varma fötter?

Hej,

I'm curious what everyone uses for ski boots / boots when out on a longer x-country ski tour in cold temperatures, such as -20 C?
I have a pair of back country ski boots i use when skiing, and then when stopping, have a pair of 'over boots' that keep my feet a bit warm while having a quick break.
But if i'm to walk around for a longer period of time, 20-30 minutes, my feet get very cold.

I've thought of bringing an extra pair of super warm boots with me but not sure how practical that is?
http://www.baffin.com/product-p/40000048.htm

Vad gör ni?
 
Har du väldigt trånga pjäxor? Det brukar kunna leda till sämre blodcirkulation och därmed större risk för nedkylning. Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll vad du har för isolering om inte cirkulationen i fötterna fungerar.

Är man ordentligt uppvärmd och har skidat en bit så låter det väldigt konstigt att fötterna skulle krångla vid en paus.
 
Tror som Aron skriver att det handlar om för små skor. Jag har för rejäl kyla några storlekar större på fötterna. Då är det pjuxs som är rejäla med god isolering. Utagbar innersko och en fetstor botten. Det finns "feta" skor med tunn botten, de är mest byggd för att se varm ut, i praktiken funkar dom inte.
 
Vet jag om att det är 20 minus så använder jag skogsskidor med stövelbindning där jag kan ha den sko jag behöver för att stanna ute.
 
Mina pjäxor är inte för små och jag har inte för mycket strömpor på mig.
Alt där är ok om jag stannar för 15 minuter i -20C.

Ut efter andra idé hur man kan holla varmen i fötterna när jag stannar 30-45minuter, sätta upp tält, börjar på morgon när det riktigt kalt, typ -20 eller -30.

Ta ni med ett extra par tjock vinter skor?


"Vet jag om att det är 20 minus så använder jag skogsskidor med stövelbindning där jag kan ha den sko jag behöver för att stanna ute."

Det bra att vet! Tack! Görde en sökning på stövelbinding (som heter cable bindings på engelska) och där kom upp några inlägg på forum.
Kanske jag är ut efter stövelbinding när det blir extra extra kalt!!
 
Du kan köpa isolerade överdragskor som t.ex Neos Navigator m.m.
Dessa kan brukas som lägerskor med bara tjocka strumpor i också.
 
Allt isolerar, men varma njurar, magvärmare, halsduk runt, knä och handledsvärmare för att mer varmt blod finns för fötterna. Har bivackerat i kallare än 20 grader och visst går det med lite förtänksamhet. Vid rast stå på skidorna men inte i metallbindningen, byt till varmare mössa, fäll upp kapuschongen, stäng i halsen.

Inför bivackering är grävpåsar på fötterna och upp till knäet bra, de spara oxså på värmen, långa grävvantar håller jackan torr.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.