om man reser vägen förbi, ett litet stycke innan man tar av upp mot Sälen, från Malungshållet räknat, det är tydligt skyltat!

Till Berga by tar man sig nog enklast via Borlänge-Malung med tåg/buss. Kolla in Dalatrafikens hemsida, där kan man söka resor. Det finns en hållplats som heter Berga, jag tror det är den som ligger närmast starten.

Hälsn. BrittMarie
 
Till Berga by tar man sig nog enklast via Borlänge-Malung med tåg/buss. Kolla in Dalatrafikens hemsida, där kan man söka resor. Det finns en hållplats som heter Berga, jag tror det är den som ligger närmast starten.

Hälsn. BrittMarie

Tack för det! Det finns enligt hitta.se 532 ställen som heter "Berga" i Sverige (och inte en enda SJ-destination), därav min förvirring. Ska kolla lokaltrafiken.
 
Kom igen..

.. nu Bigfoot. Kompletera sökningen med Sälen.......så dimper du rätt ner i starten på Vasaloppet. Svårare var det inte !
Alltså: Berga, Sälen

Junioren
 
Can't miss it!

Om man åker mellan Malung och Sälen och missar var Vasaloppsstarten i Berga by är - nedräkningsskylt, kanslibyggnad m.m. - så har man andra problem att ta itu med först... ;)
 
Tack för hjälpen!

Tack för infon! Lite forskning visar att resan får gå till Malung via Borlänge, och därifrån med Dalatrafikens buss till Berga. Hem från Mora blir enklare med direkttåg eller (swe)buss till Stockholm.
(och ett förtydligande: jag vandrar alltid från A till B och åker därför inte bil till starten, vilket gör det hela lite pyssligare men också mer intressant :))
 
Presto!

Sådär! Efter 2,5 dagars vandring är jag åter med skavsår (faktiskt!) och ömma fötter. Inresan gick bra via SJ, två byten men inga förseningar.

Jag ser att det redan finns en artikel om leden på sidan, så jag ger bara ett kort omdöme om leden. FANTASTISKT välordnat med stugor, vindskydd, sophantering och gott om färskvatten, det kändes som "lyxvandring" :). Naturen var tyvärr inte riktigt i min smak, svensk skog känns inte så upphetsande längre. Det som är vackert är myrmarkerna i början av sträckan, och en del stråk som går genom byar och kulturlandskap. Dessutom finns det gott om spännade gamla industrimiljöer bevarade längs sträckan, vattendrivna sågverk och hyvlerier som kittlar det tekniska sinnet. Sen är det förstås lite spännande att vandra i Vasaloppets spår. Det är spännande att föreställa sig hur kontrollerna ser ut vintertid, med hundratals löpare som susar fram genom skogen. För den som åkt Vasaloppet blir det förstås dubbelt spännande.

Sammanfattningsvis: om man önskar en vältrampad och välservad led genom det äktsvenska skogslandskapet, eller vill uppleva Vasaloppets "gröna" sida, så är Vasaloppsleden ett bra val. För min del söker jag mig dock hellre till leder med varierande natur och fler vackra vyer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.