Varm dubbelsovsäck?

Min fru har en Marmot women's Pounder Plus (http://marmot.com/products/womens_pounder_plus_25f) som hon inte är nöjd med. Vi var och fjällvandrade förra sommaren och hon tycker att den är för kall för svensk sommar. Det här med komfort är ju väldigt individuellt, men nu undrar jag vad ni skulle rekommendera för något när det gäller säckar som går att sätta ihop (i dragkedjan) och som håller värmen bättre än den.
Vad skulle du rekommendera?
 
Tänker ni rätt?
En såpass lätt och nära nollan säck för en kvinna är i min bok för sval, Att bära två blir visserligen varmare men även dubbelt så tungt.
En lätt bra säck med en minimumtemp på ca-8-10° skulle jag rekommendera.
Håll storleken efter individen så att inte onödigt stor säck behöver bäras. Dun av god kvalitet är alltid varmast och lättast i jämförelser.
http://www.backpacking.net/gearbag-chart.html är stället att börja söka på såvida ni inte vill ha en skräddarsydd av t ex Roberts i Polen.
 

Jaha, sorry - jag var otydlig. Tanken är inte att hon ska ha två säckar utan att vi ska köpa en helt ny till henne. Om vi då hittar bra säckar som precis som du skriver ligger runt de temperaturgränserna som också går att sätta ihop med varandra, så vore det strålande. Jag är nämligen aldrig frusen av mig, medan min fru är, som då gör att jag kan värma henne.
Tack för länken om jämförelsen. Jag ska definitivt titta närmare på den.

Förslag på "dubbelsovsäckar"?
 

Nej, tyvärr inte.
Jag är inte ut efter en regelrätt dubbelsovsäck, utan vill ha kvar flexibiliteten i att kunna använda sovsäcken ensam också. Därmed blir kravet att jag vill ha två sovsäckar med EN13537 Comfort temperatur kring -5 till 10 gr C, som går att sätta ihop i blixtlåsen.

Förslag på det?
 
Nej, tyvärr inte.
Jag är inte ut efter en regelrätt dubbelsovsäck, utan vill ha kvar flexibiliteten i att kunna använda sovsäcken ensam också. Därmed blir kravet att jag vill ha två sovsäckar med EN13537 Comfort temperatur kring -5 till 10 gr C, som går att sätta ihop i blixtlåsen.

Förslag på det?

Aha, om ni skulle bli osams när ni vandrar tillsammans, och för att de säckarna ni redan har försvinner om ni köper nytt, I see.

Japp, hitta valfri säck som stämmer med temperaturkravet så¨går den att koppla ihop med vilken annan säck som helst, garanterat. Kan bli lite snett beroende på längd och så där, men kopplas ihop lär gå. Snudd på standardiserat.
 
Jag och flickvännen köpte för ett tag sen varsin Haglöfs sovsäck av modellen Zensor 2S som även finns som 3S-modell och lite annat om man vill ha varmare. De går att få med blixtlåset på antingen höger eller vänster sida så de går att koppla ihop.
 
Roberts.pl gör kalasfina säckar efter önskemål till bra priser om man ser till kvaliteten..
Och att kunna koppla ihop 2 säckar är gissningsvis inget problem heller bara man säger till! :)

Bifogar en prislista.
Frakt gick på 15 euro för mina säckar..
 

Bilagor

  • Sleeping bags.prices.2009.06.01.standard.eur (1)(2).doc
    245 KB · Visningar: 210

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.